اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تفاوت جناح های آمریکا در نگاه نمایندگان مجلس اول

در رابطه با تفاوت جناح های آمریکا، حجتی کرمانی گفت : اگر فرقی بین جمهوری خواهان و دموکراتها باشد این است که آنها همیشه پنجه های آهنین خود را درون دستکش حریر پنهان می کنند و موسوی خوئینی ها نیز گفت: سگ زرد برادر شغال است .

تفاوت جناح های آمریکا در نگاه نمایندگان مجلس اول

رخدادهای 18 آبان 1359

چکیده

  • معاون بانک مرکزی اعلام کرد اخبار مبنی بر کاهش ذخایر ارزی ایران کذب محض است و  و در صورت ادامه روند واردات کشور نیز ذخایر ارزی ما تا 7 ماه کافی خواهد بود.
  • رئیس جمهور سوریه ضمن حمله شدید به صدام گفت: جنگ عراق علیه ایران موضع کشورهای عرب درگیر با رژیم صهیونیستی را تضعیف کرده است.
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در دیدار با گروهی از رزمندگان هوانیروز اظهار داشت ما نه از آمریکا نه از روسیه و نه جای دیگر اسلحه نمی گیریم.
  • مهندس مهدی بازرگان طی یادداشتی به دستگیری صادق قطب زاده اعتراض کرد.
  • دادستانی کل انقلاب طی اطلاعیه ای از دستگیری گروهی از اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] که در سومین جلسه محاکمه سعادتی دست به آشوب زده بودند خبر داد .
  • ملک خالد پادشاه عربستان سعودی در تماس تلفنی با صدام رئیس جمهور عراق از وی در جنگ با ایران حمایت کرد .
  • رزمندگان کشورمان با وجود مین گذاری مواضع تحت تصرف دشمن را در سومار و نفت شهر یکی پس از دیگری فتح کردند و هر لحظه بر شدت حملات خود به ارتش عراق می افزایند .
  • موسوی خوئینی ها : ما با سیاست استعماری و جهانخواری آمریکا در مبارزه هستیم حال رئیس جمهورش کارتر باشد یا ریگان و سگ زرد برادر شغال است .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس گفت : انتخاب ریگان به ریاست جمهوری آمریکا هیچ ارتباطی به ما ندارد زیرا برای ما تفاوتی ندارد که در آمریکا چه کسی انتخاب می شود
تکذیب کاهش ذخایر ارزی ایران

معاون بانک مرکزی اعلام کرد اخبار مبنی بر کاهش ذخایر ارزی ایران کذب محض است و  و در صورت ادامه روند واردات کشور نیز ذخایر ارزی ما تا 7 ماه کافی خواهد بود. رشید زاده اظهار داشت: مسافران عازم خارج از کشور با ارائه گذرنامه معتبر می توانند مبلغ 100 دلار را با مراجعه به بانک های کشور دریافت کنند. وی افزود: کلیه ارزهای ضبط شده از صرافی ها در اختیار بانک های کشور قرار می گیرد تا برای معاملات روزمره استفاده شود. (1)

حافظ اسد: حمله به ایران موضع مسلمانان در برابر اسرائیل را تضعیف کرد

رئیس جمهور سوریه ضمن حمله شدید به صدام گفت: جنگ عراق علیه ایران موضع کشورهای مسلمان درگیر با رژیم صهیونیستی را تضعیف کرده است. حافظ اسد افزود: اکثر کشورهای عربی با رهبران انقلابی ایران روابط حسنه ای دارند و حمله به این انقلاب برای ما قابل توجیه نیست.(2)

بنی صدر : از هیچ کشوری اسلحه خریداری نمی کنیم

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در دیدار با گروهی از رزمندگان هوانیروز اظهار داشت ما نه از آمریکا نه از روسیه و نه جای دیگر اسلحه نمی گیریم. وی ادامه داد : ما باید همه نیروی خودمان را بسازیم و به میدان ببریم ، نیروهای ما در میدان نبرد سه برابر روز اول و بلکه بیشتر تجهیزات دارد .  وی همچنین اظهار داشت : وضع ارتش ما در آغاز مانند وضع ارتش عراق نبود که در همان لحظه اول آماده جنگ باشد ما یک به یک نیروهایمان را آماده کرده و جنگیدیم ولی ما یک چیز داشتیم که دشمن نداشت و آن این است که ارتش ما روی ایمان و اعتقاد و با دل و جان می جنگید و می خواست از وطنش دفاع کند . (3)

چندی بعد صادق قطب زاده از زندان آزاد می شود و در سال 1361 نه به دلیل یک سخنرانی اختلاف برانگیز که به علت تلاش برای کودتا علیه نظام اسلامی و به شهادت رساندن امام خمینی بازداشت می شود و آیا این بار نیز باید استدلال کنیم که تلاش قطب زاده برای کودتا را به زحمت ها و تلاش های او در پیش از انقلاب و نیز سمت هایی که بعد از انقلاب داشته ببخشیم و چشم بپوشیم؟!

اعتراض بازرگان به دستگیری صادق قطب زاده

مهندس مهدی بازرگان طی یادداشتی به دستگیری صادق قطب زاده اعتراض کرد. در بخشی از یادداشت بازرگان آمده است : وقتی با چنین سادگی و افتضاح یک مبارز کهنه کار ، عضو شورای انقلاب ، مدیرعامل رادیو و تلویزیون و وزیر خارجه [سابق] بازداشت می شود دیگر چه آبرویی برای اسلام و انقلاب ایران باقی خواهد ماند؟(4)

درگیری مقابل زندان اوین و دستگیری گروهی از هواداران مجاهدین خلق

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب طی اطلاعیه ای اعلام کرد: در سومین جلسه دادگاه سعادتی عناصری که از قبل توسط رهبرانشان سازمان یافته و دستور گرفته بودند از موقعیت استفاده کرده و در همان لحظه ای که مخبرین داخلی و خارجی دادگاه را ترک می کردند دست به بلوا و آشوب و فحاشی زدند .

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به فحاشی و آشوب گری های مستمر این گروه که به درگیری فیزیکی و پرتاب سنگ و شلیک گلوله نیز منتهی شد آمده است : با پایان یافتن مهلت پاسداران به این گروه اکثریت قریب به اتفاق بلواگران دستگیر شدند حین دستگیری توطئه گران یکی از پاسداران به وسیله چاقو از ناحیه صورت و دست مجروح و از میان توطئه گران نیز تیری شلیک شد شخص مظنون به تیراندازی که اسلحه اش را به یکی از خانم های فراری سپرده بود فعلا تحت بازجویی است .

در پایان این اطلاعیه نیز آمده است : از اکثر کسانیکه در رابطه با توزیع اوراق ممنوعه بازداشت شده اند روزنامه مجاهد و مردم و اوراق مربوط به حزب توده به دست آمده است و این پیوند حکایت از چه می کند؟ (5)

حمایت شاه عربستان از صدام

ملک خالد پادشاه عربستان سعودی در تماس تلفنی با صدام رئیس جمهور عراق از وی در جنگ با ایران حمایت کرد . سران عربستان و عراق در مورد ارتقای روابط دو جانبه نیز به بحث و گفت و گو نشستند.(6) خبر دیگر این که یک هیئت نظامی مصری به طور محرمانه وارد عربستان سعودی شده است تا پیرامون هماهنگی نظامی بین دو کشور مذاکراتی انجام دهد . (7)

ارتفاعات سومار و نفت شهر پس گرفته شد

رزمندگان کشورمان با وجود مین گذاری مواضع تحت تصرف دشمن را در سومار و نفت شهر یکی پس از دیگری فتح کردند و هر لحظه بر شدت حملات خود به ارتش عراق می افزایند . خبر دیگر این که دشمن بعثی که در چند روز گذشته در اطراف بهمنشیر و کوی ذوالفقاری آبادان مستقر شده بود با حملات نیروهای کشورمان عقب نشینی کرده و خط محاصره آبادان عقب کشید. (8)

رئیس جمهور سوریه ضمن حمله شدید به صدام گفت: جنگ عراق علیه ایران موضع کشورهای مسلمان درگیر با رژیم صهیونیستی را تضعیف کرده است. حافظ اسد افزود: اکثر کشورهای عربی با رهبران انقلابی ایران روابط حسنه ای دارند و حمله به این انقلاب برای ما قابل توجیه نیست

نمایندگان مجلس : فرقی میان کارتر و ریگان نیست

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه جمهوری اسلامی موضع خود را در باره انتخاب ریگان اعلام کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس گفت : انتخاب ریگان به ریاست جمهوری آمریکا هیچ ارتباطی به ما ندارد زیرا برای ما تفاوتی ندارد که در آمریکا چه کسی انتخاب می شود این به ملت آمریکا و سیستم انتخاباتی آنها مربوط می شود ما راهمان را انتخاب کرده ایم و آن را ادامه خواهیم داد و نمی خواهیم در این گونه مسائل دخالت کنیم .

موسوی خوئینی ها نیز گفت : ما با سیاست استعماری و جهانخواری آمریکا در مبارزه هستیم حال رئیس جمهورش کارتر باشد یا ریگان و سگ زرد برادر شغال است . فخر الدین حجازی نیز گفت : سیاست کلی ما با انتخاب ریگان هیچ تغییری نمی کند . حجتی کرمانی نیز گفت : اگر فرقی بین جمهوری خواهان و دموکراتها باشد این است که آنها همیشه پنجه های آهنین خود را درون دستکش حریر پنهان می کنند . (9)

پی نوشت :

1-  جمهوری اسلامی ، 18 آبان 1359 ، صفحه 9

2-  روزنامه اطلاعات 18آبان صفحه12

3- کیهان ، 18 آبان 1359 ، صفحه 3

4- کیهان ، 18 آبان 1359 ، صفحه 12 ، استدلال بازرگان از دو سو مورد اشکال است.1- صادق قطب زاده در شرایطی که کشور درگیر جنگی شدید با رژیم بعث عراق بود و همه نیروهای مادی و معنوی کشور باید مصروف مبارزه با دشمن می شد در یک برنامه تلویزیونی به ایجاد اختلاف میان مسئولان پرداخت . در چنین شرایطی آزادی های سابق برای رسیدن به یک هدف متعالی محدود می شود و این عین آزادی است چرا که اگر در میانه جنگ اختلافات تشدید شود و دشمن از این اختلافات برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده سود جوید در نهایت آزادی های اولیه نیز پایمال سم ستوران خواهد شد . 2- بازرگان می گوید صادق قطب زاده از مبارزان پیش از انقلاب است ، رئیس سازمان صدا و سیما بود ، وزیر خارجه بود و چرا باید دستگیر شود؟ سوال این است که آیا اگر کسی دارای مقام و منصبی در دوره ای باشد می تواند تا پایان عمر هر آنچه می خواهد بکند و کسی از او بازخواست نکند؟! این چه مدل استدلالی است که مقام سیاسی یک فرد برای او تا پایان عمرش مصونیت ایجاد می کند! چندی بعد صادق قطب زاده از زندان آزاد می شود و در سال 1361 نه به دلیل یک سخنرانی اختلاف برانگیز که به علت تلاش برای کودتا علیه نظام اسلامی و به شهادت رساندن امام خمینی بازداشت می شود و آیا این بار نیز باید استدلال کنیم که تلاش قطب زاده برای کودتا را به زحمت ها و تلاش های او در پیش از انقلاب و نیز سمت هایی که بعد از انقلاب داشته ببخشیم و چشم بپوشیم؟!

5- جمهوری اسلامی ، 18 آبان 1359 ، صفحه 12

6- کیهان ، 18 آبان 1359، صفحه10

7- جمهوری اسلامی ، 18 آبان 1359 ، صفحه 2

8- کیهان ، 18 آبان 1359 ، صفحه 2 و 3

9- جمهوری اسلامی ، 18 آبان 1359 ، صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول