اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سیل سرماخورده‌ها در کلینیک‌های کهگیلویه و بویراحمد

زمستان که از راه می‌رسد، در کنار همه زیبایی‌هایش در منظره‌های سفید پوشیده از برف و قندیل‌های یخ، سوغات دیگری هم دارد و آن سرمایی است که بسیاری از افراد را به بستر بیماری می‌کشاند.

سیل سرماخورده‌ها در کلینیک‌های کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، فصل زمستان کم کم از راه می‌رسد تا سوغات سرمایش را در شهر برف و باران به مردم سرما و گرما دیده کهگیلویه و بویراحمد ارزانی کند.

با شروع فصل سرما، بیماری‌های چون سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز زیاد می‌شود تا راهروهای این روزهای مطب‌ها و کلینیک‌های درمانی در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از گذشته شلوغ شوند.

در این بین سرماخوردگی، شتری نیست که جلوی هر خانه‌ای بخوابد ولی کمتر کسی است که بتواند از سوز و سرمای زمستان به بالین بیماری و تب و لرز نرود.

 اما در این فصل، رعایت برخی نکات ایمنی به ویژه برای افرادی که به برخی بیماری‌ها چون آسم، دیابت، قلبی و عروقی و بیماری‌های کلیوی ضرورت پیدا می‌کند.

از سوی دیگر زنان باردار، کودکان و افراد سالمند نیز سه گروه پر خطر در مقابل بیماری‌های مستعد در فصل سرما هستند که سلامت آنها در گرو مراقبت از خود در مقابل سوز سرما است.

* عطسه‌هایی که ویروس سرماخوردگی را منتشر می‌کنند/نقش فرهنگ در گسترش سرماخوردگی‌ها

ویروس سرماخوردگی نیز به سرعت در محیط منتشر می‌شود ولی تماس فیزیکی شیوه انتقال این ویروس است.

دست‌ها آلوده‌ترین نقطه بدن هستند که معمولا در تماس با مخاط بینی و دهان در هنگام عطسه منبعی از ویروس می‌شوند.

اگر چه آموزش مسائل فرهنگی و رعایت یک نکات ساده در هنگام عطسه و سرفه می‌تواند تا حد زیادی مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را در این فصل کم کند ولی با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانیم هم جلوی سرماخوردگی را بگیریم و هم سیستم ایمنی بدن را در مقابل این ویروس‌های دردناک دردسرساز تقویت کنیم.

تلفن همراه، گوشی تلفن، دستگیره درب‌ها و پنجره‌ها، صفحه کلید رایانه و اجسامی از این دست که در تماس با افراد سرماخورده هستند، منبعی از ویروس هستند که باید حتی‌الامکان نکات بهداشتی را در این زمینه رعایت کرد.

* گوشی تلفن، صفحه‌کلید رایانه و ظروف آشپزخانه منابع تجمع ویروس سرماخوردگی

پاکدل، کارشناس مبارزه با بیماری‌ها با بیان اینکه حضور در مکان‌های عمومی امکان ابتلا به بیماری‌های فصل سرما را افزایش می‌دهد، ادامه داد: گاهی بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، با بی‌توجهی به سلامت خود و دیگران در دست‌ها عطسه کرده و سپس با گوشی تلفن، صفحه کلید رایانه یا ظروف آشپزخانه، موجب انتشار این ویروس در محیط زندگی می‌شوند.

پاکدل آنفلوانزا را بیماری دردناک و البته دردسرساز فصل سرما عنوان کرد و ابراز داشت: در این بیماری که با سردرد ناگهانی آغاز می‌شود، دستگاه تنفسی فرد دچار عفونت حاد شده و بیمار دچار تب، بی‌حالی، درد ماهیچه می‌شود که غالبا بین سه تا چهار روز به طول می‌انجامد.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی، تضعیف سیستم ایمنی بیمار است که با مصرف مرتب میوه و سبزیجات تازه، می‌توان آن را تقویت کرد.

* راه‌هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی

دکتر البرز بنام، پزشک عمومی کلینیک شهید اشرفی نیز در این ارتباط اقدامات پیشگیرانه از سرماخوردگی را مؤثر می‌داند و می‌گوید: تأمین گرمای بدن با پوشیدن لباس‌های مناسب و رعایت نکات بهداشتی، شستن مرتب دست‌ها و عدم تماس با سرماخورده و نقاط آلوده در یک ساختمان می‌تواند تا حد زیادی از سرماخوردگی جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه در محل‌های عمومی موجب انتقال ویروس سرماخوردگی می‌شود.

بنام، مصرف زیاد مایعات، استفاده از بخار آب و مصرف میوه‌جات و سبزیجات را در بهبود علائم سرماخوردگی مؤثر دانست.

این پزشک تصریح کرد: به هنگام سرماخوردگی استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره کردن آب نمک ولرم به بهبود علائم کمک می‌کند؛ مصرف قرص‌های مسکن به رفع سردرد و کاهش تب کمک می‌کنند ولی تنها در مواردی که به دنبال عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی نیز بروز می‌کند، آنتی بیوتیک‌ها مفید واقع می‌شوند.

* درمان سرماخوردگی با طب سنتی

از سوی دیگر درمان سرماخوردگی به کمک طب سنتی نیز طرفداران زیادی دارد.

یک خانم خانه‌دار در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: استفاده از عسل، لیموترش و یک لیوان آب جوش در درمان سرماخوردگی و بهبود علائم گلودرد، تب و آب ریزش بینی معجزه می‌کند.

قرقره کردن آب نمک در گلو نیز به بهبود موقتی برخی علائم سرماخوردگی منجر می‌شود.

درمان گیاهی سرماخوردگی و استفاده از بخار گل‌بابونه، آویشن و برخی دیگر از گیاهان نیز برای درمان بیماری سرماخوردگی توصیه می‌شوند.

-----------------------

گزارش از کریم بنام

----------------------

انتهای پیام/82005/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول