اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان:

هدفمند شدن آموزش‌های مهارتی مستلزم نیاز‌سنجی عملی است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: هدفمند شدن آموزش‌ها مستلزم انجام یک نیاز‌سنجی علمی با در نظر گرفتن تمام مؤلفه‌های موثر است.

هدفمند شدن آموزش‌های مهارتی مستلزم نیاز‌سنجی عملی است

ابوطالب جلالی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه نقاط ضعف و کاستی‌های موجود در مراکز و کارگاه‌های آموزشی استان باید با ریشه‌یابی، تمرکز و توجه بیشتر برطرف شود، اظهار کرد: تحقق کمتر از 60 درصدی تعهدات در حوزه آموزش در صنایع، پادگان و استاد ‌ـ شاگردی مستلزم برنامه ‌بهتر و ایجاد تعاملات قوی‌تر با مخاطبان خارجی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حرفه‌های کیف‌دوز، برق‌کار صنعتی و تعمیر‌کار اتومبیل سواری از بالاترین فراوانی در مراکز برخوردار هستند، ادامه داد: به استثنای دوره‌هایی مانند برق‌کار صنعتی که همواره مورد استقبال صنایع بوده، اجرای متعدد دوره‌هایی مانند کیف‌دوز و تعمیر‌کار اتومبیل منجر به اشباع بازار کار و دور شدن از ایجاد اشتغال‌پذیری به عنوان هدف اصلی آموزش می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه در نتیجه لزوم اجرای مداوم و فراوان برخی دوره‌ها در مراکز استان باید مورد بازنگری قرار بگیرد، تصریح کرد: باید بر ایجاد تنوع حرفه‌های آموزشی در مراکز استان که مورد غفلت قرار می‌گیرد، تاکید بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه همچنین در راستای اجرای سیاست‌های سازمان افزایش سهم رشته‌های خدماتی مستلزم تنوع‌بخشی به این آموزش‌ها است، اضافه کرد: یکی از عمده‌ترین ضعف‌های موجود در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تطابق کامل آموزش‌ها با نیاز‌های واقعی بازار کار و منطقه است.

جلالی با بیان اینکه ضعف در نیاز‌سنجی آموزشی در برخی از زمان‌ها منجر به اجرای مستمر برخی از دوره‌ها در یک مرکز شده است، تاکید کرد: این موضوع به این معنی نیست که هیچ‌گونه بررسی نسبت به وضعیت اشتغال کار‌آموختگان و آینده شغلی آنها انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تنوع‌بخشی به آموزش‌ها، پرداختن به آموزش در حرفه‌های جدید و به‌‌روز و ایجاد تعامل با صنایع و اصناف منطقه از جمله ضرورت‌های این بخش بوده که همواره نادیده گرفته شده است، افزود: هدفمند شدن آموزش‌ها مستلزم انجام یک نیاز‌سنجی علمی با در نظر گرفتن تمام مؤلفه‌های موثر است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: فقدان یا ‌نبودن تجهیزات کارگاهی در برخی از مراکز استان منجر به یکنواختی، عدم وجود تنوع و  انطباق آموزش‌ها با نیاز بازار کار شده است.

وی با تاکید بر اینکه درصد بالایی از نیروی انسانی مراکز آموزشی استان را مربیان تشکیل می‌دهند که نقش عمده‌ای در کیفیت و توسعه آموزش‌ها دارند، اظهار کرد: اما وجود ضعف‌هایی در این بخش منجر به کاهش کیفیت آموزش شده است.

جلالی با اشاره به اینکه پائین بودن سطح علمی مربیان، به‌روز نبودن دانش مربیان، عدم وجود انگیزه کافی در به‌روز‌رسانی دانش فنی و عدم وجود برنامه‌‌ریزی مناسب به منظور آموزش تخصصی و ضمن‌خدمت مربیان از مهم‌ترین این ضعف‌ها است، ادامه داد: محدودیت سقف پرداخت حق‌التدریس که مانع از به خدمت گرفتن مربیان ماهر و متخصص می‌شود نیز از مهم‌ترین این مشکلات به شمار می‌رود.

وی وجود ملاحظات داخلی و خارجی که منجر به نگه‌داشتن برخی مربیان و تعریف دوره‌هایی متناسب با توانایی مربی می‌شود را از دیگر مشکلات موجود در این بخش دانست و تصریح کرد: اختصاص اعتبار به منظور استفاده از مربیان جدید و با سطح مهارت و تخصص بالا‌تر، ایجاد عوامل انگیزشی و سیاست‌گذاری در راستای ارتقای واقعی سطح دانش مربیان از راهکار‌های مورد نیاز در راستای رفع مشکلات موجود در این بخش است.

انتهای پیام/63004/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول