اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صیادان جاسکی از مشکلات و تنگناهای صید می‌گویند

وقتی که مجوز صیادی به افراد غیر متخصص داده می‌شود‌

طبق آماری غیر رسمی 60 درصد از فعالان صیادی در جاسک فاقد مجوزهای قانونی برای صید هستند و این در حالی است که مشکلاتی همانند عدم واگذاری مجوز، کمبود سوخت و ناکافی بودن حمایت‌های دولتی، سبب افزایش قیمت آبزیان خوراکی شده است.

وقتی که مجوز صیادی به افراد غیر متخصص داده می‌شود‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق هرمزگان، شغل و اقتصاد 90 درصد مردم در سواحل هرمزگان به ویژه در شرق این استان و شهرستان جاسک، از طریق دریا و صیادی است.

روال در ساحل شمالی خلیج فارس به صورتی است که در دهه‌های گذشته دستگاه‌های ناظر و دست‌اندرکار با دریا و ساحل از بیم از بین رفتن برخی از گونه‌های آبزی خوراکی، با محدود کردن دوره‌های صید و نظارت شدید، در راه حمایت و صیانت از گونه‌های آبزی گام برداشته‌اند و به نحوی به سمت مدیریت برای صید پایدار حرکت کرده‌اند.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان که در بخش آبزیان و اکولوژی دو دریای یاد شده کار می‌کند، در هفته‌های گذشته در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس از 135 بار تورریزی تحقیقاتی در مناطق صیدگاهی میگوی هرمزگان خبر داد و گفت: براساس نتایج بررسی‌های میدانی و آزمایشگاهی حداکثر میزان قابل برداشت میگو در آبهای استان 740 تن برآورد شده است.

به گفته دکتر محمدصدیق مرتضوی این میزان برآورد، نصف میزان برآورد شده طی سال گذشته است.

این در حالی است که صیادان جاسکی در چند سال اخیر وضعیت خوبی نداشته‌اند که به گفته اغلب آنها این امر زمانی واقع شده که سوخت تحویلی به آنها سهمیه‌بندی شده است.

از آنجایی که طبق تخمین‌ها 60 درصد صیادان جاسکی فاقد مجوز صید از دریا هستند و تنها صیادانی که مجوز دارند می‌توانند از سوخت سهمیه‌ای استفاده کنند، این امر زندگی را بر این میزان صیاد سخت کرده است، چرا که در این میان تنها به افرادی که دارای مجوز صید هستند سوخت یا بنزین به نرخ یارانه‌ای یعنی 400 تومان تعلق می‌گیرد و مابقی صیادان بایستی از بنزین 700 تومانی استفاده کنند.

اما بدتر این جاست که صیادان فاقد مجوز صید حتی نمی‌توانند زیرپوشش بیمه‌ای که برای صیادان دارای مجوز است قرار گیرند تا خود و خانواده خود را بیمه کنند.

اسماعیل سبیل‌خوش، صیاد نمونه جاسکی در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه صیادان در این منطقه مشکلات زیادی را دارند، اظهار داشت: به عنوان احداث و تکمیل اسکله‌ها و موج‌شکن‌های مردمی در جاسک نیمه کار مانده است و کماکان به دلیل دستورالعمل‌های شیلات مشخص نیست که صید میگو در آبهای جاسک ممنوع است یا آزاد.

این صیاد جاسکی از اجرا نشدن مصوبه‌ای (مصوبه دولت قبل) مبنی بر این که صیادی در دریا جز مشاغل سخت و پرخطر است، خبر داد و گفت: علی‌رغم تصویب این مصوبه در سفرهای استانی کماکان اجرای آن صورت نگرفته است.

علی جلالی یکی از صیادانی دیگر جاسکی که می‌گوید «جد اندر جد» ایشان صیاد بوده‌اند، افزود: اکنون بنده نه مجوز صید دارم و نه بیمه.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر صیادان واقعی و با سابقه مجوز صید دریافت نکرده‌اند، اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از مجوزهای صیادی به افرادی داده شده است که حتی تیپ و قیافه‌شان به دریا و صیادی نمی‌خورد و حتی یک بار هم جهت صیادی به دریا نرفته‌اند.

جلالی با بیان اینکه این روند و نحوه واگذاری مجوزها در شرق هرمزگان نگران کننده است، گفت: از مسئولان شیلات می‌خواهم که با بررسی دقیق به افرادی که واقعا صیاد هستند مجوز بدهد تا صیادان واقعی مجبور نشوند برای صید از غیرصیادان مجوز اجازه بگیرند.

محمد رحمت‌زاده صیاد دیگری از روستاهای شرق جاسک نیز با اشاره به مشکلاتش برای صید در این راستا گفت: هر مرتبه به دریا جهت صید می‌رویم حدود 120 لیتر بنزین مصرف می‌کنیم، این در حالی است که گاهی در دریا صیدی به تورمان نمی‌خورد و با این وجود مجبور به پرداخت هزینه‌های بنزین 700 تومانی، استهلاک قایق و یخ‌های آب شده هستیم.

وی می‌گوید: اگر دولت به تمام صیادان مجوز صید بدهد یعنی تمامی صیادان می‌توانند از بنزین یارانه‌ای 400 تومانی برخوردار شوند که این امر منجر به کاهش قیمت ماهی و آبزیان می‌شود.

اما مشکل دیگری که صیادان جاسکی در این فصل از آن به شدت نگران هستند ممنوعیت صید میگو برای آنهاست.

حدود سه سال پیش با توجه به کاهش شدید ذخایر میگو در دریای عمان و خلیج فارس و وجود میگوی مولد در حوزه ساحلی شهرستان جاسک برای استفاده میگوی مولد جاسک در پرورش‌گاه‌های میگو، صید میگو در آن زمان ممنوع اعلام شد.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر با توجه به رشد تکنولوژی توانایی تکثیر میگوی مولد در پرورش‌گاه‌های میگو به وجود آمده است.

عبدالله مسقطی رئیس اداره شیلات جاسک در همین راستا گفت: مزارع تولید میگو در شهرستان جاسک طی سال گذشته با تولیدات بچه میگو خود بخشی از نیاز به بچه میگو پرورش دهندگان میگوی چهار استان هرمزگان، بوشهر، گلستان و سیستان و بلوچستان را مرتفع ساخته است.

وی ادامه داد: اکنون از ساحل جاسک هیچ میگوی مولد و غیر مولدی برای پرورش به پرورش‌گاه‌ها صید نمی‌شود.

اداره شیلات هرمزگان هر ساله یک دوره خاص را به عنوان فصل مجاز برای صید میگو اعلام می‌کند، که در این شرایط طی فصل جاری علی‌رغم اینکه آبهای شهرستان جاسک طبق گفته کارشناسان از ذخیره میگوی بیشتری نسبت به دیگر شهرستان‌ها و بندرگاه‌ها برخوردار است، صید میگو در این آبها طی این فصل ممنوع اعلام شده است.

یکی از مشتریان عمده، ماهی صیادان جاسکی نیز با اشاره به ممنوعیت صید میگو در شهرستان جاسک به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر به گفته فعالان صیادی در این شهرستان وضعیت ذخایر میگو در بندرگاه‌ها بهتر از دیگر نقاط استان است، که این سبب شده است برخی از افراد به صورت غیرمجاز اقدام به برداشت و صید میگو از آبهای این شهرستان کنند.

وی گفت: نکته جالب در این راستا این است که عرضه میگو در ساحل و بازار جاسک ممنوع نیست ولی در عین حال نیروی انتظامی مانع از حمل میگو به خارج از شهرستان می‌شود و در گلوگاه بونجی (واقع در یکی از مسیرهای دسترسی به جاسک) به شدت با خودروهای حامل میگو برخورد و خودروهای حامل میگو را متوقف و به پارکینگ منتقل می‌کند.

همچنین برخلاف گفته‌های افراد محلی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان با بیان اینکه در طرح سنجش وضعیت میگو در آبهای هرمزگان، تورریزی‌ها در صیدگاه‌های مهم میگو تجاری استان شامل سیریک، کرگان، کلاهی، دارسرخ، کشتی سوخته و طولا طی یک دوره شش ماهه صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: بیشترین میزان ذخایر هم‌اکنون در محدوده کشتی سوخته، هرمز و طولا و کمترین نیز میزان شرق استان هرمزگان است.

شهرستان جاسک در 320 کیلومتری شرق مرکز هرمزگان واقع و دارای 52 هزار نفر جمعیت است، این شهرستان در مجاور ساحل دریای عمان قرار دارد.

انتهای پیام/88001/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول