اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

نجات محیط زیست خلیج فارس نیازمند هماهنگی همه جانبه

محیط زیست خلیج فارس، امروز بیش از هر زمانی در معرض خطر قرار گرفته است و بنابر گفته اغلب کارشناسان برای حفظ محیط زیست این دریا، همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف در ساحل آن، تعیین‌کننده است.

نجات محیط زیست خلیج فارس نیازمند هماهنگی همه جانبه

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، منطقه دریایی خلیج فارس و دریای عمان که به دلیل ارزش‌های خاص اکولوژیک شرایط ویژه اقیانوسی (نیمه بسته بودن) و تردد تعداد زیاد کشتی‌های اقیانوس پیما به عنوان منطقه ویژه دریایی شناخته شده است، نیازمند حفاظت و مراقبت همه جانبه در برابر آلودگی محیط زیست است.

بر اساس مطالعات و تخمین‌ها خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین آب‌های جهان به شمار می‌آید.

حجم عمده آلودگی‌هایی که در خلیج‌ فارس و تنگه هرمز ایجاد شده، ناشی از چاه‌های نفت و سکوهای نفتی فراوان است.

البته موارد دیگری چون بی‌توجهی کشورهای حاشیه خلیج فارس در پاکسازی منطقه، آلودگی کشتی‌های و غیره نیز در آلوده شدن این منطقه دخیل بوده‌اند.

بزرگ‌ترین آلودگی ایجاد شده در خلیج‌ فارس به زمان جنگ ایران و عراق باز می‌گردد که 8.5 میلیون بشکه نفت در آن رها و بعد از آن آتش‌سوزی چاه‌های نفتی که باعث ورود حجم زیادی از نفت خام به دریا شد و علاوه‌ بر آن آلودگی هوا در اثر سوختگی نفت که دامنه آن تا شرق آسیا نیز کشیده شد.

از سوی دیگر آلودگی‌های نفتی بر اثر شکستن خط لوله انتقال نفت در برخی نقاط ساحلی سبب شد که نفت پخش‌ شده از راه رودخانه‌های فصلی به خلیج‌فارس رسیده و مناطقی از دریا و سواحل را آلوده سازد.

اما این تنها بخشی از داستان است، مسئله تنها نفت نیست. ورود آلودگی‌های متعدد در آب‌های خلیج فارس که توسط کارخانه‌هایی که در شهرهای ساحلی وجود دارد مانند کارخانه‌های پتروشیمی یا کارخانه‌های آب شیرین کن سبب شده تا موجودات زنده در آب‌های خلیج فارس با مشکل مواجه شده و حیات آنها در خطر قرار گیرد.

از سوی تغییراتی چون جزایر مصنوعی در این منطقه اکوسیستم خلیج فارس را با مشکل مواجه کرده و بر وخامت اوضاع افزوده است.

آلودگی نفتی مستقیم یا غیر مستقیم روی عناصر و منابع زنده محیط اثر گذاشته باعث از بین رفتن آن یا تدریجی آنها می‌شود بیشترین اثرات آلودگی نفتی در جوامع گیاهی کف دریاها و جزایر مرجانی که خود محل مناسبی برای تکثیر و لانه گذاری ماهیان رشد و لارو آنها گذاشته می‌شود.

ما و نسل آینده به دریا و موجودات دریایی نیاز داریم. حفظ محیط زیست و به طور خاص اکوسیستم خلیج فارس یکی از مهم‌ترین اولویت‌های زیست محیطی، اقتصادی و حتی امنیتی برای کشور عزیز ماست. و البته مطالعات انجام یافته نشان داده است حفاظت در برابر آلودگی نفتی در صدر اولویت‌های زیست محیطی برای این مناطق شناخته می‌شود.

علاوه بر این شناسایی مخاطرات زیست محیطی خلیج فارس، آلوده زدایی و پاک سازی به موقع بندرها و آبراه‌ها به روش مناسب پس از شیوع و انتشار آلودگی، برخورد اصولی با مسائل اقلیمی و زیست محیطی مانند فرسایش خاک، آلودگی‌های محیط‌ زیست دریایی، دفع فاضلاب و نظیر آن و حفاظت از اکوسیستم نوار ساحلی با تاکید بر زیست‌گاه‌های حساس و گونه‌های آسیب‌پذیر گیاهی و جانوری به ویژه در سواحل خلیج فارس، حفاظت از محیط زیست و تعیین حریم‌‌ها و پهنه‌‌بندی نواحی ساحلی و آب‌های داخلی و بین‌المللی و تدوین برنامه مدیریت زیست‌محیطی مناطق ساحلی در راستای حفظ و مراقبت از خلیج فارس لازم به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/88001/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول