اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

نبود سیستم‌های حمایتی صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده است

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یکی از موانع توسعه صادرات را نبود سیستم‌های حمایتی به منظور زیر پوشش قرار دادن کالاهای صادراتی عنوان کرد.

نبود سیستم‌های حمایتی صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده است

محمد پورنگ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج در خصوص مشکلات صادرات و فعالان این عرصه گفت: قیمت و کیفیت کالاهای تولید کشور به لحاظ تورم بالا و از نظر بهر‌ه‌وری پایین است و قدرت رقابت با کشورهای رقیب در بازار عراق را کمتر دارد.

وی افزود: البته در برخی زمینه‌ها مثل مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی به دلیل نزدیکی مراکز تولیدی ایران با اقلیم و هزینه پایین حمل و نقل دارای قدرت رقابت بالاتری هستیم.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یکی از موانع توسعه صادرات را نبود سیستم‌های حمایتی به منظور زیر پوشش قرار دادن صادرات عنوان کرد.

به گفته وی این مسئله موجب ریسک در صادرات و سرمایه‌گذاری است و موجب می‌شود مطالبات ما از منطقه اقلیم غیر قابل وصول باشد.

پورنگ با گلایه از نبود حمایت صندوق ضمانت صادرات تصریح کرد: به همین دلیل بسیاری از قراردادهای پیمانکاری ما که نیازمند تضمین است، به نتیجه نمی‌رسد.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه این مسئله در نهایت منجر به کاهش نقدینگی صادرکنندگان می‌شود، به بیان چرایی نبود این صندوق پرداخت.

وی گفت: منطقه اقلیم کردستان و کشور عراق عضو هیچ کنوانسیون بین‌المللی نیست در حالی که ضمانت‌های صادراتی مشروط به عضویت کشورها در اینگونه کنوانسیون‌ها است.

پورنگ در پاسخ به این سؤال که کشورهای دیگر فعال در عراق چگونه این مشکل را حل کرده‌اند اظهار کرد: کشور ترکیه با یک بانک محلی در خاک خود قرارداد بسته است و کارها از این طریق انجام می‌شود در حالی که چون در ایران بیشتر بانک‌ها دولتی هستند این قضیه عملی نیست.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه در بازارچه سیرانبند سقز کمبودهای زیرساختی برای صادرات وجود دارد، گفت: از لحاظ عمرانی، انبار و محوطه‌سازی در این بازارچه چندان اقدامات مناسبی برای تسهیل و شتاب بخشیدن به کار صادرات صورت نگرفته است.

وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات موجود در بازارچه‌ها اظهار کرد: در گمرک رسمی باشماق به دلیل نبود مناسبات بین بانکی صادرکننده باید به صورت فیزیکی کالای خود را به آن طرف حمل کند.

پورنگ با بیان اینکه این قضیه علاوه بر خطرات جانی و مالی در مرز هم به عنوان "ظن قاچاق" در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: مجموع این عوامل صادرکنندگان را با چالش مواجه کرده است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در پایان ابراز امیدواری کرد در دولت یازدهم گام‌های عملیاتی برای تسهیل صادرات برداشته شود.

انتهای پیام/79012/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول