نیاز اسماعیلپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: در مقایسه با ولخرجیهایی که برای سینما صورت میگیرد وضعیت تئاتر رضایتبخش نبوده و مظلوم واقع شده است.
وی با بیان اینکه تئاتر به ویژه کار کودک همیشه مخاطب خاص خود را دارد، افزود: نداشتن جای تمرین و درآمد از مشکلات عمده تئاتر و فعالان این عرصه محسوب میشود.
نویسنده و کارگردان «اول بپرس چرا» با اشاره به تأثیر هنر تئاتر در رشد شخصیت کودک و نوجوان تصریح کرد: به دلیل اجرای زنده در تئاتر، کودک، خود را در آن فضا تصور کرده و در نتیجه تئاتر تأثیر بسزایی بر روی کودکان و نوجوانان دارد.
وی با اشاره به تفکیک بخش خردسالان و کودک و نوجوان بیان داشت: کار در هر یک از این عرصهها ویژگیهای خاص خود را میطلبد و شیوه داستانگویی و ارتباط با مخاطب فرق میکند.
اسماعیلپور با بیان اینکه باید بر روی تئاتر در بخش خردسال سرمایهگذاری بیشتری شود، یادآور شد: در این راستا، تنها اجرا در مهدهای کودک کافی نیست.
وی با اشاره به مشخصات تئاترهای خیابانی و صحنهای ادامه داد: تئاتر صحنهای، را خود مخاطب انتخاب میکند و برای تماشای آن هزینه کرده و در سالن میبیند.
نویسنده و کارگردان «اول بپرس چرا» با بیان اینکه تئاتر خیابانی به خصوص در بخش کودک و نوجوان باید بسیار جذاب و نو باشد تا مخاطب را جذب کند، ابراز داشت: با توجه به اینکه موضوعات جذاب در محیط اطراف کودکان فراوان دیده میشود جذب آنان برای تماشای کار نمایشی بسیار سخت و مشکل است.
به گفته وی از ویژگیهای یک نویسنده و کارگردان کار کودک در درجه نخست صداقت و سادگی مانند کودکان است زیرا نمیتوان با اجبار و تظاهر مطلبی را به کودکان منتقل کرد.
اسماعیلپور با اشاره به شعار امسال جشنواره با عنوان «تئاتر و خانواده» گفت: تعداد خانوادههایی که خود نیز تماشاگر دائمی تئاتر باشند بسیار کم است و تئاتر در بخش کودک و خردسال میتواند خانوادهها را نیز در کنار کودکان جذب کند.
وی در پایان با بیان اینکه باید از خردسالی، کودکان را با هنر تئاتر آشنا و علاقهمند کنیم، خاطرنشان کرد: زمانی که کودکان به کاری علاقهمند شوند خانوادهها را نیز به دنبال خود میکشانند و این گونه فرهنگسازی بهتر صورت میگیرد.
انتهای پیام/89006/ی30/ژ1001