اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد مازندران خبر داد

برگزاری بزرگداشت روز ملی مازندران در محمودآباد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: بزرگداشت روز ملی مازندران با رویکرد محرم در باورها، اعتقادات، آیین‌ها و فرهنگ عامه مردم مازندران 14 آبان ماه در محمودآباد برگزار می‌شود.

برگزاری بزرگداشت روز ملی مازندران در محمودآباد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی اظهار داشت: با توجه به تقارن 14 آبان، روز مازندران با آغاز ماه محرم، بزرگداشت روز مازندران با محور پرداختن به فرهنگ سوگواری ماه محرم در مازندران که از قدمت دیرینه و نابی برخوردار است برگزار می‌شود.

ابراهیمی افزود: اجرای برخی آیین‌های بومی سوگواری مردم مازندران، شبیه‌خوانی، نمایشگاه جنبی، پذیرایی سنتی، سخنرانی دو تن از محققان و پژوهشگران فرهنگ بومی، بررسی آسیب‌های عزاداری‌ها، نمایش آثار هنرمندان عکاس با موضوع محرم، کارگاه هنرمندان و... از جمله بخش‌های بزرگداشت روز مازندران است.

وی افزود: معرفی فرهنگ و هویت مازندران یک ضرورت اساسی است و باید داشته‌های گویش و فرهنگ مازندران به نسل امروز معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بیان داشت: بسیاری از قابلیت‌های فرهنگ بومی مازندران ارزش جهانی شدن و معرفی در سطح بین‌المللی را دارد و ما باید از تمام ظرفیت‌ها برای شناسایی این قابلیت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ یک جامعه، بن‌مایه‌های اقتصادی، اجتماعی و اساس و پایه آن جامعه است، همچنان که امروز بر پایه‌های این بنیادها می‌توانیم از کشور دفاع کرده و حقانیت خود را فریاد کنیم.

به گزارش فارس، روز 14 آبان سال 243 هجری شمسی برابر با 25 رمضان‌المبارک سال 250 هجری قمری یعنی پنج سال قبل از تولد امام زمــان(عـج) که روز بیعت مردم مازندران با حسن‌بن‌ زید علوی است و در این روز حکومت علویان طبرستان به طـور رسمی آغاز به‌کار کرد، به عنوان روز مازندران شناخته شد.

انتهای پیام/2296/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول