اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رویدادهای لیبی

حمله خونبار به محل تحصنی در بنغازی/ زیدان: مشکلات امنیتی مانع کار دولت و پارلمان لیبی است

حمله خونبار افراد مسلح به محل تحصن اعضای قبیله العبیدات در بنغازی و کاهش صادرات نفت لیبی به کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت تولید خود از جمله رویدادهای لیبی است.

حمله خونبار به محل تحصنی در بنغازی/ زیدان: مشکلات امنیتی مانع کار دولت و پارلمان لیبی است

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار برخی تحولات لیبی در زیر آمده است:

2 کشته و 5 زخمی در حمله افراد مسلح به محل تحصنی در بنغازی

در حمله افراد مسلح ناشناس به محل تحصن اعضایی از قبیله العبیدات لیبی در مقابل هتل تیبستی شهر بنغازی در شرق این کشور دستکم دو تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

اعضایی از قبیله العبیدات چادر تحصنی را مقابل هتل برپا کرده و خواستار روشن شدن نتایج تحقیق درباره کشته شدن عبدالفتاح یونس العبیدی در جریان انقلاب 17 فوریه لیبی بودند.

عبدالله الزایدی، سخنگوی اتاق امنیت مشترک بنغازی در اظهاراتی گفت: دو فرد مسلح به سوی تحصن کنندگان در چادر تیراندازی کرده و از محل متواری شدند.

یونس 65 ساله از افسرانی بود که در کودتای سال 1969 در کنار قذافی حضور داشت و بعدها به مناصب بلندپایه ای در رژیم وی دست یافت. وی در جریان انقلاب اخیر مردم لیبی در واکنش به سرکوب مردم توسط قذافی به انقلابیون پیوست و فرماندهی نظامی آنان علیه قذافی را بر عهده گرفت.

زیدان: چالش‌های امنیتی مانع کار دولت و پارلمان لیبی است

علی زیدان، نخست وزیر لیبی در نشستی خبری در واکنش به سهم خواهی‌های برخی مناطق لیبی از جمله بنغازی و مناطق شرق این کشور گفت: هیچ کس قصد ندارد که منطقه‌ای از لیبی را از ثروت این کشور محروم کند.

زیدان ادامه داد: مردم لیبی صبر پیشه کنند تا هر انچه از پیشرفت را که خواهان آن هستیم محقق شود.

نخست وزیر لیبی گفت: انقلاب لیبی خیلی سریع شکل گرفت و پس از آن با پیامدهای امنیتی روبه رو شدیم که مانع کار دولت و کنگره ملی شده اند.

وی تاکید کرد: هیچ کس در دستگاه مدیریتی لیبی نیامده که روی کار باشد اما خواسته‌های ملت را پاسخگو نباشد خواسته های مردم چیز مشکلی نیست، دستیابی به خدمات و تقسیم عادلانه ثروت بین شهروندان حق واقعی است.

زیدان: صادرات نفت میدان نفتی الحریقه لیبی پس از دو ماه از سر گرفته می‌شود

نخست وزیر لیبی گفت که صادرات نفت از میدان نفتی الحریقه در شرق این کشور که از دو ماه پیش به دلیل اعتصاب‌ها و اعتراضات بسته شده ظرف یک هفته آتی از سر گرفته می‌شود.

میدان نفتی الحریقه روزانه 110 هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

افراد مسلح 55 میلیون دلار پول بانک مرکزی لیبی را به سرقت بردند

خبرگزاری رسمی لیبی اعلام کرد افراد مسلح 55 میلیون دلار را از کامیون کوچک حامل پول متعلق به بانک مرکزی لیبی ربودند.

بر اساس این گزارش 10 فرد مسلح یک کامیون حامل 53 میلیون دینار معادل 43.49 میلیون دلار و همچنین 12 میلیون دلار ارز در شهر ساحلی سرت متوقف کردند

این پول‌ها از طرابلس با هواپیما به فرودگاه سرت رسیده و از آنجا در حال انتقال به شعبه‌ای از بانک مرکزی لیبی در این شهر بود.

عبدالفتاح محمد رئیس شورای شهر سرت به خبرگزاری رویترز گفت: سرقت مسلحانه نه تنها برای شهر سرت بلکه برای همه لیبی فاجعه بار شده است.

دولت لیبی از زمان سرنگونی حکومت معمر القذافی با ناتوانی در کنترل امنیت کشور روبه رو است و شبه نظامیان مسلح و گروهک های تندرو در نقاط مختلف این کشور دست به حملات تروریستی و یا تبهکاری می‌زنند.

صادرات نفت در این کشور عضو اوپک نیز به میزان کمتر از 10 درصد از ظرفیت طبیعی خود رسیده است زیرا معترضان مسلح بندرها و چاه‌های نفتی در غرب این کشور را بسته‌اند.

آنها یا به دستمزدها خود اعتراض دارند و یا خواهان جذب جوانان بومی در میدان‌های نفتی هستند و یا سهم بیشتری از ‌درآمد نفت را برای مناطق بومی طلب می‌کنند.

حجم صادرات نفت از لیبی به روزانه نود هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی به علت کاهش صادرات نفت لیبی در پی اعتراضات و حملات گروه‌های مسلح به تاسسیات نفتی، این کشور روزانه صد و سی میلیون دلار ضرر می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول