اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مشاهیر آمریکا: تحریم‌ها را لغو و به جنایات خود اعتراف کنید

باری کامانر، رمزی کلارک، ویلیام اسلون و دانیل بریگان از کشیش‌های آمریکایی که در جنبش ضد جنگ ویتنام شرکت داشت در نامه‌ای سرگشاده از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو و اسناد مربوط به جنایات آمریکا پس از جنگ جهانی دوم علیه ایران را منتشر کند.

مشاهیر آمریکا: تحریم‌ها را لغو و به جنایات خود اعتراف کنید

رخدادهای 5 آبان 1359

چکیده

  • سوریه هشدار داد که ضمیمه کردن ارتفاعات اشغال شده جولان از سوی رژیم اشغالگر قدس برای صلح منطقه خاورمیانه و جهان مخاطره آمیز خواهد بود .
  • وزیر خارجه عراق طی سخنانی مدعی شد  امام خمینی حزب الدعوه را در قم تاسیس کرده است .
  • حزب الدعوه :  ما ضمن این که به رهبری امام خمینی افتخار می کنیم به وزیر مزدور خاطرنشان می سازیم حزب الدعوه بعد از انقلاب 1958 در عراق تشکیل شده است در صورتی که امام در سال 1978 به قم رفتند .
  • در پایان دیدار رسمی و دو روزه ریموند بار نخست وزیر فرانسه از تونس دو کشور با انتشار بیانیه مشترکی از ایران و عراق خواستند تا هرچه زودتر به جنگ خود پایان داده و اختلافات خود را از طریق مسالمت آمیز حل کنند.
  • مقام های بازار مشترک اروپا اعلام کردند عراق از این بازار درخواست میانجیگری در جنگ این کشور علیه ایران را کرده است .
  • بنی صدر با اشاره به راه های پایان جنگ گفت : آتش بس با دشمن مساوی است با کاهش سریع قوه مقاومت و دفاع ما و چیره شدن دشمن و خدای نکرده به خطر افتادن موجودیت ایران.
  • نخست وزیر در مصاحبه ای در اصفهان با بیان این که آن چه شورای امنیت سازمان ملل صادر کند برای ما بی ارزش است تاکید کرد قطعنامه ما با خون برادران رزمنده در خونین شهر امضا می شود.
  • تعدادی از شخصیت های مشهور آمریکا از کارتر درخواست کردند تا هرچه سریعتر در خصوص گروگانهای آمریکایی در ایران چاره جویی کند.
  • جوانان مبتکر شیرازی در مدت 4 روز یک دستگاه نارنجک انداز ضد تانک ساختند و نام آن را آزادی گذاشتند.

اخطار سوریه به اسرائیل

سوریه هشدار داد که ضمیمه کردن ارتفاعات اشغال شده جولان از سوی رژیم اشغالگر قدس برای صلح منطقه خاورمیانه و جهان مخاطره آمیز خواهد بود . دولت سوریه طی یادداشتی اعلام کرد این واقعیت که پارلمان رژیم اشغالگر قدس چنین پروژه ای را مورد بحث قرار داده خود یک نقض شدید حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد و اصول نظام بین الملل است . (1)

اطلاعیه حزب الدعوه علیه وزیر خارجه عراق

حزب الدعوه در پاسخ به ادعا وزیر خارجه عراق که مدعی شده است امام خمینی حزب الدعوه را در قم تاسیس کرده است، تاکید کرد : ما ضمن این که به رهبری امام خمینی افتخار می کنیم به وزیر مزدور خاطرنشان می سازیم حزب الدعوه بعد از انقلاب 1958 در عراق تشکیل شده است در صورتی که امام در سال 1978 به قم رفتند . در ادامه این اطلاعیه به اعدام 6 نفر از رهبران حزب الدعوه در سال 1974 اشاره و آمده است : این موضوع از سوی رژیم در همان سال اعلام شد و پس چگونه است که امروز مدعی هستند حزب الدعوه در قم و به دست امام خمینی تاسیس شده است ؟(2)

 

نخست وزیر در مصاحبه ای در اصفهان با بیان اینکه آنچه شوری امنیت سازمان ملل صادر کند برای ما بی اررزش است تاکید کرد قطعنامه ما با خون برادران رزمنده در خونین شهر امضا می شود. وی با محکوم کردن حملات رژیم بعث به مردم بی دفاع دزفول افزود: صدامیان در بدترین شرایط یعنی در شب و زمانی که مردم خواب بودند این شهر را موشکباران کردند.

درخواست مشترک فرانسه و تونس از ایران و عراق

در پایان دیدار رسمی و دو روزه ریموند بار نخست وزیر فرانسه از تونس دو کشور با انتشار بیانیه مشترکی از ایران و عراق خواستند تا هرچه زودتر به جنگ خود پایان داده و اختلافات خود را از طریق مسالمت آمیز حل کنند.(3) این درخواست در حالی مطرح می شود که دیروز عراق خرمشهر را به اشغال  خود در آورده و در خاک ایران مستقر شده است .

درخواست میانجیگری عراق از بازار مشترک اروپا

مقام های بازار مشترک اروپا اعلام کردند عراق از این بازار درخواست میانجیگری در جنگ این کشور علیه ایران را کرده است . وزیرخارجه لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت : نامه ای از سوی کفیل وزارت خارجه عراق در زمینه وضعیت وخیم این کشور در جنگ دریافت داشته ایم و این نامه در واقع درخواستی برای میانجیگری از جامعه اروپا بوده است.(4)

سازش و مذاکره با دشمن محکوم است 

دکتر بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا که در خوزستان به سر می برد با حضور در شهر دزفول و در جمع مردم اظهار داشت : چون انقلاب ما زنگ خطری برای موجودیت قدرت های جهان است بنابراین جنایت هایی نظیراین جنایت و جنایت های بزرگتر از این نیز می تواند در میان سکوت این دولت ها انجام بگیرد .

بنی صدر در ادامه به بررسی راه های آتش بس پرداخته و گفت : جنگ را به دو صورت می توان خاتمه داد یکی این که ما تن به آتش بس داده و با دشمن به مذاکره بنشینیم من به شما اطمینان می دهم که این روش مساوی است با کاهش سریع قوه مقاومت و دفاع ما و چیره شدن دشمن و خدای نکرده به خطر افتادن موجودیت ایران ما نمی توانیم تن به این راه حل بدهیم این راه حل در شرایط فعلی غیرممکن است. رئیس جمهور در تشریح راه حل دوم گفت : راه دوم این است که ما تا شکست دشمن جنگ را ادامه دهیم و ما می توانیم این کار را بکنیم . (5)

رجایی : قطعنامه های شورای امنیت بی ارزش است

نخست وزیر در مصاحبه ای در اصفهان با بیان اینکه آنچه شوری امنیت سازمان ملل صادر کند برای ما بی ارزش است تاکید کرد قطعنامه ما با خون برادران رزمنده در خونین شهر امضا می شود. وی با محکوم کردن حملات رژیم بعث به مردم بی دفاع دزفول افزود: صدامیان در بدترین شرایط یعنی در شب و زمانی که مردم خواب بودند این شهر را موشکباران کردند. (6)

 

سوریه هشدار داد که ضمیمه کردن ارتفاعات اشغال شده جولان از سوی رژیم اشغالگر قدس برای صلح منطقه خاورمیانه و جهان مخاطره آمیز خواهد بود . دولت سوریه طی یادداشتی اعلام کرد این واقعیت که پارلمان رژیم اشغالگر قدس چنین پروژه ای را مورد بحث قرار داده خود یک نقض شدید حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد و اصول نظام بین الملل است .

پیشنهاد چهره های مشهور آمریکا  به کارتر ؛ تحریم ها را لغو و به جنایات خود اعتراف کنید

تعدادی از شخصیت های مشهور آمریکا از کارتر درخواست کردند تا هرچه سریعتر در خصوصیت گروگانهای آمریکایی در ایران چاره جویی کند. باری کامانر، رمزی کلارک دادستان پیشین آمریکا، ویلیام اسلون و دانیل بریگان از کشیش های آمریکایی که در جنبش ضدجنگ ویتنام شرکت داشت در نامه ای سرگشاده از رییس جمهور آمریکا خواستند تا عراق را مجبور به توقف تجاوز به ایران کند و نسبت به حل اختلاف دو کشور از طریق قوانین بین المللی اقدام نماید.

همچنین در این نامه آمده است که آمریکا باید تحریم های اقتصادی علیه ایران را لغو و از کشورهایی که به عراق تسلیحات می دهند بخواهد که از ارسال تسلیحات به بغداد خودداری کنند. در ادامه این نامه از وزارت خارجه آمریکا خواسته شده که اسناد مربوط به جنایات آمریکا پس از جنگ جهانی دوم علیه ایران را منتشر کند.این اشخاص اقدام فوری در خصوص گروگانهای آمریکایی در ایران را خواستار شده اند. (7)

آزمایش سلاح جنگی ساخت داخل در شیراز

جوانان مبتکر شیرازی در مدت 4 روز یک دستگاه نارنجک انداز ضد تانک ساختند و نام آن را آزادی گذاشتند. این سلاح با حضور آیت الله ربانی شیرازی و رییس بنیاد مستضعفان مورد آزمایش قرار گرفت. سازندگان این سلاح اعلام کردند که قادرند ماهانه 150 قبضه از این نوع سلاح تولید کنند. (8)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 5 آبان 1359 ، صفحه 12

2-  اطلاعات ،5آبان 1359 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 5 آبان 1359 ، صفحه12

4-  اطلاعات ، 5 آبان 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 5 آبان 1359 ، صفحه 11

6- اطلاعات 5 آبان 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات 5 آبان 1359 ،  صفحه 7

8- اطلاعات 5 آبان 1359 ،  صفحه 9

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول