اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد

ورود تولیدات کشاورزی به بورس راهی برای جذب سرمایه

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ورود تولیدات به بورس می‌تواند در جذب سرمایه‌های لازم به این بخش مهم تولیدی موثر و با تحقق آن، از تورم ناشی از افزایش سرمایه در گردش بخش‌های خدمات و تجارت، به نحو شایسته‌ای جلوگیری می‌شود.

ورود تولیدات کشاورزی به بورس راهی برای جذب سرمایه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در نشست با کارشناسان مدیریت امور سرمایه‌گذاری سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به قابلیت‌های بخش‌های زراعی، باغی و دامی استان و با هدف سرمایه‌گذاری بهتر به منظور تولید بیش‌تر و ورود به بازارهای منطقه‌ای، ایجاد بستر و فضای لازم برای توسعه تعامل با نهادهای اجتماعی در کنار همکاری با افراد حقیقی و حقوقی سرمایه‌گذار، زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌های مورد نیاز برای ایجاد تحرک بیشتر در زمینه‌های کشاورزی، با هدف بهینه‌سازی تولید، بازاریابی و ورود به بازارهای منطقه‌ای و جهانی را به صورت مطلوب فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: افزایش بهره‌وری و تولید در سطح کلان، تشویق رقابت، افزایش رفاه و کارآیی فعالیت‌های تولیدی، صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، ایجاد رونق در بازار سرمایه و گسترش فرهنگ مشارکت در سطح جامعه، جلوگیری از انحصار و جمع‌آوری نقدینگی و ایجاد نظام متعادل توزیع درآمد بین اقشار مختلف از مهم‌ترین نتایج کوتاه و میان‌مدت جذب سرمایه به بخش تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌آید.

محمدیان گفت: در کشور با توجه به جمعیت متراکم روستایی و اراضی متعدد کشاورزی، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از اهمیتی ویژه برخوردار و می‌تواند باعث تسریع رشد و توسعه اقتصادی شود.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی به علت کاربر بودن فعالیت‌های کشاورزی، باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شده و مشکل نیروهای جویای کار را کاهش و با توجه به استقرار اغلب فعالیت‌های کشاورزی در مناطق روستایی از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته و یا رشد مهاجرت از روستاها به شهر را کاهش می‌بخشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی افزود: با توجه به تغییرات در نرخ مبادله کالاهای کشاورزی و تفاوت سطح زندگی در مناطق شهری و روستایی که نتیجه آن پایین آمدن سطح درآمد کشاورزان است، با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌توان به افزایش درآمد کشاورزان و بهبود توزیع درآمد در کشور کمک شایانی کرد.

محمدیان با تاکید به اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امر کشاورزی از دو طریق تحقق می‌یابد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع سیستم بانکی و یا آورده شخصی بهره‌برداران و علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه از عمده‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بخش محسوب و در افزایش راه‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برای ایجاد زمینه لازم برای تحرک این بخش باید تلاش شود.

وی گفت: تفاوت سطح تسهیلات زندگی در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری به عنوان محل فعالیت بخش خدمات و صنعت، تأثیر شرایط آب و هوایی که به عنوان متغیری ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

محمدیان پراکنده بودن واحدهای زراعی و ساختار نیمه سنتی و غیرتجاری آن در تولید، کارآمد نبودن نظام اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی، عدم توسعه کافی بیمه محصولات زراعی و دامی، سودآوری بالا و شرایط مساعد برای فعالیت‌های تجاری و وجود سودهای بالا در بخش‌های خدمات و صنعت در مقایسه با بخش کشاورزی را از جمله مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی اعلام کرد.

رئیس جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ناکافی بودن اعتبارات بانکی تخصیص یافته در بخش کشاورزی، کمبود سرمایه‌گذاری و منابع مالی لازم در زمینه ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای فنی، عدم توانایی اکثر کشاورزان برای اخذ وام، مشکل بازپرداخت وام‌ها به علت وقوع حوادث اقلیمی و مشکلات وثیقه که باعث شده که زارعان وام مورد نیاز خود را تهیه نکنند را از دیگر مشکلات پیش روی جذب سرمایه به این بخش اعلام کرد.

وی نبود یک شبکه گسترده و کارآمد اطلاع‌رسانی برای استفاده سرمایه‌گذاران و غیرفعال بودن بازار بورس و سهام در زمینه سرمایه‌گذاری کشاورزی را از دیگر مشکلات عمده جذب سرمایه به این بخش ذکر کرد و گفت: ورود تولیدات به بورس می‌تواند در جذب سرمایه‌های لازم به این بخش مهم تولیدی مؤثر و با تحقق آن از تورم ناشی از افزایش سرمایه در گردش بخش‌های خدمات و تجارت، به نحو شایسته‌ای جلوگیری می‌شود.

محمدیان اضافه کرد: با توجه به تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش توسط وزارت جهادکشاورزی و تاکید مقام عالی وزارت به مدیریت صحیح درجذب سرمایه،که موجبات تحول بخش کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: این سازمان در پیروی از سیاست‌های وزارت متبوع، در تلاش است با ایجاد بستر مناسب در رابطه با گسترش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در زمینه کشاورزی و صنایع‌غذایی در تعامل با شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی و با استفاده از اهرم‌های قانونی، اجتماعی با افزایش سطح ارائه خدمات، مشاوره فنی و اقتصادی در کنار گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزش بخش کشاورزی و توسعه تعامل با تمام نهادهای اجتماعی، سطح مشکلات سرمایه‌گذاری را از تمام جهات به حداقل رسانده و گام‌های محکم، مثبت و مدبرانه‌ای را در توسعه این بخش به اجرا درآورد و مدیریت امور سرمایه‌گذاری باید بیش از پیش به سطح فعالیت‌های خود افزوده تا تحقق اهداف ملی در بخش کشاورزی فراهم‌تر شود.

انتهای پیام/60002/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول