اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر شیراز توصیه کرد

استفاده توام از قبرستان‌های قدیم و جدید شیراز

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: استفاده از قبرستان‌های قدیمی سطح شهر شیراز در تناقض با استفاده از قبرستان‌های جدیدالتاسیس و بیرون شهر نیست.

استفاده توام از قبرستان‌های قدیم و جدید شیراز

سعید سیف امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اگر از نظر محیط‌زیست دفن مجدد و استفاده دوباره از آرامستان‌های داخل شهر مشکلی نداشته باشد، به دلیل اثر فرهنگی تربیتی زیارت اهل قبور برای اهالی شهر، این کار توصیه می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی انتقال اموات به آرامستان احمدی در جاده خرامه بیان کرد: استفاده از قبرستان‌ها نیز با توجه به ضرورت توسعه فضاهای دفن اموات قابل نفی نیست.

وی اضافه کرد: قبرستان احمدی می‌تواند برای خانوارهایی که شهرستانی هستند یا منزل آنها به آن منطقه نزدیک‌تر است مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده شورا در سازمان آرامستان‌های شیراز تصریح کرد: باید ضمن برنامه داشتن برای بهسازی و استفاده بهینه از آرامستان‌های موجود از آن آرامستان جدید و آرامستان بیرون شهر نیز استفاده کنیم.

سیف در ادامه بر ضرورت انجام کارهای فرهنگی در زمینه فرهنگ استفاده از قبرستان‌ها و زیارت قبور تاکید کرد.

انتقال اموات با گردشگری شدن شهرک سعدی منافات دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: شهرک سعدی یک جمعیت 100 هزار نفری دارد و اگر قرار باشد روزی 100 تا 150 جنازه از محل زندگی عده‌ای از شهروندان ضعیف به سمت آرامستان احمدی تشییع شود اثرات روحی و روانی نامساعدی بر آنان خواهد داشت.

محمدرضا هاجری افزود: از سویی سعدی یک شخصیت جهانی است و برای اینکه کوتاه‌ترین راه را انتخاب کنند می‌خواهند اموات را از میان مردم بگذرانند در حالی که هر خودروی اموات چند خودروی همراه دارد.

وی ادامه داد: بهترین حالت به سبب خلوت بودن مسیر این بوده که جاده‌ای که در سمت اکبرآباد (میدان تیر) در حال ساخت است برای انتقال اموات بازسازی شود.

هاجری اضافه کرد: مردم از این وضع ناراضی هستند و بیان می‌کنند که تمام مراکز تفریحی در شمال شهر احداث شده از سویی قبرستان‌ها و دفن اموات در جنوب متمرکز شده است.

وی بیان کرد: انتقال آرامستان شیراز به 25 کیلومتری شیراز با آموزه‌های دینی ما نیز منافات دارد چرا که در روایات بیان شده که اموات باید تجلیل شوند و در زمان درد و غم به قبرستان‌ها سر بزنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا تصریح کرد: اینکه قبرستان جدید را در 25 کیلومتری شیراز مستقر کرده‌اند کارشناسی نبوده و هدف طراحان اولیه این بوده که می‌خواستند اطراف آن منطقه تجاری شود.

وی همچنین گفت: در همین شرایط در شیراز حدود 30 قبرستان محلی وجود دارد که اگر آن را تقویت کنند تا سال‌های سال نیازی به انتقال اموات به قبرستان دریمه و یا خارج از شهر نیست.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: قبرستان سعدی 140 شهید و قابلیت هزاران دفن دیگر را دارد و در قصرالدشت، کشن و نقاط دیگر نیز قبرستان وجود دارد.

وی تصریح کرد: این که برخی افراد که پول دارند با پرداخت چند میلیون تومان بتوانند در مرکز شهر اموات خود را دفن کنند و آنها که پول ندارند به اجبار به 25 کیلومتری شیراز سوق داده شوند صحیح نیست ضمن آن که منطقه مورد نظر زیرساخت‌های لازم حمل و نقل را نیز ندارد.

هاجری ابراز داشت: احداث تونل سعدی نیز برای تسهیل انتقال اموات است و اینکه خودروهای سنگین نیز به شهر وارد نشوند و این موضوع در راستای توسعه سعدی نیست.

به گفته وی، این طرح باعث می‌شود که بار یک شهر بر سر شهرک سعدی آوار شود و طرح‌های تفریحی منطقه نیز با انتقال روزانه 100 تا 150 میت و خودروهای سنگین بی‌معنا می‌شود.

هاجری بیان کرد: در حال حاضر این آرامستان ساخته شده و نمی‌توان آن را تعطیل کرد و با توجه به اینکه برای آن دو راه دسترسی وجود دارد که یکی اکبرآباد و مسیر دیگر از سمت پل فسا و دریاچه نمک است که راه دسترسی مناسب باید از خارج از منطقه مسکونی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/2448/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول