اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پس از انتشار گزارش «سازمان عفو بین‌الملل» در انتقاد از حملات پهپادها

آمریکا: حمله پهپادها به پاکستان «قانونی» است

کاخ سفید با رد گزارش‌های اخیر منتشرشده درباره حملات پهپادهای این کشور در پاکستان و یمن، تصریح کرد این عملیات‌ها کاملا قانونی است.

آمریکا: حمله پهپادها به پاکستان «قانونی» است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، انتشار گزارش «سازمان عفو بین‌الملل» و «دیده‌بان حقوق بشر» درباره غیرقانونی بودن حملات پهپادهای آمریکایی در پاکستان و یمن، کاخ سفید را به واکنش واداشت.

جی.کارنی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: گزارش سازمان عفو بین‌الملل و سایر درخواست‌های سازمان ملل متحد درباره حمله پهپادها در حال بررسی شدن است و اگر آمریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی عمل کرده باشد به این امر رسیدگی می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید افزود: ما بسیار محتاط عمل می‌کنیم تا حمله پهپادها با قوانین بین‌المللی مطابقت داشته باشد.

وی تصریح کرد: به جای اعزام نیرو به مخفی‌گاه تروریست‌ها از سایر امکانات مانند پهپاد استفاده می‌کنیم تا مردم غیرنظامی آسیب کمتری ببینند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که آمار و گزارش‌هایی که از کشتار غیر نظامیان توسط پهپادها ارائه می‌شود با آماری که خود آمریکا از این عملیات‌ها دارد بسیار متفاوت است.

چند روز پیش، سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی به شرح جزئیات کشتار غیرنظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان و یمن پرداختند و اینگونه حملات را نوعی جنایت جنگی دانستند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود اعلام کرد: بنابر نتایج تحقیقات انجام شده، از تاریخ ژوئن 2012 تا آگوست 2013 کشور پاکستان 45 بار مورد حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفته است و صدها بی‌گناه در این حملات کشته شده‌اند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه فقط تروریست‌ها هدف حمله پهپادها قرار می‌گیرند، درست نیست.

براساس این گزارش، بعد از حمله پهپادها به طور طبیعی مردم و امدادگران برای کمک به آسیب دیدگان وارد عمل می‌شوند اما بلا‌فاصله حمله دیگری صورت می‌گیرد که باعث کشته شدن مردم بی‌گناه و نیروهای امدادی می‌شود.

این 2 نهاد در گزارشات خود از کنگره آمریکا خواستند تا موارد مستند در این گزارش‌ها را مورد بررسی قرار  داده و شواهد مبنی بر نقض حقوق بشر را منتشر کند.

در این گزارش‌ها با اشاره به لزوم دستگیری و مجازات عوامل مسئول در این کشتارهای غیرقانونی، از اوباما خواسته شده تا دلیل قانونی برای اینگونه کشتارها در کشورهای یمن، پاکستان و سایر نقاط دنیا ارائه کند.

این در حالی است که نخست وزیر پاکستان نیز روز سه شنبه بار دیگر از آمریکا خواست به حمله پهپادهای خود پایان دهد.

پاکستان اگرچه بارها مراتب اعتراض خود را نسبت به ادامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مناطق قبایلی این کشور اعلام کرده است اما مقامات واشنگتن همچنان اصرار دارند که این برنامه بهترین راه برای مقابله با شبه‌نظامیان بوده و ادامه این روند تضمین‌کننده امنیت ملی آمریکا است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول