اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت

تشریح ارتباط بین مزاج گیاهان و مواد مؤثره اصلی موجود در آنها

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تحقیق خود را در زمینه ارتباط بین مزاج گیاهان و مواد موثره اصلی موجود در آنها ارائه کرد.

تشریح ارتباط بین مزاج گیاهان و مواد مؤثره اصلی موجود در آنها

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا شمس اردکانی ظهر امروز در سخنرانی خود در همایش هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا با بیان اینکه جلد دوم کتاب وزین قانون به مفردات اختصاص یافته، افزود: در آن به بیش از 500 مفرده گیاهی پرداخته شده و به طبیعت و افعال و خواص آن‌ها توجه شده است.

وی افزود: در طب سنتی ایران برای تمام موجودات هستی اعم از زنده و غیره مزاج یا طبیعت تعریف شده و گیاهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این تحقیق ارتباط بین طبیعن گیاهان ذکر شده در کتاب قانون و مواد موثره اصلی موجود در آن‌ها بر اساس فیتوتراپی جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برای این منظور ابتدا گیاهان مورد استفاده در طب سنتی ایران بر اساس مواد شیمیایی اصلی موجود در آن‌ها شامل آلکالوییدها، ترکیبات فنولیک و روغن‌های فرار طبقه‌بندی شدند.

شمش اردکانی خاطرنشان کرد: مزاج آن‌ها از کتب مفردات طب سنتی استخراج شده و ارتباط بین طبیعت و مواد موثره اصلی موجود در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: نتایج نشان می‌دهد که گیاهان حاوی ترکیبات فنولیک دارای مزاج گرم و خشک هستند مگر گیاهان حاوی تانن‌ها به عنوان ترکیبات فنولیک اصلی که مزاج این دسته گیاهان سرد و خشک هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ابراز داشت: مزاج آن‌ دسته از گیاهانی که روغن‌های فرار با ساختمان الکلی دارند نیز سرد و خشک است.

وی گفت: در مجموع نتایج این تحقیقات مشخص شد که ارتباط عمیقی بین مزاج گیاهان دارویی و مواد شمیایی اصلی موجود در آن‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/89029/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول