اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پس از سفر نخست‌وزیر پاکستان به آمریکا انجام شد

تغییر موضع پاکستان در قبال حملات پهپادها

در حالی ‌که تنها یک هفته از سفر نخست‌وزیر پاکستان به واشنگتن می‌گذرد، تغییر موضع مقامات پاکستانی درباره حملات پهپادهای آمریکایی به خاک این کشور جلب توجه می‌کند.

تغییر موضع پاکستان در قبال حملات پهپادها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، دولت پاکستان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که در پنج سال گذشته بیش از 2 هزار تروریست در حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان کشته شدند و این درحالی است که تلفات غیرنظامیان در این مدت تنها 67 نفر بوده است.

نکته جالب توجه این است که در این گزارش ادعا شده است که از ژانویه سال 2012 تاکنون هیچ غیرنظامی در این حملات کشته نشده است.

همچنین در این گزارش رسمی، ادعای احزاب مذهبی و سیاسی پاکستان درباره اینکه اغلب کشته‌شدگان در حملات پهپادها غیرنظامیان بی‌گناه از جمله زنان و کودکان هستند، رد شده است.

این گزارش از سوی وزارت دفاع پاکستان و در پاسخ به سئوال نمایندگان مجلس سنای این کشور ارائه شده است.

طبق گزارش مقامات پاکستانی، امسال شاهد کمترین تعداد حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان بوده‌ایم.

این گزارش، اولین آمار رسمی دولت پاکستان درباره حملات پهپادهای آمریکایی پس از سفر هفته گذشته نواز شریف نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن است.

این در حالی است که چندی پیش، یکی از کارشناسان سازمان ملل با استناد به گزارشات ارائه شده از سوی دولت پاکستان اعلام کرد که حملات پهپادهای آمریکایی به پاکستان از سال 2004 تاکنون باعث مرگ دست‌کم 400 غیرنظامی شده است.

همچنین طبق گزارش «انجمن خبرنگاران جستجوگر» در لندن، از سال 2008 تاکنون دست‌کم 300 غیرنظامی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که این آمار براساس گزارش «بنیاد آمریکای جدید» در واشنگتن، حدود 185 غیرنظامی تخمین زده شده است.

«سازمان عفو بین‌الملل» نیز در آخرین گزارش خود، حملات پهپادهای آمریکایی به پاکستان و کشته شدن غیرنظامیان در این کشور را جنایت جنگی خوانده بود.

مقامات پاکستانی نیز اگرچه بارها این حملات را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور دانسته‌اند و مراتب اعتراض شدید خود را به خاطر کشته شدن غیرنظامیان در این حملات به مقامات واشنگتن ابلاغ کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد که سفر اخیر نواز شریف به واشنگتن تاحدودی در این تغییر موضع اثرگذار بوده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول