اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل دامپزشکی مازندران:

نباید از بیوتروریسم غافل شویم

مدیر‌کل دامپزشکی استان مازندران، گفت: در حوزه تهدیدات زیستی نباید از بیوتروریسم غافل باشیم.

نباید از بیوتروریسم غافل شویم

مجید مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بهشهر افزود: از یکی دو ماه گذشته، سناریوی رزمایش مبارزه با بیماری شاربن در یکی از واحد‌های دامی استان، طراحی و امروز به مرحله اجرا درآمد.

وی پیش‌بینی وقوع بیماری در مناطق مختلف و آمادگی برای مقابله با آن، هماهنگی بیشتر و ارزیابی میزان آمادگی و افزایش توانمندی‌های دستگاه‌های اجرایی، تعیین نحوه انتشار و پیشرفت بیماری بر اساس شرایط منطقه، مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌ها و ارائه راهکار‌های مناسب و شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های مرتبط را از جمله اهداف این رزمایش برشمرد.

فرمانده رزمایش پدافند زیستی استان مازندران، در ادامه گفت‌وگو با بیان این‌که تهدیدات حوزه زیستی می‌تواند در قالب حوادث طبیعی و یا بیوتروریسم باشد، خاطر‌نشان کرد: نباید از تهدید بیوتروریسم غافل باشیم زیرا دشمن از هر حربه‌ای برای ضربه‌زدن به امنیت داخلی کشورها استفاده می‌‌کند.

وی تصریح کرد: هر عنصر یا وضعیتی که موجودیت منافع، امنیت ملی و یا ارزش‌های حیاتی کشور و استان ما را به خطر بیندازد، تهدید است و هر نشانه و رویدادی که منابع و سرمایه‌های زیستی را به سمت نابودی، تضعیف و تخریب بکشاند، یک تهدید زیستی محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به سابقه بیوتروریسم و استفاده از سلاح‌های بیولوژیک که به بیش از 300 سال قبل از میلاد مسیح(ع) باز می‌گردد، گفت: آلوده کردن چاه‌های آب به‌وسیله لاشه حیوانات مرده توسط رومی‌ها، پرتاب اجساد فوت‌شده به‌علت طاعون به داخل قلعه تاتار‌ها در سال 1344 و شواهدی دال بر تولید و انبار سلاح‌های بیولوژیکی توسط برخی کشورها مانند عراق و شوروی سابق همچنین استفاده از عامل سیاه‌زخم در سال‌های اخیر توسط برخی دولت‌ها و انتقال آن به کشورهای هدف، نمونه‌های کوچکی از تروریسم زیستی است.

وی در پایان، اظهار داشت: ایجاد وحشت و ناامنی، تهدید امنیت غذایی با منشأ دامی در زمان صلح، تهدید بهداشت و امنیت روانی و عمومی جامعه، به چالش‌کشیدن امنیت اقتصادی، خروج ارز از کشور به‌منظور واردات دام و فرآورده‌های خام دامی، افزایش فشار‌های سیاسی و اجتماعی و نشان‌دادن ضعف و افزایش فشار بر نظام از جمله پیامدهای تروریسم زیستی است.

به گزارش فارس، امروزه بیوتروریسم در واقع یک جنگ زیستی است که به‌صورت خاموش اما کشنده، علیه منابع انسانی یا زیرساخت‌های یک کشوربه‌کار گرفته می‌شود، بنابراین آگاهی از این نوع جنگ و آمادگی برای مبارزه با آن یکی از وظایف و سیاست‌های مهم دولت‌ها و شاغلین حوزه منابع زیستی است.

انتهای پیام/86001/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول