اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر خبر داد‌‌

برگزاری کلاس آموزشی ویژه اصناف در شهرستان نرماشیر

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت‌: کلاس‌های آموزشی ویژه اصناف و متصدیان مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در زمینه وظایف و نقش حرفه دامپزشکی در این شهرستان برگزار شد.

برگزاری کلاس آموزشی ویژه اصناف در شهرستان نرماشیر

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی ویژه اصناف و متصدیان مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در زمینه وظایف و نقش حرفه دامپزشکی در این شهرستان برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این دوره آموزشی بیش از 30 نفر از متصدیان مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی با وظایف و حرفه دامپزشکی آشنا می‌شوند.

این مسئول افزود‌: عدم آگاهی افراد نسبت به بیماری‌های دامی و مشترک با انسان سبب انتقال این بیماری‌ها به انسان می‌شود که می‌تواند‌ سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته و در نتیجه آن صدمات جبران‌ناپذیری به بهداشت و سلامت جامعه وارد کند.                                    

جعفری اضافه کرد‌: نخستین گام در راستای پیشبرد اهداف دامپزشکی، آموزش است و در این راستا در سال جاری برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه اصناف را برای تامین بهداشت جامعه از طریق آموزش و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام داشتیم.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر با اشاره به بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت و کیست‌های انگلی از دامداران خواست‌ رعایت نکات امنیتی و زیستی همچون داشتن ماسک، عینک محافظ چشم، دستکش و چکمه را داشته باشند‌.

جعفری تصریح کرد‌: عامل انتقال ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کنه‌ها هستند و باید سمپاشی مناسب و به موقع در دستور کار دامداران قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان نرماشیر محل تردد قاچاق دام است و باید همه مردم در جلوگیری از شیوع بیماری تب کنگو با ماموران امنیتی همکاری کنند تا دام قاچاق به شهرستان ورود پیدا نکند.

جعفری خاطر نشان کرد: سلاخان نخستین کسانی هستند که در معرض آلوده شدن به این بیماری قرار دارند لذا این صنف باید رعایت کامل مسائل بهداشتی را داشته باشند.

وی افزود: علائم تب کریمه کنگو شامل تب ناگهانی، بی‌حالی، ترس از نور و خونریزی است و اگر به موقع تشخیص داده شود می‌توان آن را درمان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر اضافه کرد‌: هاری یک بیماری ویروسی بوده و به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام است که اغلب پستانداران خونگرم را بیمار می‌کند.

جعفری خاطر نشان کرد: نقطه هدف این ویروس دستگاه عصبی حیوان است و سبب بروز آنسفالیت حاد و کشنده در بیمار می‌شود.

وی افزود: این بیماری دارای دو فرم خشمگین و فلجی بوده که در فرم خشمگین که به آن فرم دیوانه نیز می‌گویند، حیوان نشانه‌های عصبی را از خود بروز می‌دهد و در فرم فلجی یا خاموش حیوان گوشه‌گیر می‌شود.

جعفری تصریح کرد: از جمله راه‌های کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون سگ‌های نگهبان و خانگی و معدوم کردن سگ‌های ولگرد است.

به گزارش فارس،‌ در شهرستان نرماشیر که یکی از قطب‌های مهم دامپروری استان کرمان به حساب می‌آید بیش از 100 هزار رأس دام سبک و 14 هزار رأس دام سنگین نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/80026/ز40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول