اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان:

برنامه‌های اقتصادی دولت مسیر اقتصاد را معین می‌کند

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان گفت: اجرایی شدن برنامه‌های توسعه اقتصادی مسیر اقتصاد را معین می‌کند.

برنامه‌های اقتصادی دولت مسیر اقتصاد را معین می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان، مصطفی رناسی در هفتمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان گفت: برنامه‌ای عمل نکردن دولت طی هشت سال اخیر باعث برهم خوردن برنامه‌های فعالان اقتصادی شد و اگر تولید فولاد به عنوان مثال بر اساس برنامه مشخص حرکت می‌کرد بخش‌های معدنی و صنعت می‌توانستند بر اساس برنامه دولت، برنامه‌ریزی دقیقی برای فعالیت پنج ساله خود  انجام دهند.

وی در بخشی از سخنان خود حقوق مدنی فعالان اقتصادی را در برابر حقوق سازمان تأمین اجتماعی و بانک‌ها مقایسه کرد و گفت: بر اساس قانون اساسی رعایت حقوق تساوی باید صورت گیرد ولی متأسفانه بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی دارای امتیازی فراتر از فعالان اقتصادی برای دست پیدا کردن به حقوق خود است.

وی افزود: متأسفانه علوم انسانی در ایران متناسب با سایر  علوم رشد نکرده است، زیرا علوم انسانی هنوز یک علم در کشور تلقی نمی‌شود و این در حالی است که علوم انسانی شامل مدیریت، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و اقتصاد هر یک به تنهایی نقش مؤثری در یک جامعه دارند.

سید کمیل طیبی استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان در این جلسه با اشاره به جدل دو  گروه از اقتصاددانان کشور پیرامون سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم گفت: گروهی از اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد با  اقتصاددانان نهادگرا در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت اختلاف نظر جدی پیدا کردند.

وی افزود: اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد معتقدند که دولت نباید بر اقتصاد کنترل کند و بازار  باید خود عرضه و تقاضا را کنترل کند و جلوگیری از رانت‌خواری نیازمند شفافیت در بازار است و نباید هیچ مؤلفه‌ای حتی دولت در این زمینه دخالت کند  و این در حالی است که نهادگرایان معتقدند دولت باید کنترل کند و دولت باید با شوک درمانی مسایل اقتصاد را حل کند. همچنین بی‌سامانی اقتصاد، بی‌خانمانی و رانت را ناشی از آزادسازی اقتصادی می‌داند.

وی تصریح کرد: در طول دولت نهم و دهم شوک‌های بسیاری به اقتصاد کشور از جمله هدفمند شدن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی وارد شد و نه تنها تأثیر مثبتی نگذاشت بلکه اقتصاد ایران را با بحران و رکود مواجه کرد.

طیبی نقش اتاق بازرگانی را در تنظیم سیاست‌های  اقتصادی صحیح را مهم ارزیابی کرد و گفت: حضور فعال اتاق که مجموعه‌های از فعالان اقتصادی باتجربه و توانمند است می‌تواند در تنظیم سیاست‌های صحیح اقتصادی راهگشا باشد.

این اقتصاددان تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله امروز اقتصاد ایران کنترل تورم است و دولت باید تلاش کنند از رشد تورم جلوگیری کند .

وی با طرح این پرسش که باید ببینیم انحراف مسایل اقتصادی از کجا نشأت می‌گیرد و اگر رانتی وجود دارد منشأ آن از کجاست گفت: یکی از مسایلی که به تورم در جامعه دامن زده است انحصار است، انحصاری که منابعش در خطر باشد اجازه واردات خودرو و کالای سرمایه‌ای را نمی‌دهد.

وی تعیین نرخ ارز واقعی را از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد ایران برشمرد و گفت: اگر نرخ واقعی ارز مشخص شود شاهد افزایش صادرات خواهیم بود و واردات موثر و کارا  می‌شود.

وی جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را عامل مهم در توانمند شدن اقتصاد ایران دانست و گفت: سرمایه‌های خارجی علاوه بر ایجاد اشتغال باعث سرریز شدن اقتصاد نیز می‌شود.

طیبی اصلاح نظام قیمت‌ها را یکی دیگر از موضوعات مهم اقتصاد ایران دانست و گفت:کاهش التهابات ارزی نقش مهم در تعیین قیمت کالا و خدمات دارد .

استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان یکی از عوامل موثر بر قیمت ارز را بهبود فضای کسب‌وکار برشمرد و گفت: تورم در کنار بیکاری، بحران در جامعه ایجاد می‌کند و به همین دلیل باید فضای کسب‌وکار هر چه زودتر بهبود یابد تا نرخ بیکاری کاهش پیدا کند.

وی قیمت‌گذاری ارز در ایران را معادله‌ای چندوجهی دانست و گفت: تفاوت نرخ تورم 4 درصدی آمریکا با نرخ تورم 40 درصدی ایران 36 درصد است که در نرخ برابری دلار و ریال  نقش مهمی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه به نفت باید نگاه سرمایه‌ای تا درآمدی باشد و متأسفانه نگاه سرمایه‌ای در نزد دولت‌مردان گذشته نگاه سیستمی و برنامه‌ای نبوده است .

وی با اشاره به تجربه کشور نروژ به عنوان یک کشور نفت‌خیز گفت: بیماری هلندی در این کشور درس بزرگی برای دولت‌مردان شد که سیاست‌های خود را بر اساس اقتصاد بدون نفت تنظیم کنند و از نفت به عنوان سرمایه استفاده کنند.

«علی صفرنورالله» مسئول کمیته کنسرسیوم‌های صنعتی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: حمایت دولت از تولید برق خورشیدی می‌تواند گامی موثر در تولید و کاهش مصرف برق داشته باشد.

وی با اشاره به منابع تمام‌نشدنی انرژی خورشیدی در مقابل نفت و گاز گفت:ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری برای انرژی خورشیدی است و متأسفانه حمایت جدی از سوی دولت برای تولید انرژی خورشیدی نشده است.

وی تولید انرژی خورشیدی را نیازمند سرمایه اولیه بالا دانست و گفت: برای انتقال گاز از چاه‌های نفت به نیروگاه و انتقال برق از نیروگاه به مصرف کنند با اتلاف 30 درصدی روبرو هستیم و این در حالی است که انرژی خورشیدی تلفاتی ندارد.

«احسان خیام باشی»مسئول مرکز پیمانکاری فرعی اصفهان(spx) در این جلسه گفت: طی شش ماه نخست 94 شرکت پیمانکاری و 17 شرکا کارفرما درسایت spx ثبت‌نام کردند و بیش از 530 میلیون تومان قرارداد بین پیمانکاران و کارفرمایان بسته شده است.

وی توضیح داد: بیش از 1500 نفر ساعت آموزش‌های مختلف برای اعضای مرکز انجام شده است که بیش از 200 نفر در این دوره‌ها شرکت کردند. 

«احمد دادوند»دیگر عضو کمیسیون در این جلسه گفت:کشورهای توسعه‌یافته 30 درصد برق مصرفی خود را از  انرژی خورشیدی و بادی تهیه می‌کنند.

وی خواستار وضع قوانینی از سوی شورای شهر و شهرداری اصفهان برای الزام ساختمان‌ها در نصب سلول‌های خورشیدی در پشت‌بام‌ها شد و گفت: همانگونه که توقفگاه و کپسول های آتش‌نشانی برای هر ساختمان الزام است استفاده از انرژی خورشیدی نیز باید الزامی شود.

«حسین انصاری»دیگر عضو کمیسیون در این جلسه با انتقاد از برخی از فعالان اقتصادی که تنها منتظر سیاست‌های دولت نشسته‌اند گفت: متأسفانه برخی فعالان اقتصادی درازمدت فکر نمی‌کنند  به دنبال سودآوری در کمترین زمان هستند.

وی تصریح کرد: وحشت از ورشکستگی باعث شده که فعالان اقتصادی به سوی کارهای کوتاه مدت زودبازده بروند و  فعالیت درازمدت را در دستور کار خود قرار ندهند.

«عباسعلی شعبانی»عضو کمیسیون صنعت و معدن در این جلسه گفت: برداشتن تحریم‌های داخلی مهم‌ترین اقدام دولت برای رشد صادرات است.

وی شعار اقتصاد بدون نفت را زمانی عملیاتی دانست که تولیدکنندگان و صادرکنندگان به راحتی بتوانند به فعالیت خود بپردازند.

«عباس تاجبخش»مسئول کمیته معدن کمیسیون در این جلسه به بررسی مسایل و مشکلات حوزه معدن استان پرداخت.

انتهای پیام/2301/ش/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول