اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از شب مازندرانی‌ها گزارش می‌دهد

تیرماه سیزده شوی آملی؛ از لال بازی تا شبی باستانی

آیین تیرماه سیزده شو که هر ساله با آیینی باستانی در مازندران به ویژه شهرستان آمل صورت می‌گیرد امسال به صورت ویژه با حضور استاندار مازندران برگزار شد.

تیرماه سیزده شوی آملی؛ از لال بازی تا شبی باستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، مردم مازندران به هر نام که شناخته شده باشند در کنار آوازه میهمان نوازی، به گرامیداشت آیین‌ها و رسوم خود نیز مشهور هستند.

مردم مازندران اگرچه بیشتر با نام علویان اخت شده و شناخته می‌شوند اما در گذشته تاریخی خود توجه به اصالت و تفکر باستانی را حفظ کرده‌ و به آن پایبند هستند.

شامگاه پنج‌شنبه آیین گرامیداشت تیرماه سیزده شو تقریبا برای نخستین بار در استان با حضور استاندار تا نیمه‌های شب برگزار شد.

اگرچه مکان کوچک این برنامه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل ابتدا شبی به یادماندنی را نوید نمی‌داد اما سالن 300نفری و جمع خودمانی مردم و مسئولان پایانی خوش داشت.

مجموع سخنرانی و آیین سنتی در نظر گرفته شده برای این شب، پاسخ مثبتی به برگزارکنندگان برای برگزاری یک شب خوب را داد.

در کنار سخنرانی سرپرست فرمانداری ویژه آمل، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مشاور فرهنگی رسانه‌ای استاندار مازندران و استاندار مازندران، مراسم لال بازی، ساز و آواز محلی، بازی بومی مازندرانی و یک موسیقی محلی به همراه پذیرایی ویژه نیز از مهمترین بخش‌های آیین گرامیداشت تیرماه سیزده شو بود.

به رسم آیین تیرماه سیزده شو، مرد روستایی با آواز محلی و چوبی بر دست در میان حاضرین گشت و طلب هدیه می‌کرد و در نهایت نیز این گروه با همراهی حاضرین یک بازی بومی را به اجرا گذاشتند.

چینش دکور مراسم نیز از کلبه روستایی تا اجرای نمدمالی برگزاری یک آیین بومی را جلوه‌گر کرده بود.

سرپرست فرمانداری ویژه آمل به عنوان سخنران نخست و برای خیر مقدم خواستار اختصاص اعتبارات بیشتری برای بخش فرهنگی آمل شد.

شعبانعلی واحدی تصریح کرد: تاریخ طبرستان از جایگاه علمی و تاریخی این شهرستان به خوبی یاد شده است.

وی با بیان اینکه این شهرستان می‌تواند مرکز فرهنگی جهان اسلام باشد، افزود: شهرستان آمل به عنوان جایگاه فرمانداری ویژه ارتقا یافته است و این نیاز است تا به لحاظ اعتبارات نیز به خوبی تامین شود.

این مسئول با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در زمینه توسعه شهرستان صورت گرفته است، ادامه داد: با این وجود این شهرستان با توجه به سابقه علمی و فرهنگی نیاز به اعتبارات فرهنگی ویژه‌ای دارد.

وی با اعلام اینکه تیرماه سیزده شو از آیین‌های باستانی و بومی مردم مازندران است که به ویژه در آمل به خوبی گرامیداشته می‌شود، تاکید کرد: در این شب مردم آمل با 13 نوع میوه از میهمان خود پذیرایی می‌کنند.

نصرالله هومند پژوهشگر بومی مازندران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بنیاد فرهنگ آمل در برگزاری این همایش نقش داشته است، اظهار داشت: این بنیاد در راستای امور علمی خود به دنبال دریافت شناسه فیپا از کتابخانه ملی ایران است.

وی با بیان اینکه شب باستانی تیرماه سیزده شو متعلق به هزاره پهلوانی و حماسه‌ای ملت ایران است، بیان کرد: در دورانی که ساکنان البرز در شمال و جنوب آن بر سر زمین با یکدیگر نزاع داشتند بر اساس آنچه در روایات است برای تعیین حد و مرز سرزمین‌ها از اسطوره و پهلوان پرتاب کمان خواستند که این مرز را تعیین کند.

هومند اظهار داشت: امروز این آیین با قدمتی کهن به صورت مراسم‌های لال بازی و بومی خوانی و بازی‌های محلی گرامی داشته می‌شود.

لطف‌الله آجدانی که چندین بار در مراسم از او به عنوان کسی که بانی حضور استاندار در این مراسم شده است نام برده شد نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود.

وی در این سخنرانی در کنار بیان تاریخی از سرگذشت علویان در مازندران و ایران تاکید کرد که نخستین تجربه‌های خود را در امور سیاسی می‌گذراند و بیشتر به صراحت لهجه معروف است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با این تاکید که قصد سخنرانی طولانی مدت را ندارد به اهمیت توجه به استان مازندران به عنوان یک کلان شهر تاکید کرد و گفت: اگرچه این حرف حاشیه‌هایی دارد اما می‌گویم همه ما متعلق به یک مازندران هستیم و باید بری اعتلای نام آن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی با بیان اینکه آمل در جایگاه بالای علمی و فرهنگی قرار دارد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم همه استان از توانمندی‌های شهرستان‌های مستعد بهره بگیرند.

استاندار مازندران نیز آخرین سخنران بود.

ربیع فلاح جلودار در این مراسم با تاکید بر اینکه ایجاد روحیه امید و نشاط در میان جوانان شهری و روستایی ضروری است، افزود: اجرای اعیاد، جشن‌ها، بازی‌های بومی و محلی در نقاط مختلف شهری رو روستایی ضمن افزایش روحیه نشاط اجتماعی نقش بسزایی در افزایش روحیه مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه جشن تیرگان جشن معروف ایرانی است و با وجود روایت‌های متعدد هرساله با استقبال مردم مواجه می‌شود، گفت: این آیین از اسطوره‌های ملی و مذهبی بهره‌ می‌برد و مانند بسیاری از مراسم‌ها به فراموشی سپرده نشده است.

فلاح با تاکید بر تقویت بازی‌های بومی و باورهای محلی اظهار داشت: این امر روحیه ملی جوانان را تقویت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مازندران توسعه یافته با توجه به شاخصه‌های بومی و محلی محقق می‌شود، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید برای روحیه شادی  و نشاط مردم از مولفه‌های محلی بهره کافی را خواهد برد.

اجرای یک گروه موسیقی و پذیرایی از میهمانان هفت نوع میوه پاییزی و شیرینی محلی پایان بخش خوبی برای این مراسم بود.

--------------------------

گزارش از الناز پاک‌نیا

---------------------------

انتهای‌پیام/86011/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول