اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس خبر می‌دهد

درخشش دانش‌آموز آبیکی در جشنواره جوان خوارزمی

دانش‌آموز مخترع آبیکی توانست در جشنواره جوان خوارزمی خوش بدرخشد و رتبه برتر جشنواره جوان خوارزمی را از آن خود کند.

درخشش دانش‌آموز آبیکی در جشنواره جوان خوارزمی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، در راستای تحقق بند چهارم اصل سوم قانون اساسی مبنی بر «تقویت روح بررسی و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان»، در سال 1359 سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تأسیس شد.

این سازمان در راستای شناسایی، رشد و پرورش استعدادهای نهفته و بالقوه پژوهشگران، مبتکران، مخترعان و اندیشمندان این مرز و بوم در سال 1366 جشنواره بین‌المللی خوارزمی را پایه ریزی کرد.

بر اساس بند ب، ماده 2 اساس نامه سازمان مذکور، هر سال مخترعان، مبتکران و پژوهشگران کشور در این جشنواره شناسایی شده و در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور تقدیر می‌شوند.

* اهداف جشنواره جوان خوارزمی (بخش آموزش و پرورش)

توسعه و بالا بردن فرهنگ مطالعه و پژوهش در جامعه و ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در کشور، کاربردی کردن علوم و ارتباط دادن آن با زندگی و نیازهای جامعه، ارزش بخشیدن به دستاوردهای علمی و فنی جوانان، شناسایی، رشد و پرورش استعدادها و خلاقیت‌های نوآوران جوان و پشتیبانی و حمایت علمی و مادی از مبتکران و پژوهشگران جوان از اهداف جشنواره جوان خوارزمی است.

آماده‌سازی نسل جوان برای ورود به میدان رقابت‌های علمی و فنی، هدایت استعدادها و خلاقیت‌ها در جهت رفع نیازهای مراکز علمی و صنعتی، آشنایی دانش‌آموزان با پژوهش و تحقیق و شیوه‌های کشف و حل مسایل علمی و فنی، انجام دادن کارهای علمی، فنی و پژوهشی به شیوه گروهی با حفظ رقابت سالم و سازنده و تولید دانش و بومی کردن علم از دیگر اهداف جشنواره جوان خوارزمی است.

دانش‌آموزان شهرستان آبیک برای شرکت در جشنواره خوارزمی نخست باید از مرحله استانی عبور کنند تا طرح‌هایشان به جشنواره جوان خوارزمی راه یابد.

امسال هشت طرح از دانش‌آموزان شهرستان آبیک به استان قزوین ارسال شد که از این تعداد، پنج طرح مقام نخست استان قزوین را به خود اختصاص داد.

لازم به توضیح است که از هشت طرح ارسال شده به جشنواره جوان خوارزمی کشور، پنج طرح از دانش‌آموزان شهرستان آبیک بود که از این تعداد، سه طرح متعلق به یکی از دانش‌آموزان به نام حمید فیروزبهر افضل بود.

ایرج حمیدی مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: دانش‌آموز حمید فیروزبهر افضل در سال سوم متوسطه و در رشته ریاضی فیزیک مشغول به تحصیل است.

وی می‌افزاید: ربات توپی، مسافت‌سنج و روبواسپیر سه طرحی است که از این دانش‌آموز به جشنواره خوارزمی راه یافته بود.

لازم به ذکر است که طرح «روبواسپیر» از سوی حمید فیروزبهر افضل دانش‌آموز مخترع آبیکی در جشنواره خوارزمی جوان به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و این دانش‌آموز توانست رتبه برتر کشوری را کسب کند.

ربات روبواسپیر چه کابردی دارد؟

حمیدی مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی شهرستان آبیک اذعان می‌کند: این ربات در امور امدادی و نظامی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

وی ادامه می‌دهد: این ربات با حرکات خاص می‌تواند در پستی‌ها و بلندی‌های زمین، سراشیبی‌ها و روی آب و زیر آب و در مناطق نظامی کابرد داشته باشد که از طریق کنترل از راه دور این امر صورت می‌گیرد.

این مسئول بیان می‌کند: یک طرح در خصوص ساختمان ضد زلزله از سوی دانش‌آموز آبیکی به نام سیدجمال موسوی به همراه یکی از همکلاسی‌هایش در استان قزوین مقام کسب کرد ولی نتوانست به جشنواره خوارزمی راه یابد.

همچنین یک طرح از سوی سمیرا رومینا دانش‌آموز آبیکی در خصوص پرگار دیجیتال الکترونیک ارائه شده در استان قزوین مقام کسب کرد که به جشنواره جوان خوارزمی راه نیافت ولی در جشنواره مخترعان بسیجی کشور رتبه دوم کشوری را از آن خود کرد.

مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی شهرستان آبیک با بیان اینکه شهرستان آبیک سه سال متوالی است که در جشنواره خوارزمی خوش می‌درخشد و به مقام‌های خوبی دست یافته است، می‌گوید: حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان، تلاش فوق‌العاده دانش‌آموزان و فراهم کردن بسترهای لازم برای بهینه‌سازی و بالفعل کردن استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان از سوی مسئولان آموزش و پرورش سبب شده آبیک در جشنواره خوارزمی حرفی برای گفتن داشته باشد.

سرانه فعالیت‌های پژوهشی و اختراعات افزایش یابد

حمیدی افزایش سرانه فعالیت‌های پژوهشی و اختراعات را ضروری می‌داند و می‌افزاید: گرچه در پژوهش‌سرا امکانات و تجهیزات مناسبی داریم ولی سرانه محدود است و پاسخگوی نیازهای این مرکز نیست.

وی اضافه می‌کند: اگر سرانه پژوهش‌سرا افزایش یابد، یقینا با شناسایی دانش‌آموزان با استعداد شاهد اختراعات بسیاری از سوی بیشتر دانش‌آموزان شهرستان آبیک خواهیم بود.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: با توجه به جایگاه ویژه پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی شهرستان آبیک در استان قزوین، لازم است مسئولان استانی و شهرستانی از حمایت بیشتر خود از این مرکز دریغ نورزند.

80 دانش‌آموز آبیکی عضو پژوهش‌سرای رازی هستند

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک با ذکر اینکه تاکنون 80 دانش‌آموز آبیکی علاقمند به اختراع و ابتکار و نخبه از طریق مدارس جذب فعالیت‌های پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهرستان آبیک شده‌اند و عضو این پژوهش‌سرا هستند، تصریح کرد: این پژوهش‌سرا دارای مرکز مشاوره، آزمایشگاه فیزیک، شیمی، کارگاه رباتیک و سایر تجهیزات و امکانات دیگر است.

نوروزی افزود: خوشبختانه با مساعدت و همکاری نیروهای خبره و متخصص در پژوهش‌سرا، طی چند سال‌های اخیر فعالیت‌ها و اختراعات خوبی از دانش‌آموزان شهرستان آبیک به منصه ظهور رسیده است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به وجود ظرفیت و استعدادهای قوی در دانش‌آموزان شهرستان آبیک و جذب دانش‌آموزان، نوع فعالیت‌ها و خروجی مطلوب، پژوهش‌سرای رازی دانش‌آموزی این شهرستان از جایگاه خوبی در استان قزوین برخوردار است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک اضافه کرد: با توجه به شرایط مطلوب و بسترهای لازم فراهم شده برای دانش‌آموزان نخبه در پژوهش‌سرا این مرکز می‌تواند به مرکز علمی و پژوهشی تبدیل شده و در توسعه و ایجاد رقابت‌های علمی متنوع در سطح شهرستان آبیک نقش بسزایی ایفا کند.

امید است با توجه به استعدادها و توانمندی‌های علمی موجود در دانش‌آموزان شهرستان آبیک، مسئولان شهرستان آبیک حمایت‌های مادی و معنوی خود را افزایش داده تا شاهد درخشش دانش‌آموزان بیشتری در جشنواره جوان خوارزمی در سال‌های آینده باشیم.

انتهای پیام/77006/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول