اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل:

پرت 30 درصدی آب در بخش شرب باید چاره‌جویی شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: انتظار می‌رود با اقدامات آب و فاضلاب شهری و روستایی در استان و نوسازی شبکه آبرسانی پرت 30 درصدی آب شرب برطرف شود.

پرت 30 درصدی آب در بخش شرب باید چاره‌جویی شود

داوود نجفیان امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در یک برنامه میان مدت می‌توان با نوسازی شبکه مخروبه در سطح شهرها و روستاها از این هدر رفت آب جلوگیری کرد تا بخشی از مشکلات و نارسایی‌های آب به ویژه در دشت اردبیل برطرف شود.

این مسئول دشت اردبیل را دشت ممنوعه در برداشت آب به شکل زیرزمینی توصیف کرد و ادامه داد: ما سال‌هاست که برداشت آب از منابع زیرزمینی را ممنوع کردیم و حتی اقدام به پرکردن برخی از چاه‌ها کردیم که در کنار آن برق‌دار شدن چاه‌ها و بهره‌برداری درست از منابع محدود آبی در دشت اردبیل در اولویت است.

نجفیان گفت‌: با این روند و بهره‌برداری ناصحیح در بخش کشاورزی قطعاً در آینده در بخش صنعت و شرب با مشکلی جدی روبرو خواهیم شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل انتقال آب قزل‌اوزن به دشت اردبیل را با هدف تامین آب شرب و صنعت ضروری اعلام کرد و یادآور شد: نمایندگان استان اردبیل با توجه به این شرایط و معضل کم آبی در دشت اردبیل سعی می‌کنند با دفاع از حق‌آبه استان نسبت به انتقال آب حوزه قزل‌اوزن به دشت اردبیل اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد‌: در دشت اردبیل دیگر امکان توسعه و بهره‌برداری آب در بخش کشاورزی وجود ندارد و ما در حالی که در بخش صنعت برای تامین 150 لیتر در ثانیه برای کارخانه آذر کاسپین با اشتغالزایی 550 نفر معطل مانده‌ایم بخش کشاورزی به صورت بی‌رویه آب موجود در سد اردبیل را مصرف می‌کند.

این مسئول افزود: ما تنها با تکیه بر بخش کشاورزی نمی‌توانیم بر مشکلات و نارسایی‌‌ها در عرصه اقتصادی و اشتغال غلبه کنیم و باید تکیه خود را به این بخش روز به روز کاهش دهیم چرا که امروز توسعه صنعت با اشتغال فراوان به صرفه‌تر از توسعه کشاورزی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به محدودیت منابع آب در دشت مغان، انتقال ارس به اراضی پایین دست را نیز کاری طولانی و مشقت‌بار توصیف کرد و گفت: محور توسعه ما باید از کشاورزی به صنعت و گردشگری تغییر پیدا کند چرا که بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که میزان بهره‌وری آن بسیار پایین است.

نجفیان در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل به پیشرفت بسیار کند و بطئی شبکه‌های آب اشاره کرد و اذعان داشت: شبکه خدا‌آفرین با 28 درصد، سبلان با 35 درصد، احمد بیگلو با 10 درصد و کوثر با زیر 10 درصد در حال اجراست که ضرورت دارد در تکمیل شبکه‌های آبرسانی تلاش و همتی مضاعف صورت گیرد.

انتهای پیام/62001/ق30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول