اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مصراته شهر یا کشوری در دل لیبی

سومین شهر بزرگ لیبی که جوانان آن در قیام سال 2011 این کشور در خط مقدم جبهه علیه نیروهای قذافی قرار داشتند امروز گویی به کشوری کوچک در دل لیبی مبدل شده است.

مصراته شهر یا کشوری در دل لیبی

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، شهر «مصراته» لیبی به دلیل مشارکت فعال خود در سرنگونی رژیم دیکتاتوری معمر القذافی در سال 2011 از شرایطی خاص برخوردار است، افزایش قدرت شبه نظامیان آن و درگیری های آنها با دیگر شهرها سوالاتی را به ذهن متبادر می سازد که آیا مصراته به «کشوری در داخل کشور لیبی» تبدیل شده است و این امر امنیت و یکپارچگی لیبی را تهدید می کند.

شهر مصراته مرکز استان مصراته بر کرانه غربی خلیج سیدرا در کشور لیبی قرار گرفته‌است.

فاصله شهر مصراته تا طرابلس، پایتخت لیبی 200 کیلومتر است و مصراته با جمعیت 550 هزار نفری سومین شهر بزرگ لیبی به شمار می‌آید.

مصراته که در شمال غرب لیبی واقع است در جریان اعتراضات این کشور که از هفدهم فوریه 2011 آغاز شد چندین ماه در برابر محاصره نیروهای قذافی مقاومت کرد و سپس شبه نظامیان آن به سوی طرابلس پیشروی کرد و به بقیه انقلابیون ملحق شدند و نقشی فعال در سرنگونی قذافی داشتند.

 

 

«عمران شعبان» یکی از اهالی مصراته معمر القذافی را که در لوله های کانال فاضلاب پنهان شده بود در بیستم اکتبر 2011 پیدا و او را دستگیر کرد.امروز پس از گذشت دو سال از آن تاریخ مصراته با جدیت برای بازسازی و برچیدن آثار حملات نیروهای قذافی در جریان انقلاب به این شهر تلاش می کند که بیش تر زیربناهای آن را نابود کرده بودند.

ضعف حضور ارتش لیبی و گسترش سلاح در بین مردم پس از انقلاب ، نقش زیادی در افزایش نگرانی ها از بروز ناامنی و قدرت گرفتن شبه نظامیان بخصوص در شهرهای مصراته و لیبی داشته است این شبه نظامیان در خیابان های شهر گشت زنی می کنند و به بهانه ایجاد امنیت و ثبات کنترل کامل شهر را به دست گرفته اند.

«در هر جای مصراته پست های ایست و بازرسی گذاشته شده و شبه نظامیان هر کسی را که وارد شهر می شود مورد تفتیش قرار می دهند»؛ این جمله را جمعه بلحاج فرمانده کمیته امنیتی مصراته می گوید این کمیته در جریان انقلاب تشکیل شده است و صدها تن در آن عضویت دارند و در حالی که لباس های غیرنظامی بر تن دارند برای کنترل امنیت کار می کنند.

بلحاج در اظهاراتی خبری تاکید کرد: این کمیته از وزیر کشور دستور می گیرد و نیروهای آن از اوایل انقلاب به خوبی نقش خود را ایفا می کنند اما کینه های قومی قبیله ای بین اهالی این شهر با دیگر شهرها موجب نگرانی شماری از لیبیایی ها شده است این کینه ها زمانی آشکار شد که گردان های مصراته در اعتراض به ربودن شده عمران شعبان در بنی ولید در تابستان 2012 و مرگ وی بر اثر شدت جراحات ناشی از ضرب و جرح در دوره ربودنش دست به خشونت علیه اهالی بنی ولید زدند.

کشته شدن عمران شعبان 20 ساله، اختلافات و تنش‌ها میان دو شهر مصراته [شهر عمران شعبان] و شهر بنی ولید را به شدت افزایش داد.

عمران شعبان یکی از جوانانی بود که در دستگیری و کشتن قذافی در اکتبر گذشته در نزدیکی سرت حضور داشت اما پس از آن توسط افراد مسلح وفادار به قذافی ربوده شد و دو ماه تحت شکنجه‌های شدیدی قرار داشت. هنگامی که افراد مسلح قصد ربودن عمران شعبان را داشتند، به سمتش شلیک کرده بودند که وی با دو گلوله مجروح شده بود.

پس از دو ماه شکنجه عمران شعبان با وساطت مقامات لیبیایی آزاد شد اما  فردی بود که فقط پوست و استخوان داشت و همواره در حالت بیهوشی قرار داشت و هر از چندگاهی به هوش می آمد، کاملا آشکار بود که آنها وی را بسیار کتک زده بودند و قفسه‌های سینه وی کاملا رنده شده  و صورتش کاملا عوض شده بود.

حادثه اخیر، تنش‌ها میان دو شهر بنی ولید و مصراته را به شدت افزایش داد. بنی ولید همچنان خود را یکی از وفاداران به قذافی می داند اما مصراته خود را طرفدار انقلاب این کشور می‌داند که در سرنگونی رژیم قذافی نقش بسزایی ایفا کرد.

مصراته که در اصل مسراته است بزرگ ترین شهر در لیبی پس از طرابلس و بنغازی است و در طول تاریخ بخصوص در عصر عثمانی و در دوره استعمار سابق ایتالیا به شهری شورشی معروف بوده است.

در سال 1835 میلادی یکی از قبایل مصراته علیه حکام عثمانی و متحدان بومی آن دست به شورش زدند و از طریق موازنه های سیاسی توانستند در مقایسه با دیگر کشورها از وضعیتی خاص بهره مند شوند.

در جریان جنگ جهانی اول این شهر نقش مهمی در مقاومت علیه ارتش اشغالگر ایتالیا داشت و تحت فرماندهی رمضان السویحلی این شهر به پایگاهی برای دفاع از امپراطوری عثمانی مبدل شد و نیروهایی که از اهالی مصراته تشکیل شده بودند در آوریل 1915 ضربه قدرتمندی به ایتالیایی ها در کاخ ابوهادی نزدیک شهر سرت وارد کردند.

در این درگیری ها حدود 500 سرباز ایتالیایی کشته شدند و نیروهای السویحلی بیش از پنج هزار تفنگ،سلاح های مختلف و چند تن مهمات را به چنگ آوردند.

نیروهای ایتالیایی در سال 1916 در حالی که مصراته تقریبا کاملا مستقل شده بود این شهر را ترک کردند و مصراته واحد پول خاص خود را داشت و از مناطق سرت، فزان و دیگر مناطق مالیات جمع آوری می کرد.

با وجود اینکه ایتالیایی ها پس از پیروزی خود در جنگ جهانی اول کنترل مناطق مختلف لیبی را در دست داشتند السویحلی در مقام فرمانده مصراته جایگاه خود را حفظ کرده بود.

در سال 1920 میلادی السویحلی در راس 10 هزار جنگجو مشاور ایتالیایی را از مصراته بیرون راند و قدرت را در انحصار خود گرفت.

در ژوئن همان سال السویحلی تلاش کرد به دیگر قبایل منطقه که بین مصراته و طرابلس بودند حمله کند اما نیروهایش شکست خوردند و او اعدام شد نیروهای ایتالیایی هم به مصراته هجوم برده و آنجا را اشغال کردند.

مصراته در سال 1952 بار دیگر شورش کرد و تظاهرات گسترده ای در اعتراض به تقلب در انتخابات پارلمانی به راه افتاد همین تظاهرات از جمله دلایلی بود که موجب شد نظام پادشاهی حاکم بر لیبی در نهایت احزاب سیاسی در این کشور را لغو کند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول