اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اشتباه گرفتن با علائم سرماخوردگی

هر سال ده‌ها نفر در استان فارس با منواکسید کربن مسموم می‌شوند

هر سال ده‌ها نفر در فارس که علائمی مانند سردرد، ضعف، تهوع و گیجی را تجربه می‌کنند و به تصور خود سرماخورده و یا آنفولانزا گرفته‌اند، دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن می‌شوند که بسیار خطرناک است.

هر سال ده‌ها نفر در استان فارس با منواکسید کربن مسموم می‌شوند

 به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی این دانشگاه اظهار داشت: برخی از این افراد از مسمومیت با این گاز بهبود می‌یابند اما برخی نیز جان خود را از دست می‌دهند چراکه گاز منواکسید کربن بدون هیچ علامت هشدار دهنده‌ای افراد را مسموم کرده و ممکن است به مرگ آنها بینجامد.

دکتر محمدرضا کریمی آخرین آمار فوت‌شدگان در اثر گازگرفتگی در استان فارس را به نقل از دکتر ناظم زادگان کارشناس مسئول بیمارهای غیرواگیر معاونت بهداشتی این دانشگاه 41 نفر در سال 91 و 10 نفر در بهار سال جاری اعلام کرد و افزود: بیشتر افرادی که در اثر این گاز جان خود را از دست داده‌اند شب هنگام و در حال خواب بوده‌اند و هیچ‌گاه از مسموم شدن خود آگاه نشده‌اند چراکه گاز منواکسید کربن خواب آنها را عمیق‌تر کرده است، همچنین این قربانیان در صورتی که بیدار شده باشند توان فرار کردن از آن محل را نیز نداشته‌اند.

این مسئول دلیل کشنده بودن این گاز را جایگزینی منو اکسید کربن به‌جای اکسیژن در خون دانست و گفت: توسط منواکسید کربن توان خون برای رساندن اکسیژن به اعضای مهم بدن مانند قلب و مغز کم و کمتر می‌شود و در نهایت این اعضای حیاتی بدن دچار آسیب شده و از کار می‌افتند.

وی افزود: به دلیل همین اثرات است که افراد دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن علایمی مانند سردرد، ضعف، تهوع و گیجی را دارند و حتی در موارد مسمومیت شدیدتر ممکن است استفراغ کنند و سیاه شوند، فرد مسموم هر چقدر گاز منو اکسید کربن بیشتری استشمام کرده باشد و هر چه مدت زمان طولانی‌تری در فضای مسموم بوده باشد علایم شدید‌تری خواهد داشت.

کریمی علت تولید گاز مونواکسید کربن را احتراق ناقص در هر وسیله‌ای که از سوخت گاز، نفت، بنزین، گازوئیل، چوب، زغال، سی.ان.جی، ال.پی.جی یا هر سوخت دیگری استفاده می‌کند، دانست و محتمل‌ترین وسایل تولید کننده این گاز را شومینه و کوره‌های هیزمی یا گازی، بخاری‌های گازسوز، نفتی یا هیزمی، موتور روشن هر نوع وسیله نقلیه و خودرو، مشعل‌های سوختی، آبگرمکن و پکیج، کوره‌های گازی، اجاق و منقل‌های زغالی یا گازسوز، گاز پیک نیک و موتور برق عنوان کرد.

وی ابراز داشت: برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن باید از نصب صحیح وسایل گرمازا و بخاری طبق دستورالعمل کارخانه سازنده و توسط افراد متخصص اطمینان حاصل کرد، سیستمهای گرمازا باید حداقل هر سال یک‌بار بازبینی و سرویس شوند، هر چند گاه یک‌بار دودکش و دریچه‌های وسایل گرمازا را از نظر نشتی، خوردگی و زنگ‌زدگی و شل شدن اتصالات کنترل شده و از سالم بودن آنها مطمئن شد، زمانی که شومینه، اجاق یا هر وسیله گرمازای گازی، نفتی یا هیزمی در حال استفاده است از باز بودن و مسدود نبودن دودکش آن اطمینان حاصل کرد.

کریمی تصریح کرد: برای وسایل گرمازا باید فقط سوخت تعیین شده توسط کارخانه سازنده استفاده شود، هرگز از منقل، باربکیو، اجاق یا شومینه زغالی یا هیزمی و گاز پیک نیک در داخل منزل یا فضای بسته استفاده نشود، خودرو و موتور روشن را درون پارکینگ با فضای بسته حتی برای چند دقیقه متوقف نکرد حتی اگر تمام درهای پارکینگ باز شده باشد.

وی گفت: هرگز از وسایل گرمازایی که تهویه و دودکشی ندارند برای گرم کردن فضاهایی که انسان در آن می‌خوابد استفاده نشود حتی اگر کارخانه سازنده ادعا می‌کند این وسیله نیاز به دودکش ندارد، از گاز خوراک‌پزی برای گرم کردن منزل استفاده نشود.

انتهای پیام/2448/صا/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول