اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان خبر داد

‌ایجاد 2 منطقه ویژه اقتصادی در کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان، از ایجاد 2 منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان‌های مرزی بانه و مریوان خبر داد.

‌ایجاد 2 منطقه ویژه اقتصادی در کردستان

بابک معروفی در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی آونگان قروه در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس، اظهار کرد: این دو منطقه هر یک در زمینی به مساحت 500 هکتار با برآورد اولیه هزینه زیرساخت 500 میلیارد ریال در فاز اول، با مشارکت بخش خصوصی در مراحل دریافت مجوزهای لازم قرار دارد.

وی مهم‌ترین مزیت راه‌اندازی این مناطق اقتصادی در استان را رونق اقتصاد اعلام و اظهار داشت: برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، افزایش حجم صادرات و تولید محصولات صادرات‌محور و نیز بهره‌مندی از مشوق‌های سرمایه‌گذاری، ظرفیت مناسبی برای رونق اقتصادی استان به وجود خواهد آورد.

معروفی با اشاره به اینکه با اعلام فراخوان برای ایجاد منطقه اقتصادی بانه چند سرمایه‌گذار ورود پیدا کردند، اظهار داشت: از آنجا که این منطقه، یکی از مناطق ویژه و با اهمیت است، یافتن سرمایه‌گذار واقعی، دارای اولویت خاصی است.

به گفته معروفی، منطقه ویژه اقتصادی مریوان به بخش خصوصی واگذار شده است و سرمایه‌گذار آن در حال دریافت مجوزهای لازم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 ناحیه، شهرک و منطقه صنعتی در کردستان فعال است، گفت: شهرک‌های آونگان قروه و بیلو مریوان، از اولویت‌های نخست شرکت شهرک‌های صنعتی برای توسعه زیرساخت‌هاست.

معروفی دلیل این امر را فراهم بودن زمینه‌های لازم برای جلب سرمایه‌گذار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، دارا بودن لکه‌های خالی زمین برای ایجاد واحدهای جدید و نیز نداشتن تبعات زیست‌محیطی به دلیل حفظ فاصله قانونی از شهر برشمرد.

وی واحدهای صنعتی زیرمجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی را 860 واحد اعلام کرد و افزود: از این تعداد 340 واحد فعال، 112 واحد راکد و مابقی در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اعتبار پیش‌بینی شده برای ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی کردستان را 43 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون موافقت‌نامه این اعتبارات مبادله نشده است.

معروفی تصریح کرد: امسال تاکنون 20 میلیارد ریال اعتبار در همین راستا از محل اعتبارات داخلی شرکت و مصوبات سفر مقام معظم رهبری هزینه شده است.

وی گفت: از 24 ناحیه و شهرک صنعتی کردستان 10 شهرک به صورت 100 درصد از زیرساخت‌های مناسب برخوردارند که این میزان 45 درصد کل شهرک‌های صنعتی را شامل می‌شود.

معروفی گفت: طرح ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در سایر شهرک‌های صنعتی در دست مطالعه و یا اجراست.

وی با بیان اینکه سال گذشته با مشکل کمبود اعتبار مواجه بودیم، تصریح کرد: با این وجود یکی از کارهایی که در شهرستان قروه انجام گرفت، اختصاص 4 میلیارد و 500 میلیون ریال برای لوله‌گذاری شبکه آب و فاضلاب و 870 میلیون ریال برای راه‌اندازی خط تلفن در شهرک آونگان از منابع داخلی شرکت هزینه شده است.

این مسئول یکی از مهم‌ترین مشکلات ساماندهی واحدهای صنعتی را طولانی بودن فاصله زمان ایجاد تا واگذاری به شرکت شهرک‌های صنعتی عنوان کرد و گفت: عمر احداث برخی شهرک‌های صنعتی به بیش از 20 سال می‌گذرد و این در حالی است که تنها 5 سال است مدیریت آن به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شده است.

انتهای پیام/79009/صا30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول