اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از متن و حاشیه آیین تجلیل از بازنشستگان در هرمزگان

تکریم بازنشستگان، پاسداشت گنجینه‌های حکمت و تجربه است

بیش از 100 نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در هرمزگان به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، فرا رسیدن چنین روزی را به جشن نشستند.

تکریم بازنشستگان، پاسداشت گنجینه‌های حکمت و تجربه است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، هر ساله گذر برگ‌های تقویم به ماه ذی‌الحجه که می‌رسد، هنگامه جشن و آیین سرور جماعتی است که ما با غرق شدن در دریای روزمرگی‌ها؛ فراموششان کرده‌ایم، نسلی که چه ایثارگرانه بهار جوانی خود را برای شکوفایی و آبادانی امروز این سرزمین به فصل خزان پیری عمر خود پیوند زده‌اند، همانانی که علی‌رغم تلخی‌ها و سختی‌های دوره سالمندی همچنان بر این باورند که "گذشتگان کاشتند تا ما بخوریم؛ ما هم باید بکاریم تا آیندگان بخورند".

بیست و پنجم ذی‌الحجه امسال با نهم آبان ماه مقارن شده است، ماه هشتم گاه شمار رسمی ایران که از هزاران سال پیش در این سرزمین پرافتخار، یادآور باران رحمت الهی و هنگامه شادی و نشاط بوده است؛ و این روزگاران در هزاره سوم نیز عده‌ای از ساکنان این سرزمین برای پاسداشت مقام عده‌ای دیگر جشن به پا می‌دارند، روزی برای گرامیداشت خانواده و تکریم بازنشستگان.

به همین بهانه، اداره کل تامین اجتماعی در هرمزگان به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی و طلایه‌دار حمایت از بازنشستگان و از کارافتادگان جامعه کارگری، با گردهم آوردن بیش از 100 نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران تحت حمایت خود، فرا رسیدن چنین روزی را به جشن نشست.

در این جشن شاد و مفرح که بر خلاف سالیان گذشته با حال و هوایی غیر رسمی و مردمی‌تر برگزار گردید، برنامه‌های متنوعی اجرا شد تا بازنشستگان چند ساعتی از ایام پاییزی عمر خود را با مرور خاطرات بهاری ایام جوانی، سپری کنند.

در ابتدای این جشن باشکوه که شامگاه پنج‌شنبه برگزار شد، سید فاضل حیدری بلوکی مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان به عنوان متولی برگزاری چنین برنامه‌ای، طی سخنانی به تبیین جایگاه و مقام بازنشستگان در جامعه ایرانی پرداخت.

حیدری بازنشستگان را گنجینه‌های زنده حکمت و تجربه توصیف کرد که جلوه‌گر تصویری آرامش بخش از چند دهه تلاش و کوشش در مسیر آبادانی و پیشرفت کشور هستند.

وی تکریم بازنشستگان را فرصت و بهانه‌ای برای پاسداشت این گنجینه‌های ارزشمند عنوان کرد و افزود: توسعه و پیشرفت کشور مرهون تلاش بی‌وقفه و تلاش بی‌دریغ بازنشستگانی است که هر یک روزگاری در حوزه کاری خود چرخ‌های توسعه و پیشرفت این کشور را چرخاندند تا به عنوان امانت آن را به دست نسلی دیگر از اهالی همین سرزمین سرفراز تحویل بدهند.

مدیر‌کل تامین اجتماعی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان آماری از جمعیت بازنشستگان تحت پوشش این سازمان بیمه‌گر اجتماعی در استان پرداخت.

به گفته حیدری، تامین اجتماعی هرمزگان در حال حاضر بیش از 47 هزار مستمری بگیر را تحت پوشش چتر حمایتی خود دارد که 59 درصد از این جمعیت را افراد بازنشسته، پنج درصد از آنها را افراد از کارافتاده و 36 درصد را نیز بازماندگان بیمه شدگان فوت شده شامل می‌شود.

وی همچنین دو تصمیم مهم مربوط به این سازمان بیمه‌گر در کشور طی ماه‌های اخیر را نیز یادآور شد و تصویب قانون بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه با 60 سال سن برای مردان و 55 سال سن برای زنان و همچنین رفع تمامی محدودیت‌های مربوط به فرزندان چهارم به بعد نیز را از جمله اخبار خوشی عنوان کرد که طی چند مدت اخیر منتشر شده است.

کامیار وثوقی مدیر درمان تامین اجتماعی هرمزگان نیز به عنوان دومین مقام مسئول پشت جایگاه ویژه سخنرانان قرار گرفت و مهم‌ترین مشکلات بازنشستگان را مسائل درمانی آنان دانست.

وی از تلاش‌های مدیران تامین اجتماعی استان به منظور رفع این مشکلات سخن گفت و تاکید کرد: با رفع تنگناهای اداری مربوط به ارایه خدمات بیمه درمانی در تلاش هستیم تا مرهمی بر بخش‌هایی از الام و دردهای دوران کهولت این سرمایه‌های گران‌بهای جامعه گذاشته شود.

در ادامه محمد غلام‌خدا رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در هرمزگان و خانم جاشونیا رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان نیز به نمایندگی از جامعه مستمری بگیران و بازنشستگان هرمزگان به بیان مشکلات این قشر و همچنین ارائه راهکارهایی برای رفع آنها پرداختند.

اجرای ویژه برنامه طنز توسط هنرمند هرمزگانی "کل حسین" آنچنان باعث شعف و شادی حضار شد که بازنشستگان حاضر در این آیین با شعف و شوری وصف ناشدنی، وی را با کف زدن‌هایی ممتد، تشویق کردند.

سخن‌سرایی مجری برنامه با بهره‌گیری از اشعاری نوستالژیک و جذابیت‌های گویش بندری و همچنین ذکر حال و هوای صفا و صمیمیت دو سه دهه گذشته در هرمزگان، خاطره‌ای فراموش نشدنی از روز تکریم از بازنشستگان را در ذهن آنان ماندگار کرد.

در بخش پایانی این آیین نیز از پنج نفر شامل "علی ترکمانی‌تمبکی" به عنوان کارگر بازنشسته نمونه، "مهروش رحیم" به عنوان پرسنل بازنشسته نمونه تامین اجتماعی، "خدیجه بدخش" به عنوان همسر نمونه و یکی از بازماندگان کارگر فوت شده، همچنین "مریم محمودی" به عنوان همسر نمونه و یکی از بازماندگان پرسنل فوت شده اداره کل تامین اجتماعی و "علی قنبری‌پور" نیز به عنوان از کارافتاده نمونه به عنوان برگزیدگان سال 92 با اعطای هدایا و لوح سپاس مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین طی اقدامی جالب و برای نخستین‌بار در هرمزگان، از "خالد احمدی‌پور" به عنوان میهمان ویژه از جمع بازنشستگان با سابقه استان به پاس چند دهه تلاش و افتخارآفرینی با اهدای لوح سپاس و هدایایی، تجلیل به عمل آمد.

احمدی‌پور از غربی‌ترین نقطه سرزمین هرمزگان "گاوبندی" یا شهرستان پارسیان فعلی بیش از 400 کیلومتر فاصله جغرافیایی را درنوردیده بود تا در جمع بازنشستگان نمونه استان حاضر شود.

پایان بخش این برنامه، عکس یادگاری بازنشستگان حاضر در این جشن پاییزی بود تا برای گذران روزهای سالمندی برگ دیگری را به آلبوم خاطرات خود اضافه کنند، بدان امید که بیست و پنجم ذی‌الحجه سالی دیگر نیز گردهم آیند و با نشاندن لبخندی بر چهره خویش، خاطره نهم آبان ماه سال 92 را نیز با ذهنیتی خوب و نشاطی وافر مرور کنند.

انتهای پیام/2310/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول