اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

شیطنت‌ رسانه‌‌ای آمریکا در جریان برگزاری نشست لندن

لندن در حالی روز گذشته میزبان سران افغانستان و پاکستان با موضوع تسهیل روند صلح افغانستان بود که به‌نظر می‌رسد قدرت‌های جهانی در پس ژست‌های صلح‌طلبانه خود، نیات دیگری را در سر می‌پرورانند.

شیطنت‌ رسانه‌‌ای آمریکا در جریان برگزاری نشست لندن

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، روز گذشته نشست سه‌جانبه اسلام‌آباد- کابل- لندن با هدف تسهیل روند صلح افغانستان در انگلیس برگزار شد.

در این جلسه که چهارمین نشست لندن با حضور روسای جمهور افغانستان و پاکستان و نخست‌وزیر انگلیس بود، طرفین بر لزوم همکاری کابل و اسلام‌آباد برای برقراری صلح پایدار در افغانستان تأکید کردند.

اما جالب اینجا است که همزمان با برگزاری این نشست شاهد تحرکات شیطنت‌آمیزی از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و غربی هستیم که نشان می‌دهد غربی‌ها به‌رغم لبخندهای دیپلماتیک و تلاش ظاهری برای برقراری صلح در منطقه، اهداف دیگری را در دستور کار خود دارند.

همزمان با برگزاری این نشست در لندن، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مقاله‌ای مدعی شد که دولت افغانستان در تلاش بوده تا با طرح توطئه‌ای یک جنگ نیابتی بر ضد پاکستان به راه اندازد.

در این مقاله آمده است: نهادهای اطلاعاتی افغانستان در تلاش برای نزدیکی به گروه شبه‌نظامی طالبان پاکستان (که از متحدان القاعده است) بودند تا بتوانند برگ برنده‌ای در بازی قدرت منطقه به‌دست آورند، بازی که به احتمال زیاد با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شدت بیشتری پیدا می‌کند.

اما این طرح توسط آمریکایی‌ها خنثی شد.

نیروهای آمریکایی ماه گذشته میلادی با حمله به کاروان نیروهای امنیتی افغان در مسیر کابل، «لطیف محسود» از فرماندهان ارشد طالبان پاکستان در افغانستان را دستگیر کردند.

اگرچه دولت افغانستان اعلام کرد که محسود یکی از نمایندگان شورشیان در روند صلح بوده است اما به گفته برخی مقامات افغان، در واقع این نقشه‌ای برای انتقام گرفتن از ارتش پاکستان بوده است.

در فضای مملو از سوء‌ظن و ترس حاکم در روابط افغانستان و پاکستان، اسلام‌آباد مدت‌ها است که دست بالا را دارد و مقامات افغان نیز به این موضوع معترضند که مقامات اطلاعاتی و نظامی پاکستان شبه‌نظامیان را پناه داده و از شورش‌های آنان برضد دولت افغانستان حمایت می‌کنند.

حال، دولت افغانستان که از قربانی شدن در این جنگ نیابتی دل خوشی ندارد تصمیم گرفته تا با کمک به طالبان پاکستان در جنگ با نیروهای امنیتی این کشور، نیروهای نیابتی خود را جذب نماید که البته به گفته مقامات افغان، دولت افغانستان توانست تا قبل از حمله افشاگرانه آمریکا برای دستگیری محسود، پیشرفت‌هایی در این در سال گذشته به‌دست آورد.

دولت افغانستان بر این باور بود که می‌تواند با این اقدام، در مذاکرات آتی خود با پاکستان از این کشور امتیازگیری کند که این طرح با اقدام به‌موقع آمریکا خنثی شد. در واقع می‌توان گفت که انتشار چنین مقاله‌ای یک ماه پس از دستگیری محسود و درست همزمان با نشست سران کابل و اسلام‌آباد نمی‌تواند با هدف خیرخواهانه‌ای انجام شده باشد.

به نظر می‌رسد قدرت‌های جهانی در حالی که سعی می‌کنند خود را دوستدار صلح و دوستی کشورهای منطقه نشان دهند اما در واقعیت به دنبال تفرقه‌افکنی در بین همسایگان این منطقه ناآرام و ماهی گرفتن از این آب گل‌آلود هستند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول