اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس خبر داد

برگزاری دومین همایش افغانستان‌شناسی در شیراز

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس گفت: با هدف آشنایی اتباع افغانی به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان مقیم این استان، با فرهنگ، تاریخ و ادبیات کشورشان، دومین همایش یک‌روزه افغانستان‌شناسی در شیراز برگزار شد.

برگزاری دومین همایش افغانستان‌شناسی در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، غلامرضا غلامی ظهر امروز در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: آشنایی 15 هزار دانش‌آموز، 350 دانشجو، 100 طلبه و روحانی و دیگر اتباع و پناهندگان افغانی مقیم استان فارس، با فرهنگ این کشور و نیز ایجاد انگیزه برای بازگشت به وطنشان از اهداف این همایش بوده است.

وی با اشاره به اینکه دو ملت ایران و افغانستان از دیرباز دارای اشتراک‌های فرهنگی، زبانی، دینی و تاریخی و قومی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: تبادل فرهنگی، صنعتی، بازرگانی و جذب گردشگر با دیگر کشورها از جمله کشور افغانستان از جمله مهم‌ترین رویکردهای ایران اسلامی است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس تصریح کرد: کشور افغانستان چهار بار مورد تجاوز قدرت‌های بزرگ از جمله انگلیس، ارتش سرخ شوروی سابق و آمریکا قرار گرفته و خسارت‌های فراوان جانی، مالی، فرهنگی و اجتماعی بر این کشور وارد شده است.

غلامی بیان داشت: درگیری با اشغالگران شوروی سابق و خسارت‌های مادی و جانی ناشی از این هجوم، زمینه پناهندگی مردم این سرزمین را به دیگر کشورها به ویژه ایران اسلامی فراهم کرد.

وی اضافه کرد: ایران بر خلاف دیگر کشورهای مدعی دموکراسی از حضور قانونی اتباع بیگانه برای مدت کوتاهی در کشور استقبال می‌کند، اما مشکل اصلی ما با پناهندگان غیرقانونی است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس ابراز داشت: پناهندگان افغانی که هم‌اکنون کشورشان درگیر جنگ‌های داخلی است، باید از این فرصت برای ساختن افغانستانی آباد استفاده کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از صنایع‌دستی، لباس‌های محلی و بومی و اختراعات و ابداعات افغانی‌های مقیم استان فارس در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

انتهای پیام/2448/ی30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول