اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علوی‌گرگانی:

ولایت فقیه نمونه کوچکی از ولایت ائمه اطهار (ع) است

یکی از مدرسان خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که باید به مسئله ولایت در جامعه توجه شود، گفت: ولایت فقیه نمونه کوچکی از ولایت ائمه اطهار (ع) است.

ولایت فقیه نمونه کوچکی از ولایت ائمه اطهار (ع) است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی ظهر امروز در دیدار جمعی از درجه‌داران نیروی انتظامی قرچک ورامین، ضمن تبریک عید غدیر اظهار داشت: این عید، عید ولایت است و خداوند حضرت علی (ع) را به عنوان خلیفه خود تعیین کردند.

وی با بیان این‌که خداوند از پیامبر می‌خواهد نسبت به معرفی جانشین خود در حجة‌الوداع اهتمام داشته باشد، تصریح کرد: برادران اهل سنت با درک نکردن این موضوع، به تقابل برخاستند.

مدرس خارج علمیه قم با تاکید بر این‌که ولایت را خداوند تعیین می‌کند، گفت: پس از اعلام امامت حضرت علی (ع) توسط نبی‌اکرم (ص)، امامان معصوم نسبت به معرفی امام پس از خود اقدام می‌کردند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی ولایت را کار معصومین دانست و گفت: خداوند ولایت را پس از پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) و سپس به فرزندان ایشان که همه از معصومین بودند، واگذار کرد.

وی با تاکید بر این‌که باید به شخصی که ولایت را بر عهده دارد احترام گذاشت، تصریح کرد: امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هر 2 از امامان معصوم بودند ولی تا زمانی که امام حسن (ع) در رأس امور جامعه بود امام حسین (ع) از دخالت در امور ولایت امری امتناع می‌کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اعیاد متعددی مانند عید قربان، عید فطر و ... که بین مسلمانان مشترک است، اظهار داشت: تنها عید غدیر است که شیعیان جهان به آن اعتقاد دارند.

وی ادامه داد: عید غدیر، جشن ولایت است و این عید را خداوند تعیین کرده و به همین دلیل شیعیان از آن به عنوان بزرگ‌ترین عید در طول سال یاد می‌کنند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی عنوان کرد: نباید مردمی که به صورت عوامانه از پذیرفتن واقعه غدیر و ولایت حضرت علی (ع) امتناع می‌کنند را مقصر دانست چراکه آنان به نکاتی که عالمان اهل سنت می‌گویند توجه می‌کنند و در این راستا تقصیری ندارند.

وی تاکید کرد: اگر جامعه‌ای اعتقاد قوی در مقوله باورپذیری ولایت داشت باید ریشه آن را در علما و بزرگان جامعه جست‌و‌جو کرد به همین دلیل می‌گوییم مردم عوام اهل سنت به خودی خود تقصیر چندانی ندارند چراکه علمای ایشان باور غلط را به آنان تلقین کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم بر ضرورت ترویج ولایت‌پذیری در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: نباید بحث ولایت را در جامعه به حال خود بگذاریم بلکه باید به صورت جدی آن را دنبال کنیم.

آیت‌الله علوی‌گرگانی گفت: مسئله ولایت فقیه در جامعه امروزی، نمونه ضعیف ولایت است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

این مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید همواره زیر پرچم ولایت حرکت کنیم و به حیات خود زیر سایه ولایت ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: ولایت به امور دنیوی مربوط نمی‌شود و تمام مسائل مربوط به آخرت، رستگاری و خدا را مورد بحث قرار می‌دهد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی به تبیین معنای ولایت پرداخت و گفت: معنای ولایت این است که هر آنچه خداوند می‌پسندد انجام دهیم و از کارهایی که انجام آن را خداوند دوست ندارد، پرهیز کنیم.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) گفت: اگر پیش از این‌که اعمال ما توسط خداوند مورد محاسبه قرار بگیرد خودمان اعمالمان را محاسبه کنیم جلوی بسیاری از اقدامات ناشایست گرفته می‌شود.

انتهای پیام/78005/م30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول