اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری فارس:

پزشکی قانونی برای اجرای عدالت فعالیت کند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری استان فارس گفت: پزشکی قانونی به عنوان یک علم میان‌رشته‌ای تلاش دارد علم حقوق و قضا را در راستای هدف تشخیص واقعیت و اجرای عدالت به یکدیگر نزدیک کند.

پزشکی قانونی برای اجرای عدالت فعالیت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید عبدالنبی نجیبی بعد از ظهر امروز در حاشیه چهارمین همایش سراسری طب و قضا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مباحث میان علم قضا و پزشکی قانونی در زمره دانش میان‌رشته‌ای به شمار می‌رود، اظهار داشت: به طور معمول احاطه کامل قضات به مسائل پیچیده پزشکی و اشراف کامل پزشکان به مسائل فنی، قانونی و فقهی امری ناممکن و دشوار است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری استان فارس ابراز داشت: در چنین شرایطی پزشکی قانونی به عنوان یک علم میان‌رشته‌ای تلاش دارد تا علوم حقوق و قضا را در راستای هدف تشخیص واقعیت و اجرای عدالت به یکدیگر نزدیک کند.

وی با بیان اینکه در این زمینه افق‌های نامفتوح، قله‌های فتح نشده و راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد، افزود: یکی از این مسائل پیچیده پزشکی و حقوقی، موضوع مسئولیت مدنی کادر درمانی است.

نجیبی بیان کرد: از منظر اجتماعی سختگیری بی‌مورد نسبت به پزشکان موجب بی‌انگیزگی و فقدان جسارت و شجاعت آنان برای انجام اعمال جراحی و پزشکی می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عدم نظارت و کنترل و اعمال قوانین نامتناسب موجب به خطر افتادن سلامت و امنیت مردم می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری استان فارس تصریح کرد: وظیفه حقوقی پزشکی قانونی این است که با رعایت تعادل و تعامل بین این دو ترتیبی اتخاذ کند تا عدالت اجرا شود و پزشک علاوه بر امنیت شغلی، از جسارت انجام اعمال پیچیده پزشکی برخوردار باشد.

وی بیان کرد: مسئولیت مدنی پزشکان باید به‌گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شود که علاوه بر ایجاد امنیت شغلی پزشک، سلامت مردم نیز تضمین شود.

نجیبی اضافه کرد: در این زمینه چالش‌های بزرگی وجود دارد، رویکردهای متفاوتی اتخاذ می‌شود و قوانین گاهی در پاره‌ای از موارد با اجماع و ابهام مواجه است که برگزاری همایش طب و قضا با پرداختن به موضوع مهم مسئولیت مدنی کادر درمانی در واقع قصد دارد افق‌های نوینی را در این راه بگشاید.

وی گفت: این همایش مسائل مورد اختلاف و پیچیده وقایع موجود را برطرف و برای این موضوع راه حل ارائه می‌کند.

به گزارش فارس، چهارمین همایش سراسری طب و قضا به میزبانی شیراز به مدت دو روز در حال برگزاری است.

انتهای پیام/2448/ش30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول