اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

علم‌بندی نماد ماه محرم در آستانه‌اشرفیه

هر ساله در نخستین روز از ماه محرم مراسم علم‌بندی آستانه‌اشرفیه به عنوان نماد ماه محرم و عزاداری سنتی در صحن حرم مطهر سلطان سید جلاالدین اشرف (ع) برگزار می‌شود.

علم‌بندی نماد ماه محرم در آستانه‌اشرفیه

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، هر ساله در نخستین روز از ماه محرم مراسم علم‌بندی آستانه‌اشرفیه به عنوان نماد ماه محرم و عزاداری سنتی در صحن حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) برگزار می‌شود.

در این آیین سنتی موالیان و ریش سفیدان هیئت‌های مذهبی شهرستان آستانه‌اشرفیه به همراه دیگر عزاداران در صحن آستان مبارک سلطان سیدجلاالدین اشرف گرد هم می‌آیند و نخستین روز از ماه محرم را با سردادن نوحه و سینه‌زنی آغاز می‌کنند.

در مراسم علم‌بندی آستانه‌اشرفیه خادمان حرم، موالیان و پیر غلامان شهر در یک خط مستقیم هستند و بقیه عزاداران در مقابل آنها قرار می‌گیرند.

مراسم علم‌بندی با خواندن مرثیه «ای فلک بازی به حال مصطفی کردی چرا ـ با علی و فاطمه جور جفا کردی چرا» آغاز می‌شود.

در این آیین از پیشکسوتان خدام حرم، علم فلزی به ارتفاع بیش از یک متر را در دست می‌گیرند و طول مسیر هیئت را در تمام اوقات مرثیه‌خوانی موالیان قدیمی و پیر غلامان رفت و آمد می‌کنند و این علم توسط چند نفر دست به دست می‌شود.

حاضران در این آیین مذهبی علم را در جای مناسب از رواق جلوی حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) نصب کرده و با حرکت به طرف حرم آقا سید محمد «آخوند مزار» آستانه‌اشرفیه حرکت می‌کنند.

در حالی که پرچم هیئت سلطان سید جلال‌الدین اشرف را در جلو حرکت می‌دهند مراسم را در حرم «آقا سید محمد» به همان شیوه اجرا و علم دیگری را در آنجا نصب می‌کنند و مراسم رسمی حرکت دسته‌های عزاداری  آستانه‌اشرفیه آغاز می‌شود.

مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی شهرستان آستانه‌اشرفیه و دیگر هئیت‌های عزاداری که از نقاط مختلف استان و کشور به شهر مذهبی آستانه‌اشرفیه می‌آیند پس از اجرای مراسم سینه یا زنجیرزنی به طرف بقعه «آقا سید محمد آخوند مزار»، حرکت می‌کنند که فاصله بین دو حرم امامزاده مذکور را بین‌الحرمین آستانه‌اشرفیه می‌نامند.

انتهای پیام/84002/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول