اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راه‌بندان‌های زمستانه در انتظار 44 روستای بخش گافر و پارامون بشاگرد

مردم بخش «گافر و پارامون» واقع در شهرستان بشاگرد حتی با وقوع باران‌های تابستانه نیز در پی راه‌بندان‌های طولانی دچار مشکلات عدیده می‌شوند.

راه‌بندان‌های زمستانه در انتظار 44 روستای بخش گافر و پارامون بشاگرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بشاگرد واقع در بخش شرقی هرمزگان، باران رحمت خداوند است که همه از ریزش آن ناخود‌آگاه خوشحال می‌شوند، اما در بخش گافر و پارامون از شهرستان بشاگرد گویا مردم آنقدرها هم از ریزش باران خوشحال نمی‌شوند.

چرا که در این مناطق در اثر هر بارندگی مردم نگران می‌شوند که راه‌های ارتباطی خود با دنیای اطراف را از دست بدهند.

بارندگی‌های چند ماهه تابستانی و چند هفته گذشته در بشاگرد با توجه به وجود راه‌های خاکی متعدد، موجب بسته شدن و ایجاد بریدگی‌های زیاد در راه‌های روستایی شده است که با توجه به تلاش اداره راه و شهرسازی بشاگرد راه برخی از روستاها تاکنون بازگشایی شده است.

این در حالی است که پس از وقوع بارندگی‌ها جاده‌های ورودی شهرستان (جاده میناب به بشاگرد و جاده جاسک به بشاگرد) بلافاصله بازگشایی می‌شود.

با توجه به پراکندگی روستا‌ها در شهرستان و کوهستانی بودن منطقه و وجود رودخانه‌های فصلی با شیب تند و عاری بودن کوه‌ها از گیاهان با ریزش کوچکترین باران‌ها، سیلاب جاری و باعث تخریب جاده و خصوصا پل‌های با استحکام پایین می‌شود.

محمد مهدی‌زاده رئیس اداره هواشناسی بشاگرد در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق هرمزگان افزود: بیش‌ترین بارندگی‌ها در بشاگرد طی فصل تابستان با توجه به ورود توده‌ای بارور که از اقیانوس هند وارد ایران می‌شود اتفاق می‌افتد، اما اغلب بارندگی‌های فصول دیگر به علت ورود توده‌های باران‌زا از دریای سرخ و مدیترانه است.

محمد محمدی‌زاده رئیس شورای اسلامی بخش گافر و پارامون نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های پی‌درپی فصل تابستان راه‌های شریانی اصلی و ورودی این بخش تاکنون بازگشایی نشده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این راه‌ها توسط مردم و با بیل و کلنگ ایجاد شده و یا در مقاطع مسدودی راه‌های عریض‌تر مردم به طور خودجوش و با وسائل ابتدایی اقدام به باریکه‌ای برای عبور و مرور می‌کنند، اضافه کرد: رفت و آمد در این نوع جاده‌ها با وسایل نقلیه به سختی امکان‌پذیر است.

این مسئول ادامه داد: تمام راه‌های روستایی بخش گافر و پارمون تنها توسط بولدوزر باز شده و حتی شن‌ریزی و پل‌بندی نیز نشده است.

محمدی‌زاده افزود: تمام راه‌های بخش گافر و پارامون خاکی است به نحوی که با یک بارندگی مختصر راه بندان و رفت و آمد وسایل نقلیه به کندی صورت می‌گیرد.

محمدی‌زاده در ادامه با بیان اینکه به دلیل وجود رودخانه جگین که یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های هرمزگان در قسمت ورودی این بخش است، اظهار داشت: در صورت وقوع بارندگی‌های شدید راه هزاران نفر از مردم بخش گافر و پارامون به مرکز شهرستان و مرکز استان مسدود می‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌بندان‌ها بعضا به یک هفته نیز می‌رسد، اضافه کرد: خرابی جاده‌ها هر ساله از مردم این بخش قربانی‌هایی را می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی بخش گافر و پارامون با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته راه‌های روستایی این بخش و شریان‌های اصلی به سمت شهرستان قبل از بارندگی‌های تابستانی بازگشایی شده، یادآور شد: این در حالی است که راه‌های این بخش در اثر بارندگی‌های سیل آسا و پیاپی تابستان تاکنون بازگشایی نشده‌ است.

وی خطاب به مسئولان مربوطه تاکید کرد: بازگشایی راه‌های دسترسی به 44 روستا در این بخش از نیازها و درخواست‌های اساسی مردم است که انتظار می‌رود با بازگشایی آنها در قدم نخست و بهسازی آنها رفاه مردم در این بخش فراهم آید.

محمدی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل بخش گافر و پارامون عدم دسترسی به راه ارتباطی مناسب است، اضافه کرد: از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان خواستار اختصاص وسایل خاص راه‌سازی به این بخش هستیم تا راهگشای مشکلات راه‌های دسترسی در زمان‌های بحران باشد.

شهرستان بشاگرد واقع در بخش شرقی هرمزگان از مناطق کوهستانی به شمار می‌رود که اغلب مراکز جمعیتی این منطقه در بخش‌های صعب‌العبور واقع شده است.

از این‌رو ایجاد جاده‌های مناسب در این شهرستان با صرف هزینه‌های بالایی نسبت به مناطق دیگر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/88001/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول