اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

محرم گلستان زیبایی‎ها / زنده‎اندیشان به زیبایی رسند

محرم آمد، پرده‎ای مصور از داستان شمشیر و خون، تجسم واقعی از تقابل حق و باطل، حکایتی زنگار گرفته از عهد و عهدشکنی، آینه‎ای از انعکاس زیبای معرفت و داستانی عاشقانه از نماز که زیر باران تیرهای شیطانی خلق می‎شود.

محرم گلستان زیبایی‎ها / زنده‎اندیشان به زیبایی رسند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ایامی که باورهای مردمی عاشق در احساسشان تجلی می‎یابد، آن هم در ملتی که عشق به حسین و فرزندانش در جان آنان سرشته است.

این روزها یادآور عشق‎بازان سخاوت و مهربانی است، آنان که در تمامی محنت‎ها و رنج‎ها و زیر بی‎رحمانه‎ترین بازی‎های تقدیر، جز زیبایی ندیدند و بهترین داشته‎هایشان را نثار بهترین کردند، چرا که زنده‎‎اندیشان به زیبابی رسند.

قیام پیروزمندانه امام حسین(علیه السلام) در عاشورای سال 61 هجری، با نثار خون‌های پاک عزیزان، بی‎قراری‌های کودکان، بی‎پناهی‌های بانوان، و صحنه‎هایی آکنده از «مصیبت» و «مظلومیت» رقم خورد و بر این مبنا، یادآوری اخبار آن قیام خونین، همواره عواطف انسان‌ها، چه مسلمان و چه غیرمسلمان را به تأثر واداشته  و در طول تاریخ موجب برپایی عزاداری به اشکال گوناگون شده است.

گلستان نیز این روزها همچون دیگر نقاط میهن اسلامی در این ایام، سوگوار از دست‎دادن پاره‎تن رسول خدا(ص)، فرزندان و اصحاب وفادارش است و طبق سنت‎های دیرین خود، در هر منطقه از شهر گرفته تا روستا و با هر قومیتی، عشق خود را به سلاله پاک پیامبر(ص) ابراز می‎دارد.  

آیین عزاداری در گلستان طی این 10 روز با آیین‎های مخصوص به خود اجرا می‎شود، اما می‎توان گفت، از روز چهارم به بعد، برنامه‎های عزاداری سبک و سیاق تازه‎ و پرشورتری به خود می‎گیرد.

اطعام شبهای عزاداری محرم در روستاهای استان گلستان

در روستاهای این استان که به استان محبان اهل بیت شهره است، از شب اول سفره شام به نیت الهی و در مسیر اطعام به شیعیان و عزاداران اهل بیت در مساجد و حسینیه‎ها پهن است.

در بسیاری از روستاها این شبها و اینکه چه کسی شام می‎دهد، قبلا مشخص است و می‎توان گفت به نوعی سرقفلی دارد، اگر هم بانی این سفره در قید حیات نباشد، فرزندان وی سعی می‎کنند به نیابت از پدر این سنت حسنه را تکرار کنند تا جای خالی پدر احساس نشود.

این مراسم خودجوش، تنها میهمانی است که برای حضور در آن نیاز به دعوتنامه نیست و میزبان آن را نه بانی مجلس بلکه سیدالشهدا می‎دانند.

تقریبا در تمامی این شبها یک روحانی در روستاها حاضر می‎شود که بیشتر مطالب ارائه شده از سوی وی به نهضت عاشورا و مظالمی که بر اهل بیت رفته اختصاص دارد.

تقریبا در تمامی این شبها، ابتدا یک مداح باسابقه اهل بیت که اهل روستا است در مدح و ثنای اهل بیت به ویژه امام حسین، اولاد و یاران وفادارانش مرثیه‎سرایی می‎کند و سپس روحانی بر سر منبر می‎رود و متناسب با مجلس عزاداری به وعظ و روضه‎خوانی می‎پردازد.

میر شجاع حسینی، با بیش از 80 سال سن از قدیمی‎ترین مداح اهل بیت و پیر غلامان استان غرب گلستان محسوب می‎شود که بالغ بر 65 سال سابقه مداحی اهل بیت را در کارنامه زندگی خود دارد.

وی مداحی را به همراه یکی دیگر از هم محلی‎هایش در روستای «سوته‎ده» از توابع شهرستان بندرگز به نام مرحوم «عبدالله بختیاری» آغاز کرده بود، هر دوی مداح‌ها سال‎ها در این عرصه با حسن سیرت و خوشنامی به امر مداحی اهل‎بیت مشغول بوده‎اند و نوکری اهل بیت را افتخار خود قلمداد می‎کردند اما سه سال پیش بختیاری نقاب در خاک کشید و هم اکنون حسینی تنها میراث‎دار نسلی است که برای آموختن مداحی آن هم به شیوه خاص، در آن زمان زحمات بسیاری متقبل شده است.

این مداح باسابقه اعتقاد دارد: هر سال آیین عزاداری حسینی باشکوه‎تر از گذشته برگزار می‎شود اما در عین حال اعتقاد دارد شعرهای پرمغزی که در گذشته شاعران اهل بیت می سرودند این روزها کمتر به مانند کیفیت گذشته است.

وی از مرحوم صیامی به عنوان یکی از بهترین شاعران منطقه یاد می‎کند که شعرهای وی از صلابت و معنای قوی برخوردار بوده و بیشتر اشعار وی نیز از این شاعر اهل‎بیت بوده است.

مداحان به مکارم اخلاق آراسته شوند

حسینی با تاکید بر این موضوع که مداح اهل بیت باید به معنای واقعی و با جان و دلش در این مسیر گام بردارد ادامه داد: اگر نیت درست باشد، شک نکنید که خداوند بزرگ به انسان کمک می‎کند، منتها باید در این راه از خواندن قرآن و دیگر مستحبات غافل نشد تا آنچه به مردم عرضه می‎کنید واقعا بر لوح دل و وجودشان بنشیند.

به گفته وی: مداح باید خودش بیشتر از دیگران اهل تقوی باشد و شعایر را رعایت کند، متاسفانه گفته  می‎شود، برخی از مداحان جوان در برخی مراسم طرب نیز حضور پیدا می‎کنند که این کار شخصیت وی را به عنوان یک مداح اهل بیت ساقط می‎کند.

حسینی خاطرنشان‎ کرد: مردم ما بسیار باهوش هستند، خوب قضاوت می‎کنند، خواندن شما را با شخصیت خودتان محک می‎زنند و زمانی که شما از نماز و امر به معرف و نهی از منکر سخن می‎گویید، اگر خطا و منکری از شما سر بزند، دیگر مطالب شما را قبول ندارند حتی اگر بهترین صدا را داشته باشید.

وی با اشاره به خاطرات معنوی خود درسال‎های مداحی برای اهل بیت(س) طی هفتاد و اندی سال از جوان‎ها خواست تا با کسب معرفت و شناخت ابعاد وجودی سلاله اطهار(س)، وارد عرصه مداحی شوند تا این بخش به دست اهلش سپرده شود.

در اکثر نقاط استان چه شهر و چه روستا، بیشترین برنامه‎های مذهبی در ایام محرم از جمله برگزاری مراسم تعزیه، دسته‎‎روی، سینه‎زنی و زنجیرزنی به روز ششم محرم به بعد اختصاص دارد که نقطه اوج آن در روز عاشورا و استقرار همه دسته‎های عزاداری در امامزاده‎های منطقه است.

در شهرها نیز با دیدن بیرق‎ها و تزئینات محرمی می‎توان حال و هوای محرم را احساس کرد، مردم استان به ویژه در شهرهای بزرگ اوقات خودشان را شبها در حسینیه‎ها و تکیه‎ها سپری می‎کنند.

یوسف‎علی مسعودی که هر سال در مراسم عزاداری شهر رامیان از مناطق شرق استان شرکت می‎کند، راجع به نحوه عزاداری ایام محرم اذعان داشت: در شهر رامیان نیز همانند دیگر نقاط استان بیشترین عزاداری‎ها و سینه‎زنی‎ها در شب‎ها انجام می‎گیرد، منتها از هفتم به بعد این آیین در روزها نیز با شدت و حدت بیشتری برگزار می‎شود.

حرمت نهادن اهل سنت گلستان به ماه محرم

وی ادامه داد: در این شب‎ها عزاداران از هر مسجد به مساجد دیگر شهر می‎روند و با خواندن مراثی و سینه‎زنی این ایام را به آنها تسلیت می گویند.

مسعودی، نقطه اوج مراسم این ایام را در روز عاشورا می‎داند، روزی که همه هیئت‎های مذهبی در دور میدان «امام علی (ع)» جمع می‎شوند و در یک شکل واحد به عزاداری و سوگواری می‎پردازند.

اینها بخشی از عزاداری این ایام در استان گلستان بود، در این استان حتی اهل تسنن نیز حرمت محرم را نگه داشته  و  ضمن پرهیز از برپایی مراسم شادی، با خواندن قرآن و صدقه دادن این ایام را گرامی می‎دارند.

به راستی چه شگفت‎انگیز است که با گذشت بیش از حدود یک هزار و 400 سال از آن واقعه بزرگ، هنوز این عزاداری‎ و حب‎ورزی‎ پابرجاست و  با وجود همه مشکلات، نه که این مراسم کمرنگ نشده بلکه هر چه می‎گذرد باشکوه‎ و با عظمت‎تر از گذشته برگزار می‎شود.

در این مجال سعی داریم تا اهمیت عزاداری بر سومین امام شیعیان را در کلام ائمه معصوم یادآور شویم و بدانیم که در این اشک و گریه‎ها حقیقتی جز ارادت و فهم معنای کربلا پنهان نیست، چنانچه به نقل از پیامبر اکرم(ص) در  صفحه 556 جلد 12 جامع احادیث الشیعه آمده است: برای شهادت حسین (ع)، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‎شود.

در بحارالانوار نیز آمده است، امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس که عاشورا، روز مصیبت، اندوه و گریه‎اش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روز شادی و سرور قرار می‎دهد.

چشمان گریان بر حسین(ع)در روز قیامت خندان است

امام هشتم شیعان همچنین فرمود: هرگاه ماه محرم فرا می‎رسید، پدرم، «موسی‎بن‎جعفر‎ علیه‎السلام» دیگر خندان دیده نمی‎شد و غم و افسردگی بر او غلبه می‎یافت تا آن که ده روز از محرم می‎گذشت، روز دهم محرم که می‎شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.

اهمیت عزاداری و اشک ریختن در این ایام از چنان اهمیتی برخوردار است که پیامبراکرم(ص) خطاب به حضرت فاطمه(س) فرمود: فاطمه‎جان! روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمت‎های بهشتی مژده داده می‎شود.

مداحی بر اهل بیت نیز در این ایام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و چنانچه به نقل از کتاب رجال طوسی،  امام صادق(ع) در باب پاداش شعر گفتن برای حسین علیه‎السلام به جعفربن‎عفان فرمود: هیچ کس نیست که درباره حسین علیه السلام شعری بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب می‎کند و او را می‎آمرزد.

اندوه به‎ خاطر اهل بیت(س) عبادت است

همچنین این امام همام(ع) در زمینه سرودن شعر برای اهل بیت علیه السلام چنین می‎فرماید: هر کس در راه ما و برای ما یک بیت شعر بسراید، خداوند برای او خانه ای در بهشت بنا می‎کند.

ائمه بسیار علاقه‎مند به بیان مداحی و بازخوانی خاطرات دردناک دهه محرم داشتند و همیشه بر این موضوع توصیه و تاکید داشته‎اند چنانچه امام رضا علیه‎السلام به دعبل خزاعی «شاعر اهل بیت» فرمود: ای دعبل! دوست دارم که برایم شعری بسرایی و بخوانی، چرا که این روزها «ایام عاشورا» روز اندوه و غمی است که بر ما خاندان رفته است، ای دعبل! برای حسین‎بن‎علی‎(ع) مرثیه بگو، تو تا زنده‎ای، یاور و ستایش‎گر مایی، پس تا می‎توانی، از یاری ما کوتاهی مکن.

در بحارالانوار آمده است، امام حسین (ع) نیز در باب اهمیت گریستن بر ائمه معصوم فرمود: چشمان هر کس که در مصیبت‎های ما قطره‎ای اشک بریزد، خداوند او را در بهشت جای می‎دهد.

امام سجاد علیه السلام نیز فرمود:  هر مؤمنی که چشمانش برای کشته ‎شدن حسین‎بن‎علی(ع) و همراهانش اشکبار شود و اشک بر صورتش جاری گردد، خداوند او را در غرفه‎های بهشتی جای می‎دهد. همچنین در امالی شیخ مفید به نقل از امام صادق(ع) آمده است: نفس کسی که به‎ خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش برای ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست.سپس امام صادق علیه السلام افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت.

عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) در مهم‎ترین کارکرد خود، موجب شده است تا یاد، نام و پیام‌های نهضت عاشورا زنده و جاوید بماند، و آموزه‌های آن به همه بشریت انتقال یابد.

از این طریق، همه انسان‌ها در طول تاریخ، با آموزه‎هایی همچون، ستم‎ستیزی، آزادگی، شهادت طلبی، ایثار و حقیقت جویی آشنا شده‎اند.

عزاداری‎ها مکتب حسین(ع) را زنده نگاه داشته است

گریه و عزاداری برای حسین(علیه السلام)، در‎ واقع، انقلاب و مکتب او را زنده نگاه داشته و پیام امام حسین(علیه السلام) را به همه انسان‌های عالم انتقال داده است.

بر این‎اساس، گریه در فرهنگ عاشورا، سلاح همیشه برّانی است که فریادِ اعتراض بر ستمگران است و پاسدارِ خون شهیدان.

در این‎باره، این سخنان در صحیفه نور، از حضرت امام خمینی (قدس سره) بسیار گویاست: «هر مکتبی، تا پایش سینه‎زن نباشد، تا پایش گریه‎کُن نباشد،... حفظ نمی‎شود، گریه کردن بر عزای امام حسین(علیه السلام)، زنده نگه‎داشتن نهضت، و زنده نگه‎داشتن همین معنا است که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراتور بزرگ ایستاد، آن‌ها از همین گریه‌ها می‎ترسند، برای اینکه این گریه‎ای است که گریه بر مظلوم است، فریاد مقابل ظالم است.

خبرگزاری فارس با گرامیداشت ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله (ع) و یاران باوفایش، امیدوار است این ماه عزیز فرصتی مناسب برای خودسازی و کسب معرفت ارادتمندان و پیروان راستین آن بزرگوار بوده و عنایت امام شهیدان شامل حال همه عزاداران حسینی گردد.

انتهای پیام/83002/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول