اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مسئول فناوری صید ماهیان خاویاری:

همکاری کشورهای همسایه در حفظ ذخایر ماهیان خاویاری

کارشناس مسئول فناوری صید مولدین ماهیان خاویاری غرب مازندران گفت: صیدهای غیرمجاز و بی‌رویه سبب رونق بازار قاچاق ماهیان خاویاری می‌شود.

همکاری کشورهای همسایه در حفظ ذخایر ماهیان خاویاری

محمد اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری فارس در نوشهر اظهار داشت: در حاشیه دریای خزر چند کشور وجود دارند و برنامه‌ریزی یک سویه جواب نمی‌دهد و باید تمامی این کشورها با هماهنگی و همکاری یکدیگر در زمینه‌های آلودگی‌ها، صیدهای بی‌رویه و ... عمل کنند.

وی افزود: ماهی خاویاری یک ماهی مهاجر است و با توجه به گستردگی عظیم دریای خزر ، این ماهی به سمت کشورهایی مانند ترکمنستان و آذربایجان حرکت می‌کند و بنابراین باید در روند حفظ و گسترش ذخایر ماهیان خاویاری همکاری جدی داشته باشند.

کارشناس مسئول فناوری صید مولدین ماهیان خاویاری غرب مازندران با بیان اینکه سیر تکاملی در رودخانه‌ها و نوسانات غذایی بر روی رژیم غذایی تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: آلودگی‌های مختلفی از جمله کشاورزی و خانگی که به‌ویژه در آذربایجان در رودخانه‌ها ریخته می‌شود و به دریا سرازیر می‌شود بر روی بچه ماهی‌ها و ماهی‌های دیگر تاثیرات منفی بسیار بدی می‌گذارد.

محمدی ادامه داد: در غرب مازندران نیز شدت آلودگی‌های فاضلابی که در رودخانه‌ها می‌ریزد بسیار بالا است که این نیز روند تغذیه و رشد ماهی‌ها را دچار مشکلات جدی می‌کند.

وی تاکید کرد: باید در پروسه حفظ و تکثیر و رشد ماهیان خاویاری در دریای خزر تمامی دستگاه‌های مرتبط مانند بیمارستان‌ها، شهرداری‌ها، بهداشت محیط، فرمانداری‌ها، آب و فاضلاب‌ و همه و همه باید در این فرایند تاثیرگذار هستند و باید کمک کنند.

کارشناس مسئول فناوری صید مولدین ماهیان خاویاری غرب مازندران بیان داشت: به دلیل نبود امکانات و نیروی لازم، کنترل کافی در سواحل دریای خزر در بحث صید صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: از طرفی نیز به دلیل ضعیف بودن اشتغال برای ساحل‌نشینان مازندران به‌ویژه در غرب استان، نیروی جوان برای تامین نان خود به دریا پناه می‌برد و این خود سبب ایجاد صیدهای غیرمجاز و بی‌رویه و رونق بازار قاچاق ماهیان خاویاری می‌شود.

محمدی گفت: صیدهای بی‌رویه و غیرمجاز سبب می‌شود بچه ماهی‌هایی که باید روند تکاملی رشد خود را طی کرده و به سن تولید مثل برسند، نمی‌رسند و این خود سبب اختلال و همچنین کاهش ذخایر ماهیان خاویاری و حتی می‌تواند سبب انقراض در دریای مازندران شود.

وی در پایان یادآور شد: باید برای تکثیر، حفظ و حراست ماهیان خاویاری، تمامی کشورهای حاشیه این دریاچه بزرگ جهان همکاری تنگاتنگ و مداوم داشته باشند.

انتهای پیام/86020/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول