اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با سنددار شدن

بیش از 1000 هکتار از اراضی تالاب پریشان آزاد شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: با اجرای پروژه حفاظتی تدقیق مرز یک‌هزار و 85 هکتار از اراضی تصرف شده تالاب پریشان به منابع ملی بازگشت.

بیش از 1000 هکتار از اراضی تالاب پریشان آزاد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت: از سال 1390 مبحث تدقیق مرز و تحدید و تثبیت حدود در تمام مناطق استان فارس در دستور کار قرار گرفت و در این راستا در مناطق پارک ملی بمو، منطقه حفاظت شده بهرام گور، پارک ملی بختگان و تالاب پریشان با اخذ نقشه‌های مصوب اجرای قانون شده منابع طبیعی عملیات اجرایی آغاز شد.

وی افزود: هدف اصلی از این عملیات تعیین حدود مناطق بر اساس قوانین و مقررات و مصوبات مربوطه در راستای حفاظت از زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌ها انجام و بر اساس گزارشی که در سال 1389 واصل شد هزاران هکتار از مناطق و اراضی تحت مدیریت مورد تصرف غیرقانونی قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: در این راستا جلسات متعددی برگزار و همکاری خوب بین محیط زیست، دستگاه‌های قضایی و انتظامی و منابع طبیعی این استان باعث شد که در سه سال اخیر بیش از یک‌هزار و 200 هکتار از اراضی در مناطق مختلف خلع ید شود.

کارنامی در مورد تالاب پریشان گفت: به علت عدم اجرای قانون و مقررات حفاظت، احیا و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع حدود دقیق تالاب، اراضی ملی و مستثنیات مشخص نبود، از این رو با درخواست این اداره کل و با همکاری منابع طبیعی این استان سند تالاب پریشان تهیه و به عنوان نخستین نمونه در سطح فارس به محیط زیست ارائه شد.

وی اضافه کرد: پس از تامین اعتبار، عملیات احداث کمربند حفاظتی در دور تا دور تالاب پریشان آغاز شد و اگر چه اجرای این طرح در ابتدا با تنش‌های اجتماعی و اجرایی روبه‌رو بوده است اما با برگزاری جلسات متعدد و توجیه مردم بومی و محلی، اجرای این پروژه که حدود 50 کیلومتر طول دارد ممکن و در این راستا یک‌هزار و 85 هکتار از اراضی که در ید متصرفان بود آزاد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: 588 هکتار از اراضی تالاب پریشان در حدود 40 سال پیش توسط محیط زیست در دو مورد سند خریداری شده بود و همچنان در دست متصرفان قرار داشت که طی این پروژه این اراضی نیز به حوزه تالاب پریشان بازگشت که این اقدام در سطح این استان بی‌نظیر بوده و می‌تواند نقش بسزایی در حفظ و احیای تالاب بین‌المللی پریشان داشته باشد.

انتهای پیام/2448/ح/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول