اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سلامت بانوان در انتظار تصمیم زنان و مسئولان

سلامت بانوان موضوعی است که فراتر از یک هفته در تقویم وزارت بهداشت، اینک در انتظار تصمیمی از سوی خود زنان و همچنین مسئولان است که آیا واقعا" سلامت این قشر مولد و تأثیرگذار جامعه جدی گرفته می‌شود؟

سلامت بانوان در انتظار تصمیم زنان و مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، معنای واژه مادر در فرهنگ ایرانی و اسلامی، عمقی به وسعت تاریخ و تمدن این سرزمین دارد.

مادر جز مهربانی و گذشت هیچ حس دیگری را به انسان متبادر نمی‌کند و این‌ها نشان از قداست و ارزش مادر و مادر بودن در فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

در سیاست‌های وزارت بهداشت هفته‌ای به نام سلامت بانوان در نظر گرفته شد تا شاید ترغیبی باشد برای جدی گرفتن سلامت یکی از قشرهای مولد و پویای جامعه که اگر آن‌ها سلامت باشند می‌تواند به سلامت همه جامعه امید داشت.

شعار «زنان، پیشگامان خود مراقبتی برای ارتقای سلامت خانواده و جامعه» و شعار «شادابی زنان، شادکامی خانواده، نشاط اجتماعی» در سال‌های 90 و 91 و شعار "فردا دیر است، سلامت زنان را جدی بگیریم" در سال جدید، همه تلاش‌هایی برای کمک به ایفای نقش بانوان در مسیر تعالی جامعه بوده است؛ تلاش‌هایی که هنوز نتیجه دلخواه را نگرفته‌اند و برای اینکه هم جامعه و هم خود بانوان و مادران سلامت خود را جدی بگیرند، تلاش‌هایی بیشتری نیاز هست.

باید بپذیریم که اگر مادر یک خانواده از سلامت کامل روحی و جسمی برخوردار نباشد، دیگر اعضای خانواده نیز زندگی سالمی نخواهند داشت؛ نکته نگران‌کننده‌تر در این بین این است که خود بانوان و مادران نیز سلامت خود را جدی نمی‌گیرند.

* شیوه زندگی سالم را برگزینیم/عمده بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند

لیلا رستگار، کارشناس خانواده در این رابطه به خبرنگار فارس توضیح می‌دهد که شیوه زندگی سالم یکی از سیاست‌هایی است که باید در جامعه امروزی ما برای نهادینه شدنش در میان خانواده‌ها تلاش کنیم.

وی می‌گوید: شیوه زندگی سالم، شیوه‌ای از زندگی است که به شما کمک می‌کند بیشتر از زندگی لذت ببرید، انتخاب‌های سالم‌تر و بهتری در زندگی خود داشته باشید و زندگی طولانی‌تری را همراه با شادی و نشاط تجربه کنید.

رستگار ادامه می‌دهد: شیوه زندگی سالم نوعی از زندگی است که احتمال بیماری شدید و مرگ زود هنگام را به حداقل می‌رساند.

وی با بیان اینکه همه بیماری‌ها قابل پیشگیری نیستند، گفت: می‌توان از بیشتر بیماری‌ها و مرگ‌ها به ویژه مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان ریه جلوگیری کرد.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: ‌اگر مادر یک خانواده شیوه زندگی سالم را در پیش بگیرد بدون شک آثار این شیوه از زندگی در پرورش و تربیت فرزندان و محیط خانواده او نیز قابل مشاهده است و تنها در این صورت است که جامعه‌ای سالم خواهیم داشت.

* بخش‌های مهم یک زندگی سالم

رستگار، فعالیت جسمانی منظم، تغذیه سالم، پرهیز از عادت مخرب و مضر و به کارگیری عادات سالم، کنترل فشارهای روحی و استرس و یادگیری مهارت‌های زندگی، روابط جنسی سالم، تنظیم خانواده و یادگیری کمک‌های اولیه را بخش‌های مهم یک زندگی سالم خواند و گفت:‌ در شیوه زندگی سالم، مشاوره منظم پزشکی و انجام دستورات پزشک، محیط زندگی سالم و توجه به سلامت روحی و معنوی نیز اهمیت دارند.

وی بیان کرد: در بین اجزا شیوه زندگی سالم سه عامل فعالیت جسمانی یا تحرک، تغذیه سالم و عدم استعمال دخانیات نقش بیشتری را در حفظ سلامت و جلوگیری از بیماری، ناتوانی و همچنین مرگ زودرس در زنان ایفا می‌کنند.

* پوکی استخوان در زنان

سید رشید غفاری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در مورد پوکی استخوان در زنان توضیح می‌دهد و می‌گوید: یکی از تهدیدات سلامت بانوان موضوع پوکی استخوان در آن‌ها است.

وی می‌گوید: کلمه استخوان، تداعی کننده محکمی و استحکام است ولی گاهی این واژه با کلمه "پوکی" همراه می‌شود که یادآور دردها و رنج‌های یک عمر در زندگی برخی زنان است.

وی با اشاره به نظرات علمی کارشناسان تصریح کرد: ماده اصلی که سختی و شکل استخوان را به وجود می‌آورد، کلسیم است به طوری‌که ذخیره شدن کلسیم در استخوان قبل از تولد آغاز می‌شود و تا سن 30 سالگی ادامه می‌یابد و در 30 سالگی استخوان‌های یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می‌رسند.

غفاری تأکید کرد: اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد، غذای مصرفی کلسیم کافی نداشته باشد و یا در اثر مصرف برخی داروها، به تدریج کلسیم استخوان‌ها شکننده شود، فرد به بیماری پوکی استخوان مبتلا شده است.

* پوکی استخوان، بیماری خاموش زنان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه پوکی استخوان به علت عارض شدن بدون علامت و تدریجی آن، گاهی بیماری خاموش می‌نامند، ادامه داد: معمولاً فرد مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود اطلاعی ندارد و زمانی متوجه آن می‌شود که در اثر یک ضربه کوچک، مانند نشستن ناگهانی، لغزیدن و پیچ خوردن و زمین خوردن با مشکلاتی مواجه می‌شود.

غفاری، افزایش سن و کاهش هورمون‌های زنانه را موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان دانست و گفت: زنان برای آگاهی از سلامت استخوان‌های خود باید به پزشک مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان به طور منظم ورزش‌هایی چون پیاده روی و دویدن و دیگر ورزش‌های مناسب را انجام دهید.

* عوامل افزایش پوکی استخوان در بانوان

وی ابراز داشت: ورزش یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوان‌ها است، ولی در نظر داشته باشید که قبل از آغاز هرگونه تمرین ورزشی برای آگاهی از وضعیت استخوان‌های خود با پزشک مشورت کنید.

وی مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم از جمله لبنیات، شیر، ماست، پنیر، و کشک و پیاده روی در هوای آفتابی را برای تنظیم کلسیم مورد نیاز استخوان‌ها را ضروری خواند و یادآور شد: مصرف داروهای خودسرانه از جمله شربت‌های کاهش‌دهنده اسید معده مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود که می‌تواند عواقب نگران‌کننده‌ای چون پوکی استخوان در زنان را به دنبال داشته باشد.

غفاری، مصرف نوشابه‌های گازدار، مصرف دخانیات و الکل، علاوه بر ضرر و زیان‌های عمومی، مانع جذب کلسیم شده که باید از مصرف آنها خودداری شود.

-----------------------

گزارش از: کریم بنام

-----------------------

انتهای پیام/82005/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول