اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون هنری ارشاد خراسان شمالی تاکید کرد

ضرورت حفظ مراسم تعزیه‌خوانی به عنوان یک نماد ارزشمند ایرانی، اسلامی

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی بر ضرورت حفظ مراسم تعزیه‌خوانی به عنوان یک نماد ارزشمند ایرانی، اسلامی تاکید کرد.

ضرورت حفظ مراسم تعزیه‌خوانی به عنوان یک نماد ارزشمند ایرانی، اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان، ابوالحسن حیدری بعد از ظهر امروز در آیین آغاز به کار انجمن تعزیه ایرانیان کشور شعبه خراسان شمالی در شیروان اظهار کرد: ما در مملکتی زندگی می‌کنیم که در رأس حکومت آن قرآن و سرزمین ایران خانه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) محسوب می‌شود و به همین دلیل باید بیش از سایر کشورها برای ترویج فرهنگ ناب اسلامی و ارزش‌های جهان اسلام  به ویژه فرهنگ  عاشورایی تلاش وافری داشته باشیم.

وی احیای مراسم تعزیه‌خوانی برای انتقال پیام آزادگی و ایثارگری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را امری بسیار ضروری دانست.

حیدری بیان داشت: روز عاشورا مهم‌ترین حادثه در تاریخ شیعه است که به این مناسبت مراسم عزاداری به منظور زنده نگه‌داشتن فریاد آزادیخواهی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ادوار گوناگون با شور و هیجانی خاص در ایران برگزار می‌شود و ادبیات ایران هم سرشار از آثاری در این ارتباط است.

وی تصریح کرد: مردم در نقاط مختلف ایران با اجرای مراسم عزاداری با زبان‌ها و آداب و رسوم مختلف، یاد ایثار، آزادگی و رشادت سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را زنده نگه می‌دارند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی از سال‌های دور در ایران گفت: تعزیه‌خوانی در ایران به صورت یک نماد فرهنگی، هنری و دینی در آمده است که با تجسم صحنه‌های واقعه عاشورا، رشادت، ایثار و پیام آزادگی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را به نسل‌های آینده منتقل کرده و آن را زنده نگه می‌دارد.

وی در مورد ضرورت حفظ مراسم تعزیه‌خوانی به عنوان یک نماد ارزشمند ایرانی، اسلامی یادآور شد: با اینکه مراسم تعزیه‌خوانی در شهرستان‌های این استان برگزار می‌شود ولی باید همه ما مسئولان برای حفظ آیین‌های مذهبی در جامعه و برای احیای این هنر برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم.

حیدری اظهار کرد: در خراسان شمالی چهار هزار نفر تعزیه‌خوان وجود دارد که در قالب 35 گروه فعالیت می‌کنند و تاکنون 200 نفر عضو انجمن تعزیه ایرانیان هستند که دارای کارت هستند.

امام جمعه شیروان نیز در این آیین گفت: بزرگ‌ترین میراث فرهنگ عاشورایی، امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام حسین کوثری سوق دادن جامعه به سمت ارزش‌های اجتماعی و آرمان‌ها را از دیگر برنامه‌های فرهنگ عاشورایی عنوان کرد و گفت: جامعه سالم در گرو امر به معروف و نهی از منکر تجلی می‌یابد.

در این آیین که جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی حضور داشتند تعزیه‌خوانان به اجرای نمایش تعزیه پرداختند.

انتهای پیام/63002/ط40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول