اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی شش ماهه نخست امسال صورت گرفت

تحقق 84 درصدی تعهد آموزشی فنی و حرفه‌ای اصفهان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: بررسی عملکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در شش ماهه نخست در حوزه آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی، بیانگر تحقق 84 درصدی تعهد شش ماهه آموزشی استان است.

تحقق 84 درصدی تعهد آموزشی فنی و حرفه‌ای اصفهان

ابوطالب جلالی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به نقش آموزش‌های مهارتی در اشتغال‌زایی اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دلیل انعطاف‌پذیری نشأت گرفته از شاخصه‌های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارت‌های لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش قابل توجهی در راستای اشتغال‌زایی برای  افراد دارد.

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها سبب فراهم‌سازی مهارت‌های مورد نیاز صنعت و مهارت‌های عمومی بازار کار می‌شود، اضافه کرد: استان اصفهان دارای ظرفیت‌های قالب و نسبی فراوانی در حوزه اشتغال است و  نگاه آمایش سرزمینی از مهم‌ترین اهداف اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در استان اصفهان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه استان اصفهان در بخش صنعت حدود هشت هزار واحد صنعتی و تولیدی دارد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان برنامه‌ریزی آموزشی منطبق بر آمایش منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به مزایای ناشی از این موضوع تاکید کرد: طی شش ماهه نخست امسال فنی و حرفه‌ای استان موفق به کاهش حرفه‌های خدماتی در بخش دولتی و  واگذاری این رشته‌ها به بخش خصوصی، گسترش آموزشگاه‌های آزاد و افزایش حرفه‌های مورد نیاز بازار کار شده است.

جلالی تاکید کرد: بررسی عملکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در شش ماهه نخست در حوزه آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی، بیانگر تحقق 84درصدی تعهد شش ماهه آموزشی استان است.

وی با بیان اینکه البته بخش‌های مختلف نقش‌های متفاوتی در تحقق این میزان عملکرد داشته اند، افزود: شاید سهم مراکز ثابت و آموزش زندانیان بیش از سایر بخش‌ها بتوان باشد و  بررسی انجام شده نشان دهنده ایجاد تغییرات مثبت و هدف‌داری در اجرای آموزش‌ها است.

به اقدامات مثبت فنی و حرفه‌ای استان در بخش آموزش اشاره کرد و گفت:  توسعه آموزش‌ها در بخش صنعت و کشاورزی و کاهش سهم خدمات در راستای حمایت از بخش خصوصی، تقویت آموزش و تحقق بیش از 100 درصدی تعهدات در کارگاه‌های ثابت، روستایی و زندان از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه بررسی روند آموزش در مراکز و کارگاه ‌آموزشی استان حاکی از وجود نقاط ضعف و کاستی‌هایی است، اظهار کرد: که این موضوع مستلزم ریشه‌یابی، تمرکز و توجه بیشتر بوده و تحقق کمتر از 60 درصدی تعهدات در حوزه آموزش در صنایع، پادگان و استاد‌شاگردی مستلزم برنامه‌ریزی بهتر و ایجاد تعاملات قوی‌تر با مخاطبان خارجی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه بررسی جدول حرفه‌های آموزشی حاکی از این است که حرفه‌های کیف‌دوز، برق‌کار صنعتی و تعمیر‌کار اتومبیل سواری از بالاترین فراوانی در مراکز برخوردار هستند، ادامه داد: اجرای متعدد دوره‌هایی مانند کیف‌دوز و تعمیرکار اتومبیل منجر به اشباع بازار کار و دور شدن از ایجاد اشتغال‌پذیری به عنوان هدف اصلی آموزش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به این موضوع لزوم اجرای مداوم و فراوان برخی دوره‌ها در مراکز استان باید مورد  بازنگری قرار بگیرد، تصریح کرد: همچنین در راستای اجرای سیاست‌های سازمان افزایش سهم رشته‌های خدماتی مستلزم تنوع‌بخشی به این  آموزش‌ها است.

جلالی ضعف‌های موجود در وضعیت آموزش استان را مربوط به سه حوزه مرتبط دانست و اضافه کرد: عدم انطباق آموزش‌ها با نیاز‌سنجی آموزشی علمی و دقیق، محدودیت تجهیزات و منابع و ضعف در نیروی انسانی از ضعف‌های موجود در زمینه وضعیت آموزش در استان است.

انتهای پیام/63004/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول