اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

آیین عزاداری محرم در سوته‎ده از روستاهای غرب گلستان

ماه محرم برای گلستانی‎ها حال و هوای دیگری دارد، عشق به حسین (ع) و خاندانش آن‎قدر در جان و تن این قوم ریشه دوانده که تا نام مقدسش در منابر و روضه‎خوانی‎ها ذکر می‎شود، ناخودآگاه قطره‎های الماسی اشک بر گونه‎ها جاری است.

آیین عزاداری محرم در سوته‎ده از روستاهای غرب گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، به درستی که شاعر چه زیبا و به‎جا سروده است: «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست»، امام عزیزی که از او به عنوان تجسم گذشت، مبارزه حق در برابر باطل و آزادگی در برابر ذلت یاد می‎شود.

در روستاهای استان گلستان به ویژه در بخش غربی آن آیین‎های نمادین و باشکوهی در این ایام برگزار می‎شود، که همه این برنامه‎های خودجوش و ریشه‎دار از محبت اهل بیت(ع) سرچشمه می‎گیرد.

در این مجال سعی داریم تا برنامه‎های سنتی عزاداری در این محرم عزیز را در یکی از روستاهای غرب گلستان از توابع شهرستان بندرگز به تصویر بکشیم، و البته باید گفت روستاهای این منطقه کم و بیش در نوع برگزاری برنامه‎های محرم الحرام با هم یکسان هستند.  

سوته‎ده، روستایی زیبا که چون نگینی درخشان در بین جنگل سرسبز و دریای نیلگون خزر محصور است که دارای مردمی مومن، عاشق، وفادار ائمه و سینه چاک برگزاری مراسم محرم حسینی است.

محرم ایامی است که مردم این دیار از نقاط مختلف کشور دور هم جمع می‎شوند، چنانچه می‎توان گفت چه بسا در روزهای محرم بیش از هر روز دیگری بتوان اهالی این روستا را که به دلایلی در نقاط مختلف کشور مستقر و ساکن شده‎اند ملاقات کرد.

برگزاری مراسم حسینی در طی قرون باعث شده ‎است، که روحیه ایمان، دین‎مداری و همدلی در ساکنان این روستا استمرار داشته‎ باشد و پایدار بماند و تقریبا از شب اول محرم تا پنجمین شب بعد از عاشورا بساط سوگواری برپاست.

یکی از اهالی این روستا در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: بزرگان روستا همواره بانیان مراسم حسینی بوده‎اند و در پنجاه سال اخیر حاجی رمضان‎علی شربتی، حاجیه ملا شهربانو، حاجیه رقیه بختیاری، حاج نجف‎قلی و حاج ستار سپانلو، حاجی نصرالله، ذبیح‎الله و باباجانی شهسوار، حاج‎میرغنی، حاج‎میربهرام و حاج‎سید علی حسینی، حاج گل محمد و عزیز منزل‎دره، حاج محمدیوسف بختیاری، مشهدی قاسم عرب، حاج عباس‎علی شهسوار، حاج کربلایی عبدالله بختیاری، اصغر نکاحی و... از گردانندگان مراسم عزای حسینی بوده‎اند که طی این سال‎ها به رحمت ایزدی پیوسته‎اند.

سید قربان حسینی اظهار داشت: طی این سالها محمد ابراهیم شربتی و برادرانش، حاج اکبر شهسواری، حاج سید احمد، حاج موسی، حاج سیداسماعیل و سیدرضا حسینی، حاج رمضانعلی و حاجی سپانلو، عزت و حاج شیخ محمد شهسوار، حاج رمضان عرب و... از جمله برپاکنندگان مراسم ایام محرم به شمار می‎روند.

سفره شام محرم بدون دعوتنامه تا پایان محرم در روستای سوته‎ده دایر است

وی ادامه داد: آیین‎های این ایام تنها آیینی است که تمامی خانواده‎های روستا در برگزاری مراسم آن دخیل هستند و البته سهم جوانان بیشتر از دیگران نمود دارد.

حسینی اضافه کرد: دسته‎روی و سلام‎دهی به اهل بیت از شب اول تا هفتم محرم در روستا برقرار است و در کنار آن مرثیه‎سرایی، منبر روحانی و سفره شام که در اصطلاح محلی‎ به آن «خرج» می‎گویند، تا چند روز پس از عاشورا آن هم بدون دعوتنامه به همت اهالی برای عزاداران حسینی دایر است.

بستن علم و بیرق حسینی در صبح روز هفتم محرم

یکی دیگر از اهالی این روستای زیبا و میهمان‎نواز که از مداحان اهل بیت نیز هست با اشاره به برنامه‎های دیگر این روستا افزود: از شب هفتم محرم پس از مداحی و صرف شام، طبق سنت پس از رد و بدل دعوتنامه، سوگواران حسینی سوته‎ده در قالب دسته‎روی به سمت روستای مجاور به نام «روستای باغو» حرکت می‎کنند تا به اتفاق هم در مسجد آن روستا سوگواری کنند.

رمضان عرب خاطرنشان ساخت: در صبح روز هفتم محرم نیز، مراسم بستن علم و بیرق در حسینیه روستا انجام می‎گیرد و سپس حوالی ظهر سوگواران روستای سوته‎ده در قالب یک دسته سینه‎زنی به سوی روستای باغو حرکت می‎کنند.

برگزاری آیین سلام‎دهی و میهمانی عزاداران سوته‎ده در روستای باغو

وی ادامه داد: سینه‎زنان حسینی دو روستا در مجاور دروازه مسجد و حسینیه که هر دو در یک حیاط واقع است به‎هم می‎رسند و جمع می‎شوند و در صفوفی منظم به نوحه‎خوانی و سینه‎زنی می‌پردازند.

حسینی اضافه کرد: مداحان روستای سوته‎ده طبق سابقه و کسوت حاجی سیداسماعیل حسینی، حاج رمضان عرب، سید علیرضا حسینی، حسن نکاحی، غلامعلی صابری و رمضان هزارجریبی هستند.

عرب اضافه کرد: پس از ورود اهالی سوته‎ده به روستای باغو و سلام دادن به عزاداران و عزاداری مشترک، همه آنان اعم از زن و مرد در حسینیه روستای باغو مستقر می‎شوند و اهالی باغو وظیفه میزبانی این عزاداران را بر عهده می‎گیرند.

وی یادآور شد: اهالی روستای میزبان سعی می‎کنند به نحو احسن از میهمانان پذیرایی کنند، پس از مداحی و سخنرانی واعظ روستای میهمان در حسینیه، ناهار در همان مکان صرف می‎شود و پس از فاتحه، اهالی، روستا را به مقصد روستای خود ترک می‎کنند که در هنگام عزیمت آنان، گروه مقابل با اعلام شعار «سینه‎زنان شاه دین خوش آمدید خوش آمدید» میهمانان را بدرقه می‎کند و طرف مقابل نیز پاسخ می‎دهد: «ای همسفر زینب رفتیم و خداحافظ».

این مداح اهل بیت اضافه کرد: این مراسم معنوی از همان شب با تغییر جای میهمان و میزبان دوباره تکرار می‎شود.

عرب ادامه داد: این مراسم باشکوه طی پنجاه سال اخیر با حضور دو مداح معروف منطقه مرحوم «حاجی کربلایی عبدالله بختیاری» و «میرشجاع حسینی» انجام می‎شد، این دو مداح دارای سابقه مداحی حرفه‎ای در عراق و ایران بوده‎اند که البته بختیاری سه سال قبل به رحمت ایزدی پیوسته است.

یکی از دیگر از مداحان حسینی این روستا نیز گفت: در عصر روز  هشتم محرم، عزاداران دو روستای سوته‎ده و باغو به شکل مشترک به یکی از روستاهای مجاور یعنی «گلفرا» می‎روند و بالعکس شب تاسوعا عزاداران سوته‎ده و باغو پذیرای عزاداران گلفرایی در حسینیه روستای سوته‎ده یا باغو هستند.

برگزاری مراسم علم گردش در روستاهای غرب گلستان در روز هشتم و نهم محرم

سید اسماعیل حسینی اذعان داشت: از دیگر آداب ماه محرم در این روستا و دیگر روستاهای غرب گلستان «علم‎‎گردش» است این مراسم در حقیقت به نشانه برافراشته ماندن پرچم حسینی و اعلان مظلومیت حسین‎بن‎علی(ع) و رشادت و وفاداری برادرش ابوالفضل عباس(س) است که در صبح روز هشتم محرم برگزار می‌شود.

به گفته وی: در این مراسم علم و بیرق‎ حسینی در دستان یک یا دو نفر از عزاداران حسینی است که به‎ همراه دیگر اهالی عزادار به همه منازل روستای سوته‎ده برده می‎شود و معمولا صاحب‎خانه با نان‎های کوچک محلی (کشتا)، شیر، شربت، چای و ...از عزاداران پذیرایی می‎کند.

حسینی ادامه داد: معمولا دسته عزاداری در طول علم‎گردش در خانه‎هایی که در یک سال اخیر مصیبت دیده‎اند توقف کرده و نوحه‌خوانی انجام می‎پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: ظهر تاسوعا پس از صرف ناهار، نخست عزاداران روستاهای سوته‎ده و باغو به «مزار شهدای بادوسر» و امامزاده روستای سوته‎ده رفته و سوگواری کرده و فاتحه می‎خوانند.

حسینی اضافه کرد: شهدای این روستا شهیدان، محمدحسین شهسوار، حسین بختیاری، سیدخلیل حسینی، شکیب تیموری و قنبر و عباسعلی صابری هستند.

عزاداری حسینی مشترک روستاهای بندرگز در روز عاشورا در محل امامزاده علیرضا(ع) سرطاق

این مداح اهل بیت اضافه کرد: سپس عزاداران به‎ همراه عزاداران دیگر نقاط شهرستان بندرگز در صحن و محوطه امامزاده «سید علیرضای سرطاق» در صفوفی منظم به عزاداری می‌پردازند.

به گفته حسینی: در روز تاسوعا با ورود همه عزاداران حسینی اعم از سینه‎زنان و زنجیرزنان حسینی از اکناف و اطراف به صحن امامزاده سرطاق این مکان مذهبی شلوغ‎ترین روز ایامش را تجربه می‎کند، و سال به سال هم این مراسم منظم‎تر می‎شود.

این پیرغلام حسینی افزود: در روز عاشورا مراسم عزاداری در حسینیه روستای سوته‎ده متمرکز است، البته چند سالی رسم شده بود که بعد از ظهر عاشورا برای سوگواری به امامزاده عبدالله گرگان می‎رفتند که این رسم حسنه اکنون دیگر انجام نمی‎شود.

حسینی ادامه داد: عصر عاشورا، مراسم شام غریبان در قالب دسته‎روی و در داخل روستا و به سمت روستای باغو برگزار می‎شود که این آیین بسیار سوزناک است و شب بعد نیز مراسم «ما بنی اسد» توام با دسته‌روی و تعزیه در گلزار شهدای این روستا برگزار می‎شود.

وی متذکر شد: معمولا تا پنج شب بعد از عاشورا برنامه نوحه‎سرایی و اطعام‎دهی برقرار است.

حسینی با اشاره به فعالیت هیئت حسینی این روستا تصریح کرد: هیئت سینه زنی حسینی روستا هر ساله در فاصله اربعین تا شهادت امام رضا (ع) به زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) می‎روند و در شب رحلت رسول گرامی اسلام (ص) که به چهل و هشتم معروف است عزاداری می‎کنند.

آنچه در این گزارش بیان شد، تنها بخشی از سنت‎های مردم این سرزمین بود که عشق و حب اهل‎بیت در جان و تن آنان ریشه دوانده است، خبرگزاری فارس امیدوار است که خداوند همه ما را در زمره محبان اهل‎بیت به شمار آورد، انشاءالله.

انتهای پیام/83002/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول