اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست وزارت علوم:

سلامت و تأمین مواد غذایی مهم‌ترین دغدغه دولت است

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امنیت و ایمنی مواد غذایی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت در بحث تأمین رفاه عمومی است.

سلامت و تأمین مواد غذایی مهم‌ترین دغدغه دولت است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جعفر توفیقی با ارسال پیامی به دومین همایش روز جهانی غذا اظهار داشت: نیاز روز‌افزون جامعه به غذا و رشد بی‌رویه جمعیت و کاهش منابع غذایی از مهم‌ترین مسائلی است که توجه دولتمردان و محققان را به خود معطوف داشته و چنانچه چاره‌ای برای تامین غذای انسان در آینده اندیشیده نشود، بشر از گرسنگی خواهد مرد.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و به‌کارگیری روش‌های مطلوب، نگهداری و جلوگیری از ضایعات بی‌رویه محصولات کشاورزی، تأمین منابع جدید غذایی و بهبود کیفیت محصولات از جمله مواردی است که دولت‌ها و از جمله کشور ما بر آن تاکید دارد و در این راستا باید کارهای علمی و پژوهشی انجام شود.

توفیقی در ادامه این پیام با بیان اینکه روز جهانی غذا فرصتی است برای دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیرندگان حوزه تولید و عرضه مواد غذایی برای برنامه‌ریزی در راستای تامین غذای کافی و سالم افزود: با توجه به شعار روز جهانی غذا در سال 2013 که سیستم‌های غذایی پایدار برای تأمین غذای کافی و مغذی است، رابطه مستقیم تولیدات غذایی با سلامت مردم و توجه خاص دولت و مردم به کمیت و کیفیت غذایی جامعه و لزوم توجه به این دو مقوله مهم را آشکارتر می‌سازد.

وی بیان داشت: بنابراین امنیت و ایمنی مواد غذایی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت در تأمین رفاه عمومی است.

توفیقی با اشاره به اینکه معمولا کشورها ترجیح می‌دهند با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی خود و در نظر گرفتن فرهنگ تغذیه مردم مواد غذایی را در داخل مرزهای خود تولید کنند. تصریح کرد: با وجود این همیشه واردات مواد غذایی (حداقل در سطح مواد غذایی پایه) برای دولت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه بی‌نیازی کشور از مواد غذایی و عدم وابستگی در تأمین اصلی‌ترین عنصر معیشتی مردم یعنی غذا به معنی استقلال واقعی است، تاکید کرد: با توجه به تأثیر سطح امنیت غذایی بر سطح امنیت ملی کشور، تولید داخلی مواد غذایی جزء اولویت‌های اصلی دولت در زمینه توسعه تولیدات داخلی است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: چنانچه تولید مواد غذایی همسو با رشد جمعیت افزایش پیدا نکند، تولید سرانه مواد غذایی کاهش می‌یابد در این صورت تقاضای فزاینده برای مواد غذایی باید از طریق افزایش واردات تأمین شود.

توفیقی در ادامه با بیان اینکه همواره تلاش بر این است که علاوه بر تأمین نیاز داخلی کفه صادرات مواد غذایی سنگین‌تر از واردات آن باشد، ادامه داد: طبق اعلام سازمان خواربار جهانی جمعیت جهان تا سال 2030 به بیش از 8 میلیارد نفر خواهد رسید و بر اساس برآوردهای موجود تا سال 2030 باید مقدار تولید محصولات غذایی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران 70 درصد بیشتر از تولید فعلی باشد.

وی اظهار داشت: بنابراین یکی از اهداف اصلی سیاست‌های توسعه در کشور به کارگیری تمهیدات لازم تأمین مواد غذایی در داخل کشور است.

توفیقی با اشاره به اینکه دسترسی به مواد غذایی کافی و سلامت تغذیه‌ای از محورهای اصلی توسعه و زیرساخت پرورش و توسعه منابع انسانی کارآمد محسوب می‌شود؛ خاطر نشان کرد: امنیت غذایی یکی از مهمترین مؤلفه‌های امنیت ملی محسوب می‌شود و بنیان یک جامعه توسعه‌یافته و عنصر اصلی سلامتی فکری، روانی و جسمی اعضای آن است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: متاسفانه تغییرات اقلیمی ناشی از گاز‌های گلخانه‌ای و تخریب محیط زیست، کمبود منابع آب در کشور، کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها سبب کاهش رشد تولید مواد اولیه کشاورزی و تولیدات دامی در کشور شده است.

توفیقی بیان داشت: این مسئله لزوم سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌های درازمدت تغییر الگوهای کشت و به کارگیری فناوری‌های نو در افزایش بهره‌وری و حفظ ذخایر آبی را برای تامین غذای نسل‌های آینده اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

انتهای پیام/2202/س/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول