اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

ناگفته‌های رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

سید حسام‌الدین نبوی‌زاده در یک مصاحبه دو ساعته با فارس از مدیریت پنج ساله‌اش بر دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت.

ناگفته‌های رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ وسعت و حساسیت کاری‌ همواره بر سر زبان‌ها بود؛ اشتباهات و کمبودها در این سازمان، بسیار بزرگ دیده می‌شدند و رسانه‌ها نیز این دانشگاه و مسائل بیرونی آن را همواره سوژه مناسبی می‌دیدند.

از کودکی که تنها چند ثانیه از تولدش گذشته تا کهن‌سالی که تنها چند دقیقه از ثانیه‌های زندگی‌اش باقی مانده، همگی به خدمات دانشگاه علوم پزشکی نیاز دارند و در واقع پرسنل حوزه سلامت باید پاسخگوی نیاز همه شهروندان باشد.

اگر چه خدمات درمانی و نیاز شهروندان به مسائل درمانی بر دیگر نیازهای این بخش اولویت دارد ولی وظایف دانشگاه علوم پزشکی به همین موارد ختم نمی‌شود؛ پرسنل این دانشگاه در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی در خانه‌های بهداشت در حال خدمت به مردم هستند.

از مراقبت‌های شبانه‌روزی آن‌ها و از وضعیت سلامت مادران باردار و توزیع داروهای رایگان مولتی ویتامین‌ها و قطره آهن گرفته تا کمک به وضعیت بهداشت محیط افراد در دفع بهداشتی زباله‌ها و سرویس‌های بهداشتی، همه در حوزه وظایف این دانشگاه است.

بدون شک بی‌انصافی است اگر این همه خدمت را نبینیم.

همه این خدمات حساس و زمان‌بر را در کنار وظایف آموزشی و علمی این دانشگاه که قرار دهیم، درک خواهیم کرد که مدیریت بر علوم پزشکی یاسوج کار راحتی نیست.

برای بررسی این موضوعات به سراغ دکتر سید حسام‌الدین نبوی‌زاده در شیراز که تنها چند روز است صندلی مدیریت این دانشگاه عظیم‌الجثه را به دکتر رضا چمن داده است رفتیم تا نظرات وی را در مورد مسائل مختلف جویا شویم. 

* آقای نبوی‌زاده با سلام و عرض خداقوت، بفرمایید مدیریت شما بر علوم پزشکی یاسوج موفق بوده است؟

اینکه موفق بوده است یا نه، به قضاوت منصفان برمی‌گردد ولی باید بدانیم که یکی از مشکل‌ترین مدیریت‌ها، مدیریت در این دانشگاه است زیرا هم یک سازمان آموزش عالی با همه حساسیت‌ها است و هم خدمات درمانی و بهداشتی در حیطه وظایف آن است؛ به همین علت توفیق در همه ابعاد کار راحتی نیست.

از طرفی وظایف ما با جان و سلامت مردم سر و کار دارد و کوچک‌ترین قصور و کم‌کاری بدون شک بزرگ خواهد بود.

آنچه می‌توانم در پاسخ به شما بگوییم این است که با یک روح آرام و ضمیری شاد از کهگیلیوه و بویراحمد به فارس آمدم زیرا هر آنچه امکان داشت و توان داشتم برای بهبود و ارتقای ‌سطح خدمات سلامت به کار بستم.

*مهم‌ترین نقطه ضعف شما از دید خودتان چه بوده است؟

انسان بدون نقطه ضعف که نداریم و این هم از سؤالاتی است که باید بقیه جواب دهند ولی تلاش کردم نقاط ضعفم را به تدریج برطرف کنم.

ولی باید به این نکته هم اشاره کنم که برخی نقاط ضعفی که دیگران از آن به عنوان نقطه ضعف یاد می‌کنند، از دید خود من نه تنها ضعف نبودند بلکه یک موضوع عادی و طبیعی بودند و اتفاقا" آن‌ها جزو سیاست‌های مدیریتی من بودند.

* در برخی محافل از حلقه تنگ مشاوران شما صحبت می‌شد، آیا واقعا مشورت‌های شما به چند نفر خاص محدود می‌شد؟

اتفاقا برخلاف این حرف شما یکی ایرادهایی که به من می‌گرفتند، این بود که درب اتاق من به روی همه باز بود و عملا رئیس یک دانشگاه به علت ارتباطات زیاد با ارباب‌رجوع با مسائل ریز، وقت‌گیر و کم‌اهمیت درگیر می‌شد که این کار اشکال داشت؛ در بسیاری از جاهای دیگر ارتباط با رئیس دانشگاه سخت بود و برای همین حواشی و اصطحکاک‌های مدیریتی نیز کم بود.

همواره سعی کردم هر حرفی را بشنوم و اینکه می‌گویند تنها از چند نفر مشورت می‌گرفتم، حقیقتا" این‌گونه نبوده و چه در اتاق کار و چه در مطب عمده وقتم به شنیدن حرف دیگران صرف می‌شد.

* یکی از ایراداتی که به شما می‌گرفتند این بود که شما بیشتر به مطب پزشکی‌اتان چسبیدید و کمتر به مسائل مدیریتی اهمیت می‌دادید، اینگونه بود؟

یکی از نقاط ضعفی که مطرح می‌شد، همین بود ولی واقعیت این است که من این را نقطه ضعف نمی‌دیدم؛ باید بپذیریم که کار اصلی ما درمان است ولی مطب من یک ظرفیت بزرگ برای برطرف کردن مشکلات حوزه سلامت بوده است.

از دورترین نقاط این استان برای درمان به مطب من مراجعه می‌کردند و بسیاری از مشکلات روستاها و مناطق مختلف را از زبان بیمارانم می‌شنیدم.

با وجود این مطب، خودم را در میان مردم می‌دیدم که شاید یک امتیازی بود که دیگر مدیران نداشتند، به همین علت بالینی بودن را نقطه ضعف نمی‌دانم بلکه آن را یک نقطه قوت و مثبت می‌دانم.

* آقای دکتر، چه کار نکرده‌ای در این دانشگاه داشتید که انجام نشده است؟

چیزی که اکنون به یاد می‌آورم، احداث یک سایت آموزشی، تفریحی و رفاهی برای کارکنان و پزشکان بود که می‌تواند به ماندگاری اعضای هیئت علمی و پزشکان و متخصصان کمک کند ولی به علت کمبود بودجه عملیاتی نشد هر چند کمی کار را جلو بردیم و برخی زیرساخت‌ها مانند استخر، سالن و ساختمان‌های اسکان آماده شد ولی بسیار مایل بودم که این کار را در دوران مدیریتم به طور کامل انجام دهم ولی موفق نشدم.

بسیار مایل بودم که آن چند بیمارستان مصوب نیز به بهره‌برداری برسند که نشد؛ ما واقعا در یک دوره بی‌پولی بر این دانشگاه مدیریت کردیم.

* در حوزه اشتغال و به کارگیری افراد، مسائل و اتهامات زیادی متوجه شما است در این زمینه چه حرفی دارید؟

بله؛ این حرف شما را قبول دارم که در حوزه اشتغال فشارهای زیادی را تحمل کردیم ولی در این حوزه من یک امتیاز ویژه داشتم و آن عدم وابستگی فامیلی، سببی و کاری با افراد بود.

از طرفی وسعت زیاد این دستگاه و نیازش به نیروی انسانی در بخش‌های مختلف در کنار مشکل بیکاری افراد موجب شد تا یک نگاه حمایتی در این بخش داشته باشیم؛ یعنی می‌خواستیم مشکل مردم حل شود شاید اشتباه کردیم شاید هم نه.

مسئله بیکاری؛ مردم را تحت فشار قرار داده به طوری‌که اشتغال مهم‌ترین نیاز خانواده‌های ما است و به همین علت هم نیروهایی که اضافه شدند بسیار زیاد بودند، در روستا اهداکنندگان زمین را در اولویت اشتغال قرار دادیم و در شهرها نیز پذیرفته‌‌شدگان آزمون و ذخیره‌های آزمون در اولویت به کارگیری بودند، ضمن اینکه برخی کمبودهای نیروی انسانی را با قراردادهای حجمی برطرف کردیم.

* یعنی در این حوزه نقطه ضعفی را متوجه خود نمی‌دانید؟

توضیح کامل در مورد نیت تیم مدیریتی این دانشگاه در به کارگیری نیرو دادم ولی همان‌گونه که اشاره شد یا باید به مشکل مردم توجه می‌کردیم و یا باید خود را در این وادی اشتغال افراد قرار نمی‌دادیم تاا ین حرف و حدیث‌ها هم نباشد.

البته این نکته را تأکید می‌کنم و شما نیز رسانه‌ای کنید که برای به کارگیری تک‌تک نیروها توضیح معقول و منطقی داریم که چرا این نیرو به کار گرفته شد.

نیروها یا به خاطر شایستگی و پذیرفته شدن در آزمون و یا به خاطر بومی بودن و اهدای زمین برای ساخت یک مرکز درمانی یا بهداشتی به کار گرفته شدند.

* در رأس هرم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد چه اشتباهاتی داشتید؟

اشتباهات که بوده ولی همه شما می‌دانید که یک مدیر بر اساس اطلاعاتی که دارد تصمیم می‌گیرد، در برخی مواقع اطلاعاتی که از همکاران و مشاوران می‌گرفتم اشتباه بوده و بر اساس این اطلاعات اشتباه، به فردی بدبین می‌شدم یا اینکه از شایستگی‌های یک فرد دیگر آن‌گونه که باید استفاده نکردم. به هر حال گاها" اطلاعات غلطی می‌رسید و در پی آن تصمیمی اشتباه.

* روز تودیع و معارفه شما، صحنه‌های خوبی خلق شد فکر می‌کردید اینقدر خوب مدیریت را به شخص دیگری واگذار کنید؟

راستش را بخواهید، همکاران سنگ‌تمام گذاشتند و علی‌رغم اینکه به اندازه زحمات آن‌ها نتوانستم به رفاه آن‌ها کمکی کنم ولی در روز تودیع و معارفه هرگونه که بخواهید به من لطف داشتند.

در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد یک فضا و جو صمیمی وجود دارد، بعد از گذشت چندین روز از خداحافظی من با همکاران کهگیلویه و بویراحمدی‌ام ولی همچنان تلفن‌های محبت‌آمیز زیادی را دریافت می‌کنم که خود نشانی از مهربانی‌ها و مهمان‌نوازی‌های این قوم غیور است.

از سوی دیگر این موضوع که تغییرات مدیریتی به معنی حذف و کنار گذاشتن مدیران نیست در این دانشگاه جا افتاده و این موضوع امری طبیعی است؛ روزی که آمده‌ام برای ماندن همیشگی نیامدم. 

* بعد از دوران ریاست بر علوم پزشکی یاسوج به چه کاری مشغول خواهید شد؟

پیشنهاداتی دارم و هر جا نیاز باشد کار می‌کنم ولی من عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هستم به آنجا خواهم رفت و هر مسئولیتی به من سپرده شود می‌پذیرم.

*بعد از دوران مسئولیتتان در کهگیلویه و بویراحمد، آیا این استان را از ذهنتان حذف می‌کنید؟

خیر، این چه حرفی است اتفاقا خودم را جزئی از اهالی این استان می‌دانم؛ بالاخره من 16 سال از عمر و جوانی‌ام را در این استان و در خدمت به مرم خوب این استان صرف کردم، چطور می‌شود فراموش کنم.

اتفاقا به مدیر جدید - دکتر چمن- تأکید کردم که هر جا مشکلی هست یا کمکی از دست من ساخته است دریغ نکند و من را در جریان قرار دهد.

خوب است حالا که شما این سؤال را پرسیدید بگویم، دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یک دانشگاه مادر است و من در آنجا موقعیت‌های زیاد دارم که به این استان در ابعاد مختلف کمک کنم؛ چه آنجا مسئولیتی داشته باشم و چه تنها عضو هیئت علمی باشم هر کمکی از دستم بر بیاید برای مردم این استان انجام خواهم داد.

*شما تنها متخصص آسم و آلرژی در این استان بودید، آیا با رفتن شما مطب شما نیز تعطیل می‌شود؟

فعلا که برنامه‌ام این است و در شیراز مشغول شدم ولی باز هم تأکید می‌کنم که چنان چه نیاز باشد چه در حوزه درمان و چه در حوزه آموزش حاضر به همکاری با دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هستم زیرا هدفم خدمت به این مردم است.

یک ویژگی خوب استان کهگیلویه و بویراحمد، نزدیکی مسافت آن با چندین استان بزرگ و پیشرفته چون اصفهان و فارس است که ما نیز از این ویژگی استفاده خواهیم کرد و چنانچه اعلام نیاز شود یکی دو روز را در این استان خواهم بود ولی فعلا برنامه‌ای برای ادامه فعالیت مطبم ندارم. 

* جناب دکتر، نظر شما در مورد انتخاب رئیس جدید علوم پزشکی چیست؟

بدون تعارف باید بگویم که انتخاب بسیار خوبی صورت گرفت و وی از هر نظر فردی توانمند است؛ من مشاوره‌های لازم را به او دادم و هر وقت لازم باشد نیز اطلاعات و تجاربم را در اختیار وی قرار می‌دهم.

من بسیار امیدوارم که دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با سرعت بیشتری به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهد؛ از کارکنان هم می‌خواهم همچون گذشته، کمبودها را تحمل کنند و با وجدان و تعصب به وظایف خود عمل کنند زیرا مشکلات مالی برطرف می‌شوند.

* خیلی‌ها، شما را یک مدیر اخلاق‌گرا می‌نامند، آیا اینگونه است؟

تلاش کردم چنین شخصیتی باشم ولی اینکه هستم یا نه، باید دیگران قضاوت کنند.

*اگر بخواهید به نمونه‌ای از کارهای انجام شده در دوران مدیریتتان اشاره کنید، چه می‌گویید؟

مهم‌ترین تلاش من در این دانشگاه، کمک به زیرساخت‌ها و بهبود آن‌ها بوده است چرا که عقب‌ماندگی زیادی داشتیم و نمی‌خواستیم به درمان‌های موقتی دردهای بهداشت و درمان این استان بپردازیم.

به همین علت، بسیاری از تلاش‌ها در سال‌های آینده نتیجه خواهند داد.

در پاسخ مشخص به سؤال شما نیز باید بگویم، تلاش کردیم که خدمات درمانی و بهداشتی را به دورترین نقاط این استان ببریم؛ در این مدت 188 پروژه خانه بهداشت، مراکز بستر درمانی و پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای را احداث کردیم که این موضوع بسیار کمک کرده تا خدمات حوزه سلامت تا حد زیادی به عموم مردم نزدیک شود.

* بیشترین مشکل شما در حوزه بهداشت و درمان در چه بخشی بوده است؟

ما در بخش بیمارستان‌ها، فشار زیادی را تحمل کردیم؛ در واقع بیمارستان‌ها نیز اهمیت بیشتری داشتند و ما تلاش کردیم که بیمارستان‌های این استان را به وسایل مجهز و پیشرفته روز دنیا تجهیز کنیم که در این کار تا حدی موفق بودیم.

دستگاه امحای زباله و رادیولوژی‌های دیجیتال دو مورد از این تجهیزات بودند.

ولی در حوزه بیمارستان‌ها، تا چند بیمارستان مصوب در لیکک، دنا و چرام و همچنین بیمارستان 200 تخت‌خوابی یاسوج و 100 تخت‌خوابی گچساران به اتمام نرسند، شاهد این مشکلات هستیم؛ اگر سه بیمارستان مصوب شده در این استان شروع شوند و به بهره‌برداری برسند تا مدت‌ها در حوزه بیمراستانی مشکلی نخواهیم داشت.

در حوزه آموزش که یکی از سنگین‌ترین وظایف ما بود نیز تلاش کردیم بهترین امکانات را مستقر کنیم. تأسیس رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی در مقاطع مختلف به ویژه مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای بخش از تلاش‌های ما در این حوزه بوده است.

هدف ما این بود که این استان به یک هسته و قطب علمی در منطقه تبدیل شود که تا حد زیادی در حوزه زیرساخت‌ها موفق عمل کردیم که این اطمینان را می‌دهم که این هدف با ادامه تلاش‌ها در این دانشگاه به زودی محقق می‌شود.

احداث بخش‌های مختلف بیمارستانی نیز بخشی از عملکرد ما در این حوزه بوده است.

عدالت در توزیع امکانات سلامت و پیشرفت‌های علمی این دانشگاه از اهداف ما بوده که در این زمینه تلاش‌های مؤثر زیادی صورت گرفت.

* از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار ما قرار دادید متشکریم.

خواهش می‌کنم؛ باید از این فرصت استفاده کنم و بگویم که رسانه‌ها در این استان همواره کمک‌کار این دانشگاه بودند و در عمده مسائل همراه تیم مدیریتی حوزه بهداشت و درمان بودند؛ از همه رسانه‌ها و به طور ویژه از خبرگزاری فارس قدردانی می‌کنم.

===========

گفت‌وگو از: کریم بنام

===========

انتهای پیام/82005/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول