به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام محمد سلیمانی امروز در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه حدیث غدیر از جمله روایات متواتر در اسلام محسوب میشود، اظهار داشت: با این حال گروهی بر آن شدند تا خلافت و جانشینی حضرت رسول(ص) را از مسیر اصلی خود منحرف ساخته و حق اهل بیت(ع) را پایمال کنند.
وی افزود: در این میان عواملی چند تاثیرگذار بودهاند که مورخان از سه عامل یاد کردهاند؛ شورای سقیفه، نفوذ یهودیان در میان مسلمانان آن زمان و عدم تمایل قریش نسبت به خلافت حضرت علی(ع) این سه عامل هستند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مورد دو عامل نخست باید گفت تاثیرگذاری آنها به اندازه عامل سوم نبوده است، افزود: نهایت افرادی که در شورای سقیفه حضور داشتند بیش از 80 نفر نبودند و یهودیان هم با اینکه در جامعه اسلامی نفوذ کرده بودند ولی آنچنان نمیتوانستند بر آنها تاثیر بگذارند زیرا آنها از زمان ظهور اسلام با پیامبر اکرم(ص) مخالف بودند و هیچگاه دست از توطئه بر نمیداشتند و اینگونه نبوده که بلافاصله پس از رحلت ایشان بتوانند نقشههایشان را عملی سازند.
وی ادامه داد: هر چند این دو عامل در انحراف صدر اسلام دخیل بودند ولی باید دید چه شرایطی در آن زمان به وجود آمده بود که زمینه برای انحراف فراهم بود؛ در این زمینه باید به تاثیر قریش که مجموعهای از قبایل و تیرههای مختلف اعراب در عربستان بودند، توجه داشت.
سلیمانی با اشاره به تقسیمبندی مسلمانان پس از رحلت حضرت رسول(ص) به دو دسته مسلمانان پیش و پس از فتح مکه، عنوان داشت: گروه نخست شامل مهاجران و انصار میشد که مهاجران از جمله تجار و سیاستمداران بودند و امتیازاتی همچون زودتر اسلام آوردن و نسبت خانوادگی با حضرت محمد(ص) را جزء افتخارات خود میدانستند و همین گروهها نیز با جانشینی حضرت علی(ع) پس از پیامبر مخالف بودند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: افرادی که تمایل نداشتند امیرالمومنین(ع) به خلافت برسد سعی کردند از همان ابتدا فضائل ایشان را در جامه محو کنند به طوریکه به فرموده امام علی(ع) مردمان شام و بسیاری از آن دسته که پیر بودند سکوت پیشه کردند و آن دسته که جوان بودند فضائل و رشادتهای ایشان در صدر اسلام را نه به خاطر داشتند و نه کسی برایشان گفته بود.
او افزود: شیعیان در همین مسئله یعنی ولایت امر پس از رسول خدا(ص) با پیروان دیگر فرق اسلامی اختلاف عقیده دارند زیرا آنها معتقدند آرای عمومی ولی را مشخص میسازد ولی شیعه میگوید نصب خاص در مورد پیامبر و امام و نصب عام در مورد ولایت فقیه هر دو از سوی خدا هستند و ولایت فقیه در حقیقت استمرار ولایت رسولالله(ص) است.
انتهای پیام/78004/ر40/آ3004