اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر قرآنی کشور:

تربیت و اخلاق قرآنی کودکان سرلوحه کار مهدهای کودک قرار گیرد

محقق و پژوهشگر قرآنی کشور بر تربیت و اخلاق قرآنی کودکان در مهدهای کودک تاکید کرد.

تربیت و اخلاق قرآنی کودکان سرلوحه کار مهدهای کودک قرار گیرد

حجت‌الاسلام محمدحسین راستگو در حاشیه برگزاری دوره‌های آموزشی مربیان مهدهای کودک بافق که امروز در بهزیستی این شهرستان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: کودکان آینده‌سازان ایران هستند و باید در تربیت و آشنایی آن‌ها با مبانی دینی سخت تلاش کنیم.

وی افزود: قرآن کتاب آسمانی مسلمانان و بهترین الگوی اخلاقی کودکان است که باید در مهدهای کودک همراه با سایر مهارت‌ها به نونهالان آموزش داده شود.

محقق و پژوهشگر قرآنی کشورمان با بیان این‌که کودکان، علاقه‌مند به قرآن‌آموزی هستند، تصریح کرد: نونهالان هنگامی که سوره‌ای از قرآن را یاد می‌گیرند، بسیار مایل هستند با شوق و علاقه آن را در خانواده و یا جمع اقوام بخوانند و تشویق شوند.

این محقق قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دوره آموزشی برگزار شده در شهرستان بافق ادامه داد: دوره آموزش 2 روزه با عنوان مهارت‌آموزی و کار فرهنگی با کودکان در بافق در حال برگزاری است و هدف از برگزاری آن آشنایی مربیان مهدهای کودک و والدین با روش‌ها و اصول صحیح آموزش و تربیت اسلامی کودکان است.

حجت‌الاسلام راستگو ضمن این‌که از والدین خواست تا با مهربانی فرزندان خود را به سمت احکام الهی تشویق کنند، عنوان کرد: زبان خوش و مهربانی سبب جذب فرزندان به سوی دین می‌شود و باید از سن هفت سالگی کودکان را به سمت دین و نماز و قرآن هدایت کرد.

وی، تربیت را از مهم‌ترین ساحت‌های معرفتی و رفتاری انسان دانست و افزود: شاید بتوان این ادعا را داشت که هیچ موضوعی چون تربیت، ذهن آدمی را درگیر نکرده است.

این استاد و محقق قرآنی تصریح کرد: آدمی از ابتدای زیست اجتماعی و مدنی به این موضوع اندیشیده است که پس از دریافت تصویری از سعادت فردی و اجتماعی، راه وصول به آن چیست و چگونه می‌توان معابر را در نوردید و به کامیابی وجودی دست یافت.

حجت‌الاسلام راستگو ادامه داد: تربیت، موضوعی بسیط نیست و نمی‌توان آن را حتی با موضوعاتی مهم همچون سیاست، اقتصاد، امنیت و ... مشابه‌سازی کرد.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به این‌که مقوله تربیت در تمامی ابعاد وجودی انسان وجود دارد، عنوان کرد: این مقوله در لایه‌های فردی و جمعی جایگاه می‌یابد و با موضوعات متنوعی نظیر اخلاق، عقاید، اقتصاد، سیاست، جامعه و ... مرتبط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی واژه‌های ترکیبی چون تربیت اخلاقی، تربیت اقتصادی، تربیت دینی، تربیت سیاسی، تربیت اجتماعی و تربیت کودک و نوجوان شکل می‌یابد.

این قرآن شناس کشورمان، زاویه‌ای دیگر را در اهمیت تربیت یادآور شد و افزود: از این منظر می‌توان دید که مبانی و دیدگاه‌های تربیتی، نقش مهم و زیرساختی برای اغلب حوزه‌های مهم زندگی انسانی دارند و این نکته نیز از وجوه تمایز بخش مباحث معرفتی تربیتی است.

وی همچنین تصریح کرد: تربیت در حیطه آموزه‌های قرآنی، اهمیت ویژه‌تری می‌یابد چراکه قرآن، خود را با واژگان زیبای الهی آراسته و از خود، ترسیمی در اذهان آشنا و ناآشنا ایجاد می‌کند.

راستگو، زحمات مربیان مهدهای کودک را ستود و گفت: این دلسوزان جامعه می‌دانند چگونه باید در کودک، خصلت راستگویی را پرورش داد و می‌دانند چگونه باید به نونهالان بیاموزند که عادت به دروغگویی را از خود دور کند.

محقق و پژوهشگر قرآنی، همچنین وجود جهل در جامعه را یکی از عوامل به تاخیر افتادن ظهور امام زمان (عج) عنوان کرد و افزود: با ظهور ایشان مردم دنیا از جهل و نادانی دور می‌شوند.

این دانشمند و پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: از دلایل غیبت امام زمان (عج) می‌توان به عدم آمادگی، درک، معرفت و فرمانبرداری مردم از فرامین امام مهربانی‌ها اشاره کرد.

وی در ادامه دعا برای فرج مهدی موعود (عج) را یکی از نشانه‌های منتظران منجی عالم بشریت دانست و گفت: ترویج فرهنگ اصیل انتظار فرج در جامعه ضروری است.

حجت‌الاسلام راستگو با اشاره به این‌که رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های قرآنی باید مبنای نیازهای جامعه را با توجه به حقیقت قرآن و فرهنگ دینی بازگو کنند، گفت: توجه به قرآن از سوی رسانه‌ها بدون توجه و تمسک به رهنمودهای مفسران واقعی آن یعنی ائمه معصومین (ع) بی‌فایده و گاهی منحرف کننده است.

انتهای پیام/2464/م40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول