اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پس‌لرزه‌‌های کشته شدن رهبر طالبان پاکستان در حمله پهپادهای آمریکایی

هشدار پاکستان درباره بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو/ «وزیرستان شمالی» تخلیه شد

درخواست چهره‌های سیاسی پاکستان از دولت برای مسدود کردن مسیر تدارکات ناتو و اعلامیه طالبان درباره ضرورت تخلیه منطقه وزیرستان توسط مردم به علت وخامت اوضاع امنیتی، بخشی از مهم‌ترین وقایعی است که پس از کشته شدن رهبر طالبان صورت گرفته است.

هشدار پاکستان درباره بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو/ «وزیرستان شمالی» تخلیه شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در پیشاور، روز گذشته «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان در حمله پهپادهای آمریکایی به وزیرستان کشته شد و این حادثه واکنش‌هایی را در داخل این کشور به دنبال داشت.

پس از این حادثه، «عمران خان» رهبر حزب «تحریک انصاف پاکستان» در واکنش به این حمله از دولت خواست تا مسیر تدارکاتی ناتو در خاک این کشور را مسدود کند.

وی با انتقاد از عملکرد آمریکا در تخریب تلاش‌های انجام شده از سوی اسلا‌م‌آباد برای برقراری صلح گفت: هرگاه مقامات پاکستانی برای پیشبرد مذاکرات صلح در کشور دست به اقدامی می‌زنند، پهپادهای آمریکایی این تلاش‌ها را خنثی می‌کنند.

عمران خان که حزبش در حال حاضر دولت ایالتی «خیبرپختونخواه» و بخشی از مسیر تدارکاتی ناتو را در دست دارد، تصریح کرد که دولت خیبرپختونخواه قطعنامه مسدود شدن مسیر تدارکاتی ناتو را نه تنها به مجلس ایالتی بلکه به مجلس ملی این کشور نیز تقدیم می‌کند.

رهبر حزب تحریک انصاف چند روز پیش هشدار داده بود که دولت وی توانایی مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو را دارا است. خیبرپختونخواه یکی از 2 مسیر انتقال تدارکات ناتو به افغانستان در داخل خاک پاکستان است.

«مخدوم جاوید هاشمی» از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف نیز با اشاره به تلاش برخی عوامل ضد دولتی برای تخریب روند صلح، گفت: خود طالبان عنوان کردند که رهبران آنان به خاطر آغاز مذاکرات صلح هدف قرار گرفته‌اند.

«چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان نیز حمله اخیر پهپادهای آمریکایی به وزیرستان شمالی را تلاشی برای خنثی کردن اقدامات پاکستان در روند مصالحه با تحریک طالبان و پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور دانست.

به گفته وی، دولت پاکستان قصد داشت یک هیئت 3 نفره را برای دیدار با رهبران طالبان و دعوت از آنان برای شرکت در مذاکرات اعزام کند که حادثه کشته شدن محسود رخ داد.

نیروهای آمریکایی چندی پیش نیز «لطیف محسود» از فرماندهان ارشد طالبان پاکستان که فعالیت‌هایی را برای پیشبرد روند صلح در افغانستان آغاز کرده بود را در نزدیکی کابل دستگیر کردند.

با این حال، اظهارات وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات صلح افغانستان و پاکستان نیز در نوع خود جالب توجه است.

«جن پساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت: آمریکا اگرچه از نزدیک مذاکرات صلح بین دولت پاکستان و طالبان را پیگیری می‌کند اما به اسلام‌آباد اجازه می‌دهد تا خود روند مذاکرات را تعیین کند.

وی مدعی شد که موضوع مذاکرات یک موضوع داخلی برای پاکستانی‌ها است و واشنگتن هیچ دخالتی در آن ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان حمایت و اعلام کرد که هیچ راهکار نظامی برای جنگ افغانستان وجود ندارد.

در همین حال، طالبان وزیرستان شمالی وابسته به فرمانده «حافظ گل بهادر» بعد از این حادثه با پخش اعلامیه‌ای از مردم خواستند اشیای ضروری و گران‌قیمت خود را برداشته و به مدت یک هفته منطقه را ترک کنند زیرا اوضاع وخیم‌تر خواهد شد و طالبان دیگر نمی‌توانند حفظ جان مردم را تضمین کنند.

افراد وابسته به گل بهادر اعلام کردند که بر پیمان صلح خود با دولت پاکستان پایبند هستند اما نمی‌توانند امنیت مسیرهای وزیرستان شمالی را تضمین کنند بنابراین مردم باید این منطقه را تا جمعه آینده ترک کنند.

کارشناسان پاکستانی بر این باورند که اینگونه مداخلات واشنگتن در روند صلح با طالبان، باعث شکست مذاکرات شده و می‌تواند واکنش‌های انتقامی شبه‌نظامیان را در نقاط مختلف کشور در پی داشته باشد.

با این حال، وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان اعلام کرده که دولت این کشور همچنان خواهان ادامه روند مذاکرات صلح خود با طالبان است.

وی ضمن محکوم کردن حمله روز گذشته پهپادهای آمریکایی، تصریح کرد که دولت پاکستان برای مقابله با عواملی که خواهان مانع‌تراشی در روند صلح هستند وارد عمل می‌شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول