اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

محرومیت‌زدایی از جنوب کرمان در گرو تامین خدمات زیربنایی

محرومیت‌زدایی از جنوب کرمان در گرو تامین خدمات زیربنایی است و این مهم همت مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

محرومیت‌زدایی از جنوب کرمان در گرو تامین خدمات زیربنایی

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، بخش عمده مناطق جنوبی استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور در شمار مناطق محروم ایران قرار داشته و تا رسیدن به توسعه متوازن با سایر مناطق این استان و کشور راه طولانی پیش رو دارد.

این محرومیت در ابعاد مختلف زندگی ساکنان جنوب کرمان نمود داشته که کمبودهای بهداشتی و آموزشی ، تنگناهای معیشتی و ادامه کپرنشینی در برخی از این شهرستان‌ها، جلوه‌های آشکار آن هستند.

در این شرایط اما تأمین خدمات زیربنایی و فراهم کردن بستر توسعه و محرومیت‌زدایی از اهمیت بسیار زیادتری برخوردار است.

براساس این گزارش، هر چند گستردگی و وسعت بسیار زیاد شهرستان‌های جنوبی کرمان، پراکندگی مناطق مسکونی روستایی جنوب و ضعف بنیه مالی ساکنان این نقاط از موانع اساسی پیش روی توسعه در این بخش از جغرافیای ایران است، اما در زمینه تامین زیرساخت‌های لازم و برق‌رسانی که از اصلی‌ترین نیازها به حساب می‌آید، با وجود استمرار افت ولتاژ در برخی مناطق، گام‌های موثر و گسترده‌ای از سوی متولی تأمین و توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان برداشته شده است.

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان به شرایط حال حاضر و پیشرفت‌ها و محدودیت‌ها در زمینه توزیع برق جنوب کرمان پرداخته شده است.

عبدالوحید مهدوی‌نیا در ابتدا با اشاره به بررسی خصوصی‌سازی شرکت‌های توزیع برق کشور گفت: در شرایط فعلی، اتخاذ تصمیم صحیح در خصوص چگونگی این واگذاری با در نظر گرفتن الزام‌های تجاری شرکت‌ها از یک‌سو و ضرورت حمایت از مردم و مصرف‌کننده از سوی دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است و تبدیل برق از کالای خدماتی به کالای اقتصادی ضرورتی است که البته باید به شیوه درست برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وی افزود: این طرح می‌تواند در دو یا چند فاز در قالب واگذاری بخش بازرگانی و در نهایت واگذاری بخش سیم‌داری و خصوصی‌سازی کامل اجرا شود که واگذاری بخش بازرگانی را می‌توان به صورت پایلوت در چند شرکت توزیع اجرا کرد تا نواقص و مشکلات آن برطرف شود.

وی تصریح کرد: در واگذاری کامل و تجاری‌سازی شرکت‌ها هم باید تمهیدی اندیشیده شود که تبعات آن گریبانگیر مردم نشود و اختلالی در زندگی آنان پدید نیاید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان در تشریح شرایط فعلی خدمات رسانی در زمینه تامین برق ساکنان مناطق جنوبی استان کرمان، بیان داشت: این شرکت توزیع برق در حال حاضر وظیفه برق‌رسانی به 450 هزار مشترک و جمعیتی در حدود یک میلیون و 400 هزار نفر را در 16 شهرستان جنوب کرمان و در وسعتی به میزان 95 هزار و 887 کیلومتر مربع بر عهده دارد و این در حالی است که عمده این شهرستان‌ها از جمله مناطق توسعه نیافته و یا کمتر توسعه یافته کشور هستند که علاوه بر عدم برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های لازم از شرایط لازم برای حضور و استقرار نیروی انسانی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات زیربنایی هم برخوردار نیستند.

رفع افت ولتاژ، از برنامه‌ریزی تا تحقق

مهدوی‌نیا وسعت زیاد و مشترکان پراکنده را از چالش‌های خدمات‌رسانی و توزیع برق در جنوب کرمان برشمرد و افزود: در جنوب استان کرمان به لحاظ پراکندگی مشترکان به ازای هر کیلومتر مربع پنج مشترک داریم که از این نظر جزو سه شرکت آخر در میان 39 شرکت توزیع کشور هستیم و این میزان پراکندگی قطعا بر کیفیت و سرعت خدمات‌رسانی تاثیر‌گذار است.

وی عنوان کرد: در شرایط خاص مناطق تحت پوشش این شرکت هزینه‌های بهره‌برداری مشترکان قرائت و در مجموع هزینه‌های شرکت توزیع در مواردی تا دو یا سه برابر میانگین کشوری افزایش می‌یابد و طولانی شدن خطوط توزیع و افزایش فاصله پست‌های فوق توزیع نیز به افت ولتاژ ساختاری می‌انجامد که در حال حاضر ساکنان بخشی از این مناطق با آن روبرو هستند.

مهدوی‌نیا با اشاره به برنامه‌ریزی و تلاش برای رفع افت ولتاژ در جنوب استان هشدار داد و یادآور شد: در صورتی که نیروگاه 400 مگاواتی شهرستان کهنوج تا پیک مصرف در خرداد 93 وارد مدار نشود در تأمین برق مردم جنوب کرمان با مشکل جدی مواجه می‌شویم و در صورت بهره‌برداری از آن بخش اصلی افت ولتاژهای منطقه برطرف می‌شود، ضمن اینکه مبلغ 20 میلیارد ریال نیز برای تقویت خطوط 20 کیلو ولت جنوب استان در نظر گرفته شده است.

50 درصد مصرف برق در جنوب استان کرمان مربوط به مشترکان کشاورزی است

وی با اشاره به اینکه 50 درصد مصرف برق در جنوب استان کرمان مربوط به مشترکان کشاورزی است، گفت: بهینه‌سازی مصرف در این بخش و نوسازی تجهیزات فرسوده و با مصرف برق بالا، نیاز به تقویت اعتبارات بخش کشاورزی دارد، اما مشاوران شرکت و مروجان مصرف در سال‌های گذشته نسبت به آگاه‌سازی بهره‌برداران کشاورزی در استان اقدام کرده‌اند که در صورت افزایش نظارت بر تجهیزات وارداتی مورد نیاز بخش کشاورزی شرایط بهتری نیز به وجود می‌آید و به کارگیری تجهیزاتی مثل الکتروپمپ‌های چینی که 30 درصد مصرف بیشتر دارند، به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب کرمان بیان داشت: ممیزی مصرف سیستم‌های گرمایشی و روشنایی بخش اداری جنوب استان، ارائه آموزش و توزیع لامپ کم مصرف برای مشترکین خانگی و بهینه‌سازی مصرف برق در صنایع جنوب کرمان هم از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

20 میلیارد ریال برای کاهش تلفات هزینه شده است

مهدوی‌نیا اظهار داشت: با طرح مسائل و مشکلات جنوب استان تاکنون وزارت نیرو و توانیر با اختصاص اعتبارات ویژه، حمایت خوبی از توسعه خدمات‌رسانی و رفع مشکلات در جنوب کرمان داشته‌اند که در همین زمینه در سال‌های گذشته حدود 20 میلیارد ریال برای کاهش تلفات هزینه شده و دو طرح دیگر کاهش تلفات هم در شهرستان کهنوج (20 میلیارد ریال) و در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد (100 میلیارد ریال) در مرحله تصویب قرار دارد.

71 میلیارد ریال به شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان اختصاص یافت

وی در ادامه از اختصاص مبلغ 71 میلیارد ریال از سوی توانیر و از محل سی‌ ریال عوارض مشترکین برق در قانون بودجه به توزیع نیروی برق جنوب کرمان خبر داد و افزود: از این رقم مبلغ 41 میلیارد و 800 میلیون ریال برای متقاضیان روستایی و 21 میلیارد و 700 میلیون ریال در بازسازی شبکه‌های فرسوده روستایی هزینه می‌شود  و 750 میلیون ریال آن هم به تامین روشنایی روستایی در جنوب کرمان تعلق می‌گیرد که با این اعتبار بخش زیادی از مشکلات مناطق روستایی تحت پوشش رفع می‌شود.

مشکل مشترک شرکت‌های توزیع برق مساله نقدینگی است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان مشکل مشترک شرکت‌های توزیع برق را مساله نقدینگی عنوان کرد و گفت: در پی تثبیت قیمت‌ها در سال 1384 و عدم واقعی شدن قیمت‌ها در سال‌های بعد تأمین منابع مالی شرکت‌های توزیع با مشکل مواجه شده چنان که در حال حاضر هزینه هر انشعاب واگذار شده به مردم در روستاهای استان 85 هزار تومان و در شهرها 199 هزار تومان است در حالی که برای هر انشعاب تا یک میلیون و 400 هزار تومان هزینه می‌شود.

مهدوی‌نیا با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور تاکید کرد: در شرایط واقعی شدن قیمت‌ها میزان مصرف نیز همان‌گونه که شاهد آن بودیم کاهش می‌یابد و منطقی می‌شود و در نهایت نیز به کاهش هزینه‌ها و تامین منابع مالی شرکت‌های توزیع منجر می‌شود.

انتهای پیام/2655/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول