اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با فارس:

جلوه‌گری تقدس در ادبیات دفاع مقدس موج می‌زند

نویسنده دفاع مقدس گفت: ادبیات دفاع مقدس از تقدس و نیات قلبی بیشتری به نسبت ادبیات پایداری برخوردار است.

جلوه‌گری تقدس در ادبیات دفاع مقدس موج می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مهرداد رضایی‌فر از نویسندگانی است که همواره در به ‌تصویر کشیدن گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی در تلاش بوده و سال‌هاست که در زمینه جمع‌آوری خاطرات شهدا به‌ویژه شهدای این خطه فعالیت دارد و در سال 70 به ‌وادی شفاهی در بحث وصیت‌نامه‌های شهدا روی آورد و متوجه ظرفیت بزرگ برای تعالی روح و روان در این ادبیات شد.

ققنوس بیستون، بهشت بوی تو را می‌دهد، کتاب برگزیدگان، حماسه لاله‌ها، برادر صفر کیه و سفر به ‌روایت سوم از جمله آثار این نویسنده کرمانشاهی در حوزه دفاع مقدس است و جمع‌آوری خاطرات خلبان امیر حیدریان یکی از کارهای وی در این حوزه است.

خبرنگار فارس در کرمانشاه با این نویسنده به گفت‌و‌گوی تفصیلی پرداخته که در ذیل می‌آید:

فارس: پیدایش ادبیات دفاع مقدس از چه زمان بوده است؟

ادبیات دفاع مقدس در سال‌های هشت سال جنگ تحمیلی در برابر صدام و رژیم بعثی عراق شکل گرفته و از دیرباز مفهومی به‌نام ادبیات دفاع‌ مقدس نبوده و از تقدس و نیات قلبی بیشتری به نسبت ادبیات پایداری برخوردار است و این در حالی است که ادبیات پایداری و مقاومت در هر ملتی وجود داشته و هر کجا انسان علیه دشمن درگیر صحنه‌های نبرد شده، این ادبیات برای بیان خواسته‌ها و یا رنج‌ها وارد عرصه‌ شده و ادبیاتی به‌نام پایداری را شکل داده است.

فارس: ادبیات دفاع‌ مقدس در روزگار جنگ با چه مشکلاتی مواجه بوده است؟

ادبیات این دوران دارای مفهومی غنی بود ولی از زبانی ضعیف رنج می‌برد و به این دلیل که نویسندگان باید از زبان و زندگی رزمندگان در آثار خود الهام می‌گرفتند کمتر شخصی زمان خود را در این زمینه صرف می‌کرد و علاوه بر این مشکلات، رزمندگان به ‌دلیل مشغله‌های فراوان کمتر اهل یادداشت‌های شخصی بوده و آثار مکتوب کمی از آن دوران به‌ دست ما رسیده است.

فارس: آیا این مشکلات در ادبیات دفاع مقدس در دوران معاصر وجود دارد؟

پس از پایان سال‌های جنگ تحمیلی، بین نویسندگان و مطالب دفاع مقدس ارتباط خوبی برقرار شد و نویسندگان خاطرات جنگ را شنیدند و به بازآفرینی آن پرداخته و سرانجام هنر بزرگ دفاع‌ مقدس را به‌وجود آوردند چنانچه رمان‌هایی شاخص در این حوزه از جمله مدار صفر درجه و شطرنج پل معلق در سطح ملی و کتاب مناجات‌نامه در استان تالیف شد و موفق به‌ دریافت جایزه برتر دوسالانه ادبیات پایداری شد.

فارس: ترویج ادبیات پایداری در کرمانشاه چگونه شکل گرفت؟

اشاعه ادبیات پایداری از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه شروع شد و پس از مدتی نقد عناصر داستان به‌ صورت آکادمیک آموزش داده شد و در این مدت کرمانشاه در حوزه ادبیات پایداری در بیشتر جشنواره‌های کشوری مقام کسب کرد.

فارس: تا چه حد به ادبیات دفاع مقدس در حوزه زنان پرداخته شده است؟

با وجود کارهایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، هنوز شاهد کمبودهایی در عرصه ادبیات دفاع مقدس در بخش زنان هستیم و از طرف دولت حمایت جدی و چشم‌گیری در این زمینه روی نداده و شایسته است مسئولان و افرادی که در حوزه ادبیات نقش دارند، به ‌ویژه شهرداری و ارشاد اسلامی مبالغ و بودجه‌ای برای این کار در نظر بگیرند.

فارس: انگیزه جمع‌آوری خاطرات تیمسار امیر حیدریان چه بوده است؟

در سال‌های گذشته مصاحبه‌ای در صدا و سیمای کرمانشاه با وی انجام شد که ذهنم را متوجه این امر کرد و آن هنگام که متوجه شدم وی اهل کرمانشاه است، حس غرور در من ایجاد شد و تصمیم گرفتم به جمع‌آوری خاطرات وی اقدام کنم و از طریق تماس تلفنی اجازه این کار را از وی گرفتم و پس از ملاقات حضوری که با وی داشتم مقداری از خاطرات وی را به ‌منظور چاپ در کتاب جمع‌آوری کردم.

فارس: چه عاملی موجب جذابیت شخصیت وی برای شما شده است؟

امیر حیدریان در زمان قبل از انقلاب در بین بیش از دو هزار شرکت‌کننده به‌ منظور طی دوره‌های خلبانی رتبه نخست را به ‌دست آورد و به ‌مدت چهار سال به همراه دانشجویانی از سراسر جهان به گذراندن دوره‌های خلبانی در خارج از کشور مشغول بود و موفق شد در این دوره‌ها رتبه نخست را کسب کند و با وجود اصرار فراوان مقامات هوایی آمریکا مبنی بر آمدن وی به آن کشور، به میهن خود بازگشت و در پایگاه‌های هوایی بوشهر به دفاع از میهن خود پرداخت.

فارس: بزرگ‌ترین حماسه‌آفرینی امیر حیدریان از دیدگاه شما چیست؟

زمانی‌ که سه هواپیمای جنگنده به‌ خاک ایران اسلامی تجاوز کردند، امیر به منهدم کردن این متجاوزان در بروجرد و گیلان‌غرب پرداخت و سومین جنگنده را زمانی منهدم کرد که با تمام شدن سوخت به ‌علت سرعت گرفتن جنگنده از ترس و فرار همزمان شده بود.

انتهای پیام/2700/ن20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول