اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:

دامپزشکی نقش مهمی در تامین امنیت زیستی سرمایه دامی دارد

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: تامین امنیت زیستی سرمایه دامی کشور که نقش اصلی و انکارناپذیر در برآورده کردن نیازهای تغذیه‌ای و متعاقباً تامین سلامت و بهداشت جامعه انسانی را در بردارد از وظایف خطیر سازمان دامپزشکی کشور است.

دامپزشکی نقش مهمی در تامین امنیت زیستی سرمایه دامی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ابراهیم توکلی ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: تامین امنیت زیستی سرمایه دامی کشور که نقش اصلی و انکارناپذیر در برآورده کردن نیازهای تغذیه‌ای و متعاقباً تامین سلامت و بهداشت جامعه انسانی را در بردارد از وظایف خطیر سازمان دامپزشکی کشور در راستای استراتژی پدافند غیرعامل است.

وی افزود: پدافند غیرعامل در دامپزشکی با سیستم‌های مراقبت از بیماری‌های دامی و قرنطینه‌های مرزی و داخل کشوری در قالب برنامه‌هایی مدون در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به این‌که چه مواردی در پدافند غیرعامل باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: همگام با توسعه و رشد صنعت تولید فرآورده‌های دامی مورد نیاز در کشور، رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از بروز بیماری‌های خطرناک دامی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و مدیریت بحران در شرایط وقوع بیماری در منطقه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: چراکه هر گونه اهمال و غفلت، این صنعت مهم و حساس را به خطر انداخته و موجب بروز خسارات اقتصادی سنگین و غیر‌قابل جبران می‌شود.

توکلی خاطرنشان کرد: شناخت دقیق نقاط بحران و شناسایی عوامل بیماری‌زا و نیز تهدیدات مربوط به ضررهای اقتصادی و شیوع برخی بیماری‌های قابل انتقال در جوامع بشری از مسائل ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان این‌که بررسی نقاط بحران‌زا در حوزه دام و غذا در منطقه از وظایف این اداره کل است، اظهار داشت: بررسی وضعیت بیماری‌های دامی منطقه و شناسایی جغرافیایی کانون‌های آلوده (GIS) و تعیین میزان درصد آلودگی در منطقه، ارزیابی و تعیین بیماری‌های اندمیک‌، اگزوتیک، نوپدید و بازپدید در زمینه دامی در منطقه از وظایف دامپزشکی است.

وی افزود: بررسی سیستم نظارت و قرنطینه در واردات به منطقه و حمل و نقل هرگونه دام و محصولات دامی و فرآورده‌های مربوطه، بررسی اقدامات کنترلی و ریشه‌کنی در خصوص بیماری‌های اگزوتیک در منطقه و اجرای سیستم مراقبت غیر‌فعال در زمینه بیماری‌های اندمیک، بررسی نقاط بحران و خطرات در حوزه امنیت غذایی برای مصرف‌کنندگان در منطقه از نظر باقی‌مانده‌های دارویی و مواد شیمیایی و سموم توکسیک و ... از دیگر وظایف دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به راه‌های مقابله با تهدیدات زیستی در حوزه دامپزشکی عنوان کرد: شناسایی کانون‌های عمده بیماری در منطقه و گزارش از طریق سیستم GIS، کنترل دقیق گواهی‌های بهداشتی و گواهی‌های حمل در واردات به منطقه و نقل و انتقالات میان استان‌ها، شناسایی دقیق باقیمانده‌های دارویی و مواد شیمیایی و سموم توکسیک با انجام نمونه‌برداری‌های دوره‌ای منظم توسط کارشناسان دامپزشکی استان و ارائه گزارش از راه‌های مقابله با تهدیدات زیستی در حوزه دامپزشکی است.

انتهای پیام/80003/م30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول