اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان اصفهان خبر داد

اتصال سراسری کتابخانه‎ها در هفته کتاب

مدیر کل کتابخانه‎های عمومی استان اصفهان، گفت: شبکه سراسری کتابخانه‎ها در اصفهان به مناسبت هفته کتاب، راه‌اندازی می‎شود به شکلی که هر فرد به وسیله کد ملی خود یک عضو کتابخانه است که می‎تواند از کل کتابخانه‎های کشور استفاده کند.

اتصال سراسری کتابخانه‎ها در هفته کتاب

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامرضا یاوری پیش از ظهر امروز در نشست خبری بیست و یکمین دوره هفته کتاب اظهار کرد: امسال تاریخ برگزاری هفته کتاب به دلیل مصادف شدن با ماه محرم به 25 آبان ماه تا دوم  آذرماه  تغییر یافته است اما  برنامه‎های این هفته، قبل از آغاز هفته کتاب تا آخر آذرماه به ویژه در شهرستان‎ها به طول می‎انجامد.

وی افزود: امسال هفته کتاب در چهار رده برگزار می‎شود که در رده کتابخانه‎ها مهم‌ترین برنامه عضویت رایگان است، به این منظور که  هر کسی با کد ملی خود می‎تواند در کتابخانه‎ها عضو  شود و به شبکه کل کتابخانه‎ها در کشور متصل شوند.

مدیر کل کتابخانه‎های عمومی ادامه داد: هر عضو کتابخانه در هر جایی می‎تواند، از 3 هزار باب کتابخانه در کشور و 250 کتابخانه در استان و بیش از 3 میلیون کتاب استفاده کند، همچنین از برنامه‎های جنبی همچون برنامه‎های فرهنگ و هنری و اینترنت بهره‌مند شود.

وی اضافه کرد: همچنین اعضای کتابخانه‎ها می‎توانند در بخش نمای نشریات از یک میلیون مقاله تا 50 درصد تخفیف استفاده کند، هزینه ثبت‌نام در کتابخانه‎ها در حال حاضر از 2 هزار تا 5 هزار تومان است و مبلغ 500 تومان هزینه صدور کارت است.

یاوری در تبیین برنامه‎های هفته کتاب گفت: تقدیر از خانواده نمونه عضو کتابخانه‎‎ها، تقدیر از اعضای فعال کتابخانه‎ها، خیرین عرصه کتابخا‎نه‎ها، اهداکنندگان کتاب، یاوران کتابخانه‎ها یا کتاب یار، ‎خردسال‌ترین و پیرترین عضو کتابخانه، رتبه‎های برتر کنکور، بازنشستگان عضو کتابخانه، مؤلفان و نویسندگان و کسانی که به عنوان عضو فعال و حرفه‌ای کشور هستند تقدیر می‌شوند.

وی در بیان آمار اعضای کتابخانه‎ها تصریح کرد: 200 هزار عضو در کتابخانه‎ها وجود دارد که 20 هزار نفر عضو در اصفهان قرار دارد.

مدیر کل کتابخانه‎های اصفهان، گفت: جلسات کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب‎ها توسط اعضا،  نشست‎های ویژه ادبی، عضوگیری شبکه کتابخانه‎های حرفه‌ای از برنامه‎های هفته کتاب است.

وی گفت: همچنین کتابخا‎نه‎های الکترونیک که به صورت رسمی فعال است،  بخشی برای دانلود کتاب‎هایی که حقوق ناشر و مؤلف آن خریداری شده است، در نظر گرفته که اعضا می‎توانند به  دانلود این آثار بپردازند.

یاوری ادامه داد: در مقطع شهرستان‎ها بین 100 تا 150 نفر با عنوان همایش تجلیل برترین‎ها نهضت مطالعه در هفته کتاب مورد تقدیر قرار می‎گیرند، در 500 نفر در 35 بخش مورد تجلیل قرار می‎گیرند، تجلیل از کتابداران برتر و خبرنگاران فعال این عرصه نیز از سایر برنامه‎های این هفته است.

وی با اشاره به اینکه، هفته کتاب در سال جاری با شعار هفته کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی برگزار می‎شود گفت: به دلیل تأکیدات مقام معظم رهبری بر فرهنگ مطالعه و عدم رضایت ایشان  از جایگاه کتاب‌خوانی و مطالعه هفته کتاب با این شعار برگزار می‎شود و مهم‌ترین کاری که نهاد کشور وظیفه آن را بر عهده دارد این است که فردی که مطالعه نمی‎کند، وجود نداشته باشد.

مدیر کل کتابخانه‎های عمومی اضافه کرد: طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی 25 دستگاه در ترویج کتاب و کتاب‎خوانی این عضو هستند که در سطح استان اصفهان  1500 نفر در قالب کمیته نهضت مطالعه مفید و انجمن کتابخانه‎های عمومی به لحاظ مادی و فکری کتابخانه‎ها را یاری می‌دهند.

وی گفت: ‎نزدیک به 7 میلیارد تومان بودجه برای تجهیز و ساخت در حوزه کتابخانه‎ها در اختیار داشته‌ایم و از خیرین نیز  75 میلیارد تومان جذب سرمایه داشته‌ایم.

یاوری از ساخت پروژه فرهنگی و آموزشی در منطقه محروم «حصه» خبر داد و گفت: امسال نیز  انجمن خیرین کتابخانه ساز یک مجموعه فرهنگی آموزش در زمینی بیش از 10 هزار مترمربع با نام امام رضا(ع) در منطقه حصه می‎سازند.

وی در پایان در بیان سرانه مطالعه گفت: در سال 89 سرانه مطالعه 64 دقیقه در اصفهان بوده  و  در سال 90 به 69 دقیقه رسیده است که سرانه مطالعه اصفهان با وجود کاهش در کشور در استان اصفهان افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین سرانه استفاده از فضای مجازی  افزایش یافته است  زیرا  مردم فضای مجازی را به روزنامه و مجلات ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/2301/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول