اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شمس‌اردکانی در نشست تخصصی اقتصاد بدون نفت کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان

ایران می‌تواند به عنوان بازار انرژی منطقه شناخته شود

رییس گروه انرژی اتاق ایران خواستار تبدیل ایران به بازار انرژی در بین همسایگان خود شد و گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که دارای 11 همسایه است و می‌تواند از این موقعیت جغرافیایی برای خرید و فروش انرژی استفاده شود و ایران هزینه انتقال آن را دریافت کند.

ایران می‌تواند به عنوان بازار انرژی منطقه شناخته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان علی شمس اردکانی در دومین نشست تخصصی اقتصاد بدون نفت در سالن اجتماعات اتاق اصفهان، فروش برق طی شش ماه سال جاری به ترکمنستان برابر یک میلیارد دلار و به عراق برابر 500 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: فروش برق به عراق برابر صادرات یک ساله فرش  دستباف ایرانی باسابقه چندین هزار ساله است.

وی تصریح کرد: نگاه به نفت نباید نگاه درآمدی باشد، بلکه باید نگاه سرمایه‌ای باشد تا کشور از محل سود سرمایه‌گذاری ناشی از درآمد نفت اداره شود، نه اینکه با پول نفت هزینه‌های جاری کشور پرداخت شود.

وی نفت و گاز را ثروت ملی دانست و گفت: ثروت ملی را نباید خرج کرد، بلکه باید ثروت را به ثروت تبدیل کرد.

وی با انتقاد از برخی از دیدگاه‌ها که نفت را نوعی نقمت به جای نعمت برای کشور می‌دانند گفت: بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی با استفاده از ثروت نفت توانسته‌اند ثروت‌های دیگری ایجاد کنند، ولی متأسفانه در ایران نگاه به نفت نگاه درآمدزایی فقط بوده است.

وی با اشاره به 5/4 میلیون دانشجو در کشور و فارغ‌التحصیلی سالانه یک میلیون از آنها گفت: بایستی سالانه حداقل یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود تا نرخ بیکاری ثابت بماند و با استفاده از درآمدهای نفتی می‌توان در بخش پالایشگاه و پتروشیمی اقداماتی برای اشتغال‌زایی انجام داد.

وی افزود: روزانه 5 میلیون بشکه نفت معادل 200 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور  مصرف می‌شود که در کنار مصرف روزانه گاز از نظر قیمت روزانه  500 میلیون دلار است که متأسفانه هیچ انباشت سرمایه‌ای از این منابع حاصل نمی‌شود و تنها دود می‌شود و به هوا می‌رود.

وی اظهار داشت: ایران سالانه 225 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای اشتغال نیاز دارد و باید این سرمایه از منابع داخلی و خارجی تأمین شود.

وی تاکید کرد: اگر اشتغال‌زایی در کشور روند صعودی نداشته باشد با چالش‌های جدی اجتماعی روبرو می‌شویم و تولید انرژی می‌تواند بخش عمده معضل اشتغال کشور را حل کند.

وی تصریح کرد: توزیع منابع در بین مردم منجر به توزیع فقر می‌شود و هیچ راهی جز اشتغال‌زایی مفید نداریم.

شمس اردکانی اختصاص عوارض به سوخت را یکی از منابع درآمدی شهرداری برای رونق سیستم حمل‌ و نقل عمومی به ویژه مترو برشمرد و گفت: در استانبول 30 درصد قیمت سوخت در اختیار شهرداری این شهر قرار می‌گیرد. 

رئیس گروه انرژی اتاق ایران به توانمندی واحدهای تولیدی داخل کشور در ساخت 90 درصد تجهیزات پالایشگاهی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در چهار دهه گذشته این توانمندی وجود نداشته است.

وی  هزینه ساخت یک پالایشگاه معادل 4 میلیارد دلار برشمرد و گفت: بیش از 3 میلیارد دلار کار و پروژه برای ساخت یک پالایشگاه در کشور ایجاد می‌شود و باید از نفت خام مواد با ارزش افزوده تولید شود نه اینکه آن را به صورت خام صادر کنیم.

وی تاکید کرد: اگر قیمت سوخت در هر منطقه به صورت منطقی قیمت‌گذاری می‌شد شاهد قاچاق سوخت در مرزها نبودیم.

عضو هیئت‌ مدیره منطقه آزاد قشم، نفت را نعمت خدادادی برای همه نسل‌ها دانست و گفت: نباید نسل فعلی تمام این ثروت را مورد استفاده قرار دهد.

شمس‌اردکانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اتحاد شورای شهر و اتاق بازرگانی اصفهان در موضوع آب و حق آبه داران رودخانه زاینده‌رود شد و گفت: فعال شدن خواص در عرصه فعالیت‌های شهری می‌توان مشکلات و مسایل را با روش منطقی حل کرد.

مصطفی رناسیرییس گروه صنعت و معدن اتاق اصفهان هدف از برگزاری این نشست را تبیین تفکر استفاده بهینه از منابع نفتی و گازی کشور در راستای توسعه اقتصادی برشمرد و گفت: در طول  هشت سال گذشته با وجود فروش بیش از 600 میلیارد دلار نفت نه تنها رشد اقتصادی برای کشور ایجاد نشد بلکه تولید کشور را به مخاطره انداخت.

وی با اشاره به تجربه استفاده بهینه از درآمدهای نفتی در رونق تولید و صادرات کشور در بخش سیمان ادامه داد: در سال دولت هشتم از محل صندوق ذخیره ارزی برای ایجاد یک واحد تولید سیمان یک میلیون تنی 30 میلیون یورو تسهیلات پرداخت  شد که علاوه بر خودکفایی به صادرات آن پرداختیم.

عباس حاج‌رسولی‌ها عضو شورای شهر اصفهان در این جلسه گفت: ساختار اجرایی  کشور با ساختار قانون‌گذاری باید هماهنگ باشد تا شاهد استفاده بهینه از منابع باشیم.

وی عدم هماهنگی دولت و مجلس طی سی سال گذشته را بر خلاف اصول قانون اساسی دانست و گفت: اینکه نفت به عنوان درآمد در کشور تلقی می‌شود به دلیل نبود سیستم یکپارچه برنامه‌ریزی و هماهنگی  شاهد از دست رفتن فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بودیم.

حاج‌رسولی‌ها برنامه‌ریزی صحیح را عامل موفقیت هر سازمان یا شهر یا کشور دانست و اذعان داشت: شورای شهر و شهرداری اصفهان با ایجاد سیستم برنامه‌ریزی توانسته‌اند به اهداف خود طی سه دهه اخیر برسند.

انتهای پیام/2301/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول