به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ایامی که باورهای مردمی عاشق در احساسشان تجلی مییابد، آن هم در ملتی که عشق به حسین و فرزندانش در جان آنان سرشته است.
این روزها یادآور عشقبازان سخاوت و مهربانی است، آنان که در تمامی محنتها و رنجها و زیر بیرحمانهترین بازیهای تقدیر، جز زیبایی ندیدند و بهترین داشتههایشان را نثار بهترین کردند، چرا که زندهاندیشان به زیبابی رسند.
قیام پیروزمندانه امام حسین(علیه السلام) در عاشورای سال 61 هجری، با نثار خونهای پاک عزیزان، بیقراریهای کودکان، بیپناهیهای بانوان، و صحنههایی آکنده از «مصیبت» و «مظلومیت» رقم خورد و بر این مبنا، یادآوری اخبار آن قیام خونین، همواره عواطف انسانها، چه مسلمان و چه غیرمسلمان را به تأثر واداشته و در طول تاریخ موجب برپایی عزاداری به اشکال گوناگون شده است.
گلستان نیز این روزها همچون دیگر نقاط میهن اسلامی در این ایام، سوگوار از دستدادن پارهتن رسول خدا(ص)، فرزندان و اصحاب وفادارش است و طبق سنتهای دیرین خود، در هر منطقه از شهر گرفته تا روستا و با هر قومیتی، عشق خود را به سلاله پاک پیامبر(ص) ابراز میدارد.
آیین عزاداری در گلستان طی این 10 روز با آیینهای مخصوص به خود اجرا میشود، اما میتوان گفت، از روز چهارم به بعد، برنامههای عزاداری سبک و سیاق تازه و پرشورتری به خود میگیرد.
اطعام شبهای عزاداری محرم در روستاهای استان گلستان
در روستاهای این استان که به استان محبان اهل بیت شهره است، از شب اول سفره شام به نیت الهی و در مسیر اطعام به شیعیان و عزاداران اهل بیت در مساجد و حسینیهها پهن است.
در بسیاری از روستاها این شبها و اینکه چه کسی شام میدهد، قبلا مشخص است و میتوان گفت به نوعی سرقفلی دارد، اگر هم بانی این سفره در قید حیات نباشد، فرزندان وی سعی میکنند به نیابت از پدر این سنت حسنه را تکرار کنند تا جای خالی پدر احساس نشود.
این مراسم خودجوش، تنها میهمانی است که برای حضور در آن نیاز به دعوتنامه نیست و میزبان آن را نه بانی مجلس بلکه سیدالشهدا میدانند.
تقریبا در تمامی این شبها یک روحانی در روستاها حاضر میشود که بیشتر مطالب ارائه شده از سوی وی به نهضت عاشورا و مظالمی که بر اهل بیت رفته اختصاص دارد.
تقریبا در تمامی این شبها، ابتدا یک مداح باسابقه اهل بیت که اهل روستا است در مدح و ثنای اهل بیت به ویژه امام حسین، اولاد و یاران وفادارانش مرثیهسرایی میکند و سپس روحانی بر سر منبر میرود و متناسب با مجلس عزاداری به وعظ و روضهخوانی میپردازد.
میر شجاع حسینی، با بیش از 80 سال سن از قدیمیترین مداح اهل بیت و پیر غلامان استان غرب گلستان محسوب میشود که بالغ بر 65 سال سابقه مداحی اهل بیت را در کارنامه زندگی خود دارد.
وی مداحی را به همراه یکی دیگر از هم محلیهایش در روستای «سوتهده» از توابع شهرستان بندرگز به نام مرحوم «عبدالله بختیاری» آغاز کرده بود، هر دوی مداحها سالها در این عرصه با حسن سیرت و خوشنامی به امر مداحی اهلبیت مشغول بودهاند و نوکری اهل بیت را افتخار خود قلمداد میکردند اما سه سال پیش بختیاری نقاب در خاک کشید و هم اکنون حسینی تنها میراثدار نسلی است که برای آموختن مداحی آن هم به شیوه خاص، در آن زمان زحمات بسیاری متقبل شده است.
این مداح باسابقه اعتقاد دارد: هر سال آیین عزاداری حسینی باشکوهتر از گذشته برگزار میشود اما در عین حال اعتقاد دارد شعرهای پرمغزی که در گذشته شاعران اهل بیت می سرودند این روزها کمتر به مانند کیفیت گذشته است.
وی از مرحوم صیامی به عنوان یکی از بهترین شاعران منطقه یاد میکند که شعرهای وی از صلابت و معنای قوی برخوردار بوده و بیشتر اشعار وی نیز از این شاعر اهلبیت بوده است.
مداحان به مکارم اخلاق آراسته شوند
حسینی با تاکید بر این موضوع که مداح اهل بیت باید به معنای واقعی و با جان و دلش در این مسیر گام بردارد ادامه داد: اگر نیت درست باشد، شک نکنید که خداوند بزرگ به انسان کمک میکند، منتها باید در این راه از خواندن قرآن و دیگر مستحبات غافل نشد تا آنچه به مردم عرضه میکنید واقعا بر لوح دل و وجودشان بنشیند.
به گفته وی: مداح باید خودش بیشتر از دیگران اهل تقوی باشد و شعایر را رعایت کند، متاسفانه گفته میشود، برخی از مداحان جوان در برخی مراسم طرب نیز حضور پیدا میکنند که این کار شخصیت وی را به عنوان یک مداح اهل بیت ساقط میکند.
حسینی خاطرنشان کرد: مردم ما بسیار باهوش هستند، خوب قضاوت میکنند، خواندن شما را با شخصیت خودتان محک میزنند و زمانی که شما از نماز و امر به معرف و نهی از منکر سخن میگویید، اگر خطا و منکری از شما سر بزند، دیگر مطالب شما را قبول ندارند حتی اگر بهترین صدا را داشته باشید.
وی با اشاره به خاطرات معنوی خود درسالهای مداحی برای اهل بیت(س) طی هفتاد و اندی سال از جوانها خواست تا با کسب معرفت و شناخت ابعاد وجودی سلاله اطهار(س)، وارد عرصه مداحی شوند تا این بخش به دست اهلش سپرده شود.
در اکثر نقاط استان چه شهر و چه روستا، بیشترین برنامههای مذهبی در ایام محرم از جمله برگزاری مراسم تعزیه، دستهروی، سینهزنی و زنجیرزنی به روز ششم محرم به بعد اختصاص دارد که نقطه اوج آن در روز عاشورا و استقرار همه دستههای عزاداری در امامزادههای منطقه است.
در شهرها نیز با دیدن بیرقها و تزئینات محرمی میتوان حال و هوای محرم را احساس کرد، مردم استان به ویژه در شهرهای بزرگ اوقات خودشان را شبها در حسینیهها و تکیهها سپری میکنند.
یوسفعلی مسعودی که هر سال در مراسم عزاداری شهر رامیان از مناطق شرق استان شرکت میکند، راجع به نحوه عزاداری ایام محرم اذعان داشت: در شهر رامیان نیز همانند دیگر نقاط استان بیشترین عزاداریها و سینهزنیها در شبها انجام میگیرد، منتها از هفتم به بعد این آیین در روزها نیز با شدت و حدت بیشتری برگزار میشود.
حرمت نهادن اهل سنت گلستان به ماه محرم
وی ادامه داد: در این شبها عزاداران از هر مسجد به مساجد دیگر شهر میروند و با خواندن مراثی و سینهزنی این ایام را به آنها تسلیت می گویند.
مسعودی، نقطه اوج مراسم این ایام را در روز عاشورا میداند، روزی که همه هیئتهای مذهبی در دور میدان «امام علی (ع)» جمع میشوند و در یک شکل واحد به عزاداری و سوگواری میپردازند.
اینها بخشی از عزاداری این ایام در استان گلستان بود، در این استان حتی اهل تسنن نیز حرمت محرم را نگه داشته و ضمن پرهیز از برپایی مراسم شادی، با خواندن قرآن و صدقه دادن این ایام را گرامی میدارند.
به راستی چه شگفتانگیز است که با گذشت بیش از حدود یک هزار و 400 سال از آن واقعه بزرگ، هنوز این عزاداری و حبورزی پابرجاست و با وجود همه مشکلات، نه که این مراسم کمرنگ نشده بلکه هر چه میگذرد باشکوه و با عظمتتر از گذشته برگزار میشود.
در این مجال سعی داریم تا اهمیت عزاداری بر سومین امام شیعیان را در کلام ائمه معصوم یادآور شویم و بدانیم که در این اشک و گریهها حقیقتی جز ارادت و فهم معنای کربلا پنهان نیست، چنانچه به نقل از پیامبر اکرم(ص) در صفحه 556 جلد 12 جامع احادیث الشیعه آمده است: برای شهادت حسین (ع)، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.
در بحارالانوار نیز آمده است، امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس که عاشورا، روز مصیبت، اندوه و گریهاش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روز شادی و سرور قرار میدهد.
چشمان گریان بر حسین(ع)در روز قیامت خندان است
امام هشتم شیعان همچنین فرمود: هرگاه ماه محرم فرا میرسید، پدرم، «موسیبنجعفر علیهالسلام» دیگر خندان دیده نمیشد و غم و افسردگی بر او غلبه مییافت تا آن که ده روز از محرم میگذشت، روز دهم محرم که میشد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.
اهمیت عزاداری و اشک ریختن در این ایام از چنان اهمیتی برخوردار است که پیامبراکرم(ص) خطاب به حضرت فاطمه(س) فرمود: فاطمهجان! روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهای بهشتی مژده داده میشود.
مداحی بر اهل بیت نیز در این ایام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و چنانچه به نقل از کتاب رجال طوسی، امام صادق(ع) در باب پاداش شعر گفتن برای حسین علیهالسلام به جعفربنعفان فرمود: هیچ کس نیست که درباره حسین علیه السلام شعری بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب میکند و او را میآمرزد.
اندوه به خاطر اهل بیت(س) عبادت است
همچنین این امام همام(ع) در زمینه سرودن شعر برای اهل بیت علیه السلام چنین میفرماید: هر کس در راه ما و برای ما یک بیت شعر بسراید، خداوند برای او خانه ای در بهشت بنا میکند.
ائمه بسیار علاقهمند به بیان مداحی و بازخوانی خاطرات دردناک دهه محرم داشتند و همیشه بر این موضوع توصیه و تاکید داشتهاند چنانچه امام رضا علیهالسلام به دعبل خزاعی «شاعر اهل بیت» فرمود: ای دعبل! دوست دارم که برایم شعری بسرایی و بخوانی، چرا که این روزها «ایام عاشورا» روز اندوه و غمی است که بر ما خاندان رفته است، ای دعبل! برای حسینبنعلی(ع) مرثیه بگو، تو تا زندهای، یاور و ستایشگر مایی، پس تا میتوانی، از یاری ما کوتاهی مکن.
در بحارالانوار آمده است، امام حسین (ع) نیز در باب اهمیت گریستن بر ائمه معصوم فرمود: چشمان هر کس که در مصیبتهای ما قطرهای اشک بریزد، خداوند او را در بهشت جای میدهد.
امام سجاد علیه السلام نیز فرمود: هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسینبنعلی(ع) و همراهانش اشکبار شود و اشک بر صورتش جاری گردد، خداوند او را در غرفههای بهشتی جای میدهد. همچنین در امالی شیخ مفید به نقل از امام صادق(ع) آمده است: نفس کسی که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش برای ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست.سپس امام صادق علیه السلام افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت.
عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) در مهمترین کارکرد خود، موجب شده است تا یاد، نام و پیامهای نهضت عاشورا زنده و جاوید بماند، و آموزههای آن به همه بشریت انتقال یابد.
از این طریق، همه انسانها در طول تاریخ، با آموزههایی همچون، ستمستیزی، آزادگی، شهادت طلبی، ایثار و حقیقت جویی آشنا شدهاند.
عزاداریها مکتب حسین(ع) را زنده نگاه داشته است
گریه و عزاداری برای حسین(علیه السلام)، در واقع، انقلاب و مکتب او را زنده نگاه داشته و پیام امام حسین(علیه السلام) را به همه انسانهای عالم انتقال داده است.
بر ایناساس، گریه در فرهنگ عاشورا، سلاح همیشه برّانی است که فریادِ اعتراض بر ستمگران است و پاسدارِ خون شهیدان.
در اینباره، این سخنان در صحیفه نور، از حضرت امام خمینی (قدس سره) بسیار گویاست: «هر مکتبی، تا پایش سینهزن نباشد، تا پایش گریهکُن نباشد،... حفظ نمیشود، گریه کردن بر عزای امام حسین(علیه السلام)، زنده نگهداشتن نهضت، و زنده نگهداشتن همین معنا است که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراتور بزرگ ایستاد، آنها از همین گریهها میترسند، برای اینکه این گریهای است که گریه بر مظلوم است، فریاد مقابل ظالم است.
خبرگزاری فارس با گرامیداشت ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله (ع) و یاران باوفایش، امیدوار است این ماه عزیز فرصتی مناسب برای خودسازی و کسب معرفت ارادتمندان و پیروان راستین آن بزرگوار بوده و عنایت امام شهیدان شامل حال همه عزاداران حسینی گردد.
انتهای پیام/83002/س40/چ3000