اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جایگاه آموزه‎های دینی در مهدهای کودک گلستان

مهد کودک دومین نهاد اجتماعی است که کودک پس از خانواده با آن آشنا می‎شود و در معرض انواع تعاملات اجتماعی و اخلاقی قرار می‎گیرد.

جایگاه آموزه‎های دینی در مهدهای کودک گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نخستین مهد کودک دو زبانه، سرویس با راننده خانم، مجهز به سیستم دوربین مدار بسته، آموزش ژیمناستیک و شنا، کنترل دوره‎ای توسط پزشک متخصص، دو وعده غذای گرم، مهد کودک درجه یک، با پرسنل مجرب دارای لیسانس و ...، آموزش زبان انگلیسی و فرانسه، تخفیف ویژه کارمندان و ... اینها بخشی از تبلیغات مهدهای کودک هستند که همه ساله در ماه‎های آخر تابستان و فرا رسیدن ایام مدارس، با طرح و شکل‎های مختلف در ابعاد گوناگون بر روی در و دیوار شهرهای استان و روی بدنه اتوبوس‎های شهری در مرکز استان به چشم می‎خورند. اما مهدهای کودک در استان تا چقدر در آموزش مناسب به فرزندان ما موفق هستند؟ آیا مهد اساسا مهد محلی برای آموزش است، یا بازی و سرگرمی؟ مهدهای کودک در شکل‎گیری شخصیت کودکان چقدر موثر هستند؟ جایگاه آموزه‎های دینی و قرآنی در مهد کودک‎های استان کجاست؟

مهد کودک دومین نهاد اجتماعی است که کودک پس از خانواده با آن آشنا می‎شود و در معرض انواع تعاملات اجتماعی و اخلاقی قرار می‎گیرد. این محیط جدید می‎تواند برخی از مهارت‎های اجتماعی را که ممکن است خانواده در آموزش آنها به فرزند یا فرزندان خود کوتاهی کرده باشد، موثر باشد.

در زندگی شهری و صنعتی امروز که اکثر زوجین به نوعی در بحث درآمدزایی و اقتصاد خانواده درگیر هستند، استفاده از مهدهای کودک اجتناب‎ناپذیر است و بیش از دو سوم ظرفیت مهدهای کودک به کودکانی اختصاص می‎یابد که دارای پدر و مادر شاغل هستند. از سوی دیگر بسیاری از مادران خانه‎دار نیز ترجیح می‎دهند، فرزندان خود را نیز به مهدهای کودک بفرستند، چرا که زندگی در حصار آپارتمان‎نشینی عصر حاضر، هرگونه موقعیت بازی و جست و خیز حقیقی را از کودک سلب می‎کند و کودک تنها مجبور به استفاده از تلویزیون و یا پرداختن به بازیهای رایانه‎ای است. بنابراین خانواده‎ها ترجیح می‎دهند، با پرداخت هزینه‎ای در ماه زمینه‎های رشد جسمی و فکری و همچنین تخلیه انرژی کودک خود را در مکانی غیر از آپارتمان فراهم کنند.

نقش مهدهای کودک در شکل‌گیری شخصیت کودکان

رشد روانی - اجتماعی کودکان به میزان تحریکات وارد شده بر آنها در سنین زیر هفت سال بستگی دارد. در واقع اگر به آموزش در این سنین اهمیت داده شود، شاهد بسیاری از ناهنجاری‎ها که در سنین بالاتر گریبان‎گیر خانواده‎ها می‎شود، نخواهیم بود. ذهن کودک در این سن فاقد هرگونه پیچیدگی است و مفاهیم را به ساده‎ترین شکل ممکن دریافت می‎کند و ملکه ذهن خود قرار می‎دهد. به دلیل همین قابلیت است که یک کودک زبان مادری خود را در کمترین زمان و به طور کامل فرا می‎گیرد.

بنابراین می‎توان در این سنین با آموزش آموزه‎های فرهنگی و دینی، زیربنای پرورش کودکانی سالم از نظر تفکر و قانونمند را در جامعه هزار رنگ امروز فراهم کنیم.

کارشناسان معتقد هستند با توجه به تغییرات ساختاری در یکی دو دهه اخیر، ورود تکنولوژی و صنعت به زندگی و تغییر ماهیت زندگی خانواده‎ها، باید تحریکات دوران کودکی افراد بیشتر باشد تا آنها از سطح توانایی‎های بالاتری برای تطبیق خود با دنیای مدرن برخوردار شوند و استعدادهای بالقوه آنها شکوفا شود.

در واقع این یک سرمایه‎گذاری غیرریسکی و منطقی است که بازخورد آن در دوران نوجوانی، جوانی و حتی بزرگسالی نمایان خواهد شد. یک تحقیق علمی معتبر در غرب نشان داده است که به ازای هر یک دلار سرمایه‎گذاری در هفت سال اول زندگی افراد، در دوران بزرگسالی و تا هنگام پیری سالی 35 دلار صرفه‎جویی به دنبال دارد. 7 میلیون کودک ایرانی در جامعه ما زندگی می‎کنند. اگر این 7 میلیون کودک که جامعه فردا را می‎سازند، با شیوه‎های درست تربیت و پرورش پیدا کنند، فردا جامعه‎ای سالم، با نشاط و پویا خواهیم داشت. فلذا هرگونه سرمایه‎گذاری و برنامه‎ریزی در مهد های کودک در آینده کشور نقش به سزایی خواهد داشت.

اما متاسفانه خروجی مطالبی که در مهدهای کودک ما که عمدتا با هزینه‎های بالایی نیز همراه است، با اهداف عالیه نظام و آرمان‎های اسلامی و ملی ما چندان همخوانی ندارد. کودکان به جای شناختن شخصیت‎های شجاع مذهبی یا حتی ملی، با «هری پاتر»،  «بت من» و «اسپایدر» من همزاد پنداری می‎کنند که نوعی زنگ خطر برای فرهنگ اصیل و ریشه‎دار کشوری بزرگی چون ایران محسوب می‎شود.

موسیقی و آوازها در مهدها بر اساس معیار خاصی انتخاب نمی‎شوند و عمدتا بار علمی ندارند و فقط سرگرم کردن کودکان مدنظر گردانندگان مهدهای کودک است. البته هستند مهد کودک‎هایی که خالصانه در پرورش نسل فردا تلاش می‎کنند و از سیستم باری به هر جهت‎دوری می‎کنند.

لزوم توجه بیشتر به کیفی‎سازی برنامه آموزشی در مهدهای گلستان

هر چند متولیان نظارت بر مهدهای کودک در استان تلاش دارند با برنامه‎ریزی و درجه‎بندی مهدهای کودک به اهداف خود نزدیک‎تر شوند، ولی به نظر می‎رسد این اهداف بیشتر کمی باشند تا کیفی. چندی قبل مدیرکل بهزیستی گستان از اجرای طرح شبکه گسترده الکترونیک مهدهای کودک در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مدیریت تمام مهدکودک‌ها زیر نظر سازمان بهزیستی است، لذا شبکه گسترده الکترونیک مهدهای کودک پلی میان مدیران مهد کودک‌ها با سازمان بهزیستی و از طرف دیگر مدیران مهد کودک‌ها با والدین کودکان است.

وی از جمله مزایای این شبکه را ارسال بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و فرم آمار توسط بهزیستی به مهدهای کودک، دریافت پروانه فعالیت، تغییر مدیریت مهدکودک و تغییر آدرس مهدکودک به سازمان بهزیستی، معرفی توانایی‎های مدیران مهدهای کودک و تعامل بایکدیگر و ارائه خدمات کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک خصوصی در اختیار مدیران مهدهای کودک عضو شبکه اعلام کرد.

رحمانی گفت: همچنین با اجرای این طرح، کارشناسان بهزیستی تعاملات خود را ساده‎تر، سریع‎تر، به موقع و با کیفیت بهتر انجام می‌دهند.

جا دارد همانطور که بهزیستی در توسعه کمی و به روز کردن ساختار مهد‎های کودک تلاش می‎کنند، در امور کیفی و به روز کردن برنامه‎های آموزشی نیز جدی‎تر باشند. حتی می‎توان برخی برنامه را به صورت پایلوت در استان اجرا کرد تا پیشگام در این امر در سطح ملی باشیم.

جایگاه آموزه‎های دینی در مهدهای کودک

اکثریت خانواده‎ها در استان گلستان به لحاظ سابقه شیعی و اسلامی قوی دارای بافت مذهبی هستند و اعتقادات مذهبی در اکثر خانواده‎ها پا برجاست. بنابراین توقع خانواده‎ها از گردانندگان مهدهای کودک نیز آموزش اولیه اصول دینی است. اما متاسفانه در برخی از مهدهای کودک صدای ترانه‎هایی شنیده می‎شوند که چندان با ساختار دینی و هویتی ما سنخیت ندارند. هر چند در کلان شهرها عملا «حرکات موزون» آموزش داده می‎شود و متاسفانه این موضوع در آگهی تبلیغات این مهدها نیز به چشم می‎خورد! تا جایی که چندی قبل این موضوع از طریق اخبار 23 نیز مورد اعتراض گرفت. اما آنچه در مهدهای کودک مغفول واقع شده است، آموزش اصولی و استاندارد آموزه‎های دینی و اخلاقی است. شاید عده‎ای از گردانندگان مهدهای کودک بر این باور هستند که با آموزش سوره‎های کوچک قرآن به کودکان به وظیفه خود عمل می‎کنند. در صورتی که باید بپذیریم حفظ چند سوره به زبان عربی که کودک مفهوم آن را نیز نمی‎داند، مورد نظر نیست و با این آموزش‎های کلیشه‎ای مقصود حاصل نمی‎شود.

آموزش موزیکال احادیث به همراه ترجمه آنها شاید یکی از شیوه‎های آموزش اخلاقیات و زیربنای اصول دینی در مهدها باشد. ساخت نمایش نامه‎های کودکانه بر مبنای احادیث و حوادث تاریخ اسلام و سرگذشت ائمه از دیگر راهکارهای ورود مبانی دینی به مهدها است.

یکی دیگر از راه‎های آشنا ساختن کودکان با آموزه‎های دینی به کارگیری کارشناسان قرآنی در مهدهای کودک است. امروزه حتی برنامه پر‎بیننده‎ای مثل عمو پورنگ هم سعی کرده با استفاده از شخصیت‎های مذهبی که توان بیان مطالب دینی را به زبان شاد دارند، به تقویت این آموزه‎های اساسی بپردازد.

استفاده از داستان‎های قرآنی و دینی در قالب فیلم و کارتون در کنار فیلم‎ها و کارتون‎های خارجی هم می‎تواند در آموزش این مواد دینی موثر باشد. چرا که نمی‎توان کارتون‎های جذاب را از حافظه مخاطب حذف کرد ولی می‎توان در کنار چنین برنامه‎هایی، به پخش موارد آموزشی نیز پرداخت.

جای خالی نمادهای ایرانی در مهدهای کودک

بدون تعارف این واقعیت را باید بپذیریم که با وجود استعدادهای غیرقابل انکار نسل جوان خودمان در خلق آثار هنری و گرافیکی در استان، بر روی بسیاری از دیوارهای مهدهای کودک استان تصاویر شخصیت‎های کارتونی غربی به چشم می‎خورد که اکثر آنها ریشه صهیونیستی دارند که در کنه ذات تولیدات سینمایی و کارتونی شان گاها ترویج خرافه‎پرستی و اسلام‎ستیزی دیده می‎شود. در سال جاری دفترچه‎هایی با نمادهای ایرانی نظیر شخصیت‎های کارتونی شکرستان و سایر کارتون‎ها تولید و به بازار عرضه شد که از قضا با استقبال خوبی هم مواجه شد. در مهدهای کودک هم می‎توان به جای بزرگ‎نمایی شخصیت‎هایی چون تام و جری و میکی و موس از نمادهای ایرانی و آثار گرافیست‎های جوان استان استفاده کرد.

حجاب و عفاف در مهدهای کودک

یکی دیگر از موارد نگران‎کننده که در برخی مهدهای کودک استان به چشم می‎خورد، استفاده از پوشش نا متعارف و آرایش‎هایی است که ناخواسته نوعی ساختارشکنی را در کودکان تداعی می‎کند و اکثریت دختر بچه‎ها را به استفاده از لوازم آرایشی ترغیب می‎کند تا جایی که برخی از آنها به مادران خود برای عدم آرایش نیز اعتراض می‎کنند! شایسته است مسئولان مهدهای کودک به منظور جذب مشتری بیشتر تمامی هنجار‎های فرهنگی و دینی را زیر سوال نبرند و با استفاده از پوشش متعارف ولی شاد، علاوه بر جلب مشتری، در حفظ ارزش‎ها و شعائر دینی و اخلاقی نیز کوشا باشند.

سخن آخر

نسلی که قرار است تا چند سال دیگر سکاندار هدایت جامعه شود متاسفانه در معرض انواع آسیب‎های اجتماعی، فرهنگی و تعارضات مختلف اخلاقی و خانوادگی است و ناخواسته باید در چندین جبهه مبارزه کند. گسترش فراگیر شبکه‎های ماهواره‎ای، شبکه‎های اجتماعی اینترنتی، هزینه‎های میلیاردی کارتل اقتصادی صهیونیسم در اشاعه فرهنگ منحط غربی، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و ... باید این تلنگر را به مسئولین فرهنگی بزند که تنها راه مبارزه با این هجمه‎های طوفانی، فعال‎سازی قوه کنترل درونی و تقویت آموزه‎های دینی و فرهنگی در نسل جوان است.

یک بخش از فرآیند این دست آموزش‎ها یا به عبارتی شروع روند این آموزش باید از مهدهای کودک باشد. امید است مسئولان بهزیستی که متولی سیاستگذاری در مهد کودک‎های استان هستند، در راستای دستیابی به اهداف عالیه نظام و آموزش زیربنایی مبانی عقیدتی و اسلامی برنامه‎ریزی کنند و شاهد پیشرفت استان در این زمینه باشیم. شاید فردا برای برنامه‎ریزی نحوه و چگونگی آموزش خردسالان دیر باشد. امروز را دریابیم.

===========

وحید حاج سعیدی

===========

انتهای پیام/2307//چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول