اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از جلسه یک اتاق فکر

استانی که جنگل‌های آن مخفیگاه زباله‌های شهرداری شده

در نشست اتاق فکر کهگیلویه و بویراحمد هر یکی از مدعوین پیشنهادات و انتقاداتی داشتند که عجیب‌ترین آن‌ پیشنهاد انحلال استان بود.

استانی که جنگل‌های آن مخفیگاه زباله‌های شهرداری شده

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست اتاق فکر استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار و حضور تنی چند از نخبگان جوان و با تجربه در محل استانداری برگزار شد.

در این نشست که افرادی نظیر فریدون داوری شاعر، عطا طاهری بویراحمدی نویسنده، سید علی‌محمد دانشی، خلیفه خلقی‌پور و محمود منطقیان از فعالان سیاسی، سید علی‌ موسوی‌نور از فعالان دانشگاهی، حبیب‌الله براتی و ابوالقاسم عوض‌پور از فعالان و مسئولان دانشگاهی و افرادی دیگر همچون عبدالرحمن توفیقیان، مهدی روشنفکر، سیاوش نریمان، منوچهر سیف‌السادات، امین منوچهری، کرامت کریمی، محمد علی طاهری، رحمت‌الله شاکری و ابوطالب صادقی حضور داشتند، مباحث مختلفی مطرح شد.

نخستین سخنران این جلسه سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود که در خلال سخنان خود با بیان داستانی از نحوه برخورد با سرمایه‌گذاران در این استان گفت: وقتی فردی برای یک سرمایه‌گذاری کلان به این استان آمده بود صرفاً به این دلیل او را نپذیرفتند که معرفش فردی دیگر بود که متوجه می‌شویم گیر سرمایه‌گذاری استان ما در کجاست.

در ادامه عطا طاهری بویراحمدی نویسنده کهگیلویه و بویراحمدی به حضور خود در کمیسیونی گفت که چندین سال پیش به همت یونیسف و در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده بود.

طاهری سپس کتابچه‌ای کوچک را از کیف دستی خود بیرون آورد که بیانگر حرف‌های زیاد بود در این نشست بود تا جایی که مجری برنامه از او خواست به صورت مختصر مطالب خود را بیان کند که طاهری خطاب به جمع گفت بگذارید حرفم را بزنم شاید این آخرین حضور من در چنین نشست‌هایی باشد و پس از آن دیگر در میان شما نباشم.

طاهری در بیان مطالب خود که به صورت مکتوب بود ابتدا کهگیلویه و بویراحمد را با آب و هوا و جغرافیایش معرفی کرد و سپس دردهای تاریخی آن را در حوزه‌های مختلف محیط زیست و منابع طبیعی بیان کرد.

این نویسنده پیشکسوت بویراحمدی آینده استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد را با وضعیت امروزی و بی‌رحمی نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی بیابانی توصیف کرد و گفت: باید برای فرهنگ‌سازی نشریات زیست محیطی و فیلم‌های آموزنده سیار در روستاها و مناطق جنگلی توزیع و پخش کرد.

وی در پیشنهادی دیگر برای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها از مسئولان خواست تا در عرصه‌های جنگلی استان درختان میوه‌ای همانند زالزالک و بن و پسته وحشی و گیلاس وحشی به جای درختان غیر مثمر غرص کنند.

طاهری جنگل‌های استان را مخفیگاهی برای زباله‌های شهرداری‌ها دانست و گفت: فاضلاب‌ها و پساب‌ها هم به رودخانه‌ها می‌ریزند و کسی هم دم بر نمی‌آورد.

وی در ادامه سخنان خود در جمع اتاق فکر استان کهگیلویه و بویراحمد از نابودی روزافزون کشاورزی و دامداری استان و عدم برنامه‌ریزی برای جلوگیری از این فاجعه گفت و افزود: اکنون کارخانه 100 تنی لبنیات یاسوج منتظر است تا روزانه تنها 2 تن شیر دریافت کند.

فریدون داوری شاعر هم با بیان توصیفی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد، خادمی را مردی با کار در سه دیار دنا و دریا (خادمی در دوره‌ای معاون استانداری بوشهر بوده است) و مرکز معرفی کرد و در ادامه با بیان دردی تاریخی گفت: کهگیلویه و بویراحمد به این علت پیشرفت آن چنانی ندارد که مسئولان یا زادگاه محور هستند و یا مرکز محور.

رضا اکبری عضو اسبق شورای شهر یاسوج به استاندار کهگیلویه و بویراحمد قول داد تا با هزینه‌های شخصی خود در این اتاق فکر مطالبات استان را در مرکز کشور پی‌گیری کند.

اما در این میان فرماندار اسبق یاسوج پیشنهادی عجیب داد.

پرویز رضایی در ابتدای اظهارات خود کهگیلویه و بویراحمد را دارای چهار زیر بخش توسعه دانست و گفت: تاکنون چندین سند توسعه در استان نوشته شده که هیچ‌کدام اجرایی نشده است.

فرماندار اسبق یاسوج در ادامه با انتقاد از شرایط سیاسی حاکم بر استان از گذشته‌ها تاکنون گفت: این استان به قدری از این نگاه آسیب جدی دیده که جمع کردن آن بسیار مشکل است و اگر من مسئولیتی داشتم تاکنون این استان را تعطیل کرده و هر بخش از آن را به استانی دیگر واگذار می‌کردم.

حبیب‌الله براتی معاون دانشگاه آزاد یاسوج هم برای تأمین اعتبارات این اتاق فکر پیشنهادی داد و گفت: باید دانشگاه‌ها 20 درصد اعتبارات پژوهشی خود را به این اتاق فکر تخصیص دهند و من در دانشگاه آزاد یاسوج آمادگی این کار را دارم.

سید علی موسوی‌نور هم با انتقاد از این سخن که اتاق فکر در استان مسبوق به سابقه بوده است، گفت: تاکنون از سوی استانداران دیگر چنین اتاقی تشکیل نشده بود و پیشنهاد می‌دهم که به جای افزایش تعداد آن به کیفی‌سازی روی آوریم.

انتهای پیام/2571/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول